Foto: DELFI

Gandrīz jaunas, dārgas automašīnas ir viena no iecienītākajām precēm tā dēvēto pievienotās vērtības nodokļu (PVN) karuseļu shēmu organizētāju starpā visā Eiropas Savienībā (ES). Ar automašīnu "Range Rover Sport", kas deviņās dienās mainījusi septiņus īpašniekus un trīsreiz ceļojusi pāri robežām, brauc arī ārlietu ministra padomniece Sandra Sondore-Kukule, svētdien vēsta Latvijas Televīzijas raidījums "de facto".

Auto 2014. gadā reģistrēts uz tobrīd Sondorei-Kukulei un Guntaram Kukulam piederošo firmu "Laimavoti", kā pamatlīdzeklis saimnieciskās darbības veikšanai. Pēc laulības šķiršanas Sondore-Kukule vairs nav "Laimavotu" īpašniece, bet automašīna "Range Rover Sport" reģistrēta uz viņas pašas vārda.

Raidījums, atsaucoties uz CSDD datiem, vēsta, ka automobilim deviņās dienās nomainīti septiņi īpašnieki, turklāt tas šajā laikā formāli arī vadāts pāri Latvijas robežai. Pēc "de facto" rīcībā esošās informācijas, pilnīgi jauno, pilnas komplektācijas "Range Rover Sport" 2013. gada nogalē autosalonā Rīgā nopirka kāda Igaunijā reģistrēta firma OU "Estpartners Grupp". Šādā darījumā PVN netiek piemērots.

2014. gada 14. janvārī Igaunijā reģistrētais uzņēmums auto pārdevis firmai "Portfelix", kas to Latvijā reģistrējis pirmoreiz. Teju uzreiz pēc reģistrēšanas auto noņemts no uzskaites, lai jau nākamais īpašnieks – "Forum Auto" to izvestu uz Lietuvu firmai "Britona".

Pēc sešām dienām auto pārdots SIA "Cazanja", kas to uzreiz noņēmis no uzskaites, un mašīna vēlreiz aizceļojusi uz Lietuvu – firmai "Generitus". Nākamajā dienā mašīna atkal atgādāta atpakaļ Latvijā – to nopirkusi un reģistrējusi "Revival Extra", un pēc dažām minūtēm tai atkal bijis jauns īpašnieks – SIA "Vitiron". Pēc šī darījuma – 2014.gada 23. janvārī seko līzings un nodošana Kukuļu ģimenes firmai "Laimavoti", ziņo "de facto". Raidījums izpētījis, ka firmas ("Portfelix", "Revival Extra", kā arī "Cazanja"), kurām šajā darījumu ķēdē teorētiski būtu jāmaksā PVN valsts budžetā, ir likvidētas tajā pašā gadā, kad noticis darījums.

Visām likvidētajām firmām pēdējā uzrādītajā pārskata gadā ir līdzīgs apgrozījums – aptuveni sešarpus miljoni un firmās bijis pa vienam darbiniekam –, savukārt maksātnespēja tām pieprasīta par mazāko iespējamo summu. Vienas likvidētās kompānijas īpašnieks ir arī direktors firmai Lietuvā, vēsta raidījums.

Bet firma "Vitiron", kas ir pēdējais ķēdes posms, pirms mašīna nonāca Kukulu īpašumā, pieprasījis maksātnespēju uzņēmumam "Portfelix", kas mašīnu pirmo reizi piereģistrēja Latvijā.

Sondore-Kukule norādījusi, ka auto iegādi kārtojis viņas nu jau bijušais vīrs, un viņa nezinot ne pārdevēju, ne cenu. Guntars Kukuls "de facto" skaidrojis: "Mēs šo mašīnu, tas ir es, pirku no uzņēmuma Latvijā, kas ir Latvijā reģistrēts un pastāvošs uzņēmums, un mans pienākums nav un es arī nezinu, kas ar to auto ir darīts pirms tam. Tā kā darījuma summa ir adekvāta, un nav pazemināta vērtība, tāpēc tas, ko jūs stāstāt, ir pieņēmumi, un izklausās garšīgi, bet uz mani tas neattiecas."

Sociālajos tīklos Kukuls rakstījis, ka par mašīnu samaksājis 50 000 eiro. Un, ka tās firmas pārstāvis, no kuras auto tika iegādāts, teicis, ka tas ir demonstrācijas auto, un, lai to iegādātos ar atlaidi, jāgaida kādi divi mēneši

VID Nodokļu kontroles pārvaldes direktore Iveta Buškevica raidījumam pastāstījusi, ka šāds darījumu skaits un secība ir "pietiekams iemesls, lai pārbaudītu darījumu. Jo šeit, pēc VID ieskata, veidojas iemesls, kādēļ nepieciešams pārbaudīt darījumu - kāpēc automašīna dažu dienu laikā tik bieži jāpārreģistrē, un kurš tad ir patiesā labuma guvējs no šīs te automašīnas pārreģistrācijas."

Šobrīd redzams, ka firma, kas mašīnu pārdeva Kukuliem, pērn nonākusi kāda Moldovas pilsoņa īpašumā. Drīz pēc tam firmu izslēgta no PVN reģistra.

"de facto" izpētījis, ka ap to pašu laiku kāds cits "Range Rover" izlaists caur deviņu īpašnieku rokām, kur vismaz trīs firmas – gan no Latvijas, gan Igaunijas –, ir tās pašas, kas iepriekš aprakstītajā shēmā. Četras izmantotās firmas sakrīt kāda "VW Touareg" pārrobežu pārdošanas karuselī.

Saskaņā ar raidījuma vēstīto "Vitiron" pēdējo trīs gadu laikā veicis vismaz 21, bet "Portfelix" – 16 automašīnu pārdošanu, kur īsā laikā mainīti auto īpašnieki un veikti pārrobežu darījumi. Darījumi, lielākoties, notikuši ar luksus klases auto.

"Pirmā pazīme, ko es redzu, ir, ka ir iesaistīti tik īsā laika posmā ar tik daudz starpniekiem ar pārrobežu darījumiem. Un tipiska PVN izkrāpšanas shēma ir, kad prece ceļo no vienas valsts uz citu, un starpnieks, kas šo pārrobežu vai iegādi ES ir veicis, veic tā saucamo reverso PVN, kur PVN nav fiziski jāmaksā, viņu tikai atspoguļo deklarācijā, un tad, pārdodot tālāk šo te preci, saņemto PVN starpnieks nesamaksā budžetā. Vai arī tiek uzzīmēti preču iegādes dokumenti, lai varētu to attiecināt uz saņemto PVN un arī to neiemaksāt valsts budžetā. Tie ir divi tipiskākie gadījumi," raidījumam skaidrojis "Sorainen" partneris, nodokļu jomas eksperts Jānis Taukačs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!