Valdība otrdien atbalstīja izmaiņas Transportlīdzekļa nodokļa likumā, kas uzliek komersantiem par pienākumu maksāt tā dēvēto "dienesta auto" nodokli arī par privātpersonām piederošajiem un uzņēmumam patapinātajiem auto. Savukārt GPS sistēmām, ar kuru palīdzību komersanti var pierādīt, ka neizmanto auto privātām vajadzībām, valdība līdz gada beigām noteiks konkrētas prasības, kuras pašlaik likums nereglamentē.

Likuma grozījumi paredz noteikt, ka "dienesta auto" nodokli maksā par komersanta īpašumā vai reģistrētā turējumā esošu vai no personas, kas nav komersants, patapinātu vieglo transportlīdzekli. Par patapinātu transportlīdzekli nodoklis jāmaksā, ja transportlīdzeklis uz patapinājuma līguma pamata lietots vairāk nekā 10 dienas viena mēneša laikā (neatkarīgi no dienā izmantoto stundu skaita un no tā, vai transportlīdzeklis tiek lietots nepārtraukti vai ar pārtraukumiem).

Likumprojekts nosaka, ka uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli maksā transportlīdzekļa turētājs, ja konkrētajam transportlīdzeklim ir CSDD reģistrēts gan īpašnieks, gan turētājs.
Finanšu ministrija iepriekš skaidroja, ka bieži vien uzņēmumi nomā vai patapina auto no fiziskām personām, bet nereģistrējās CSDD kā turētāji, līdz ar to nodokli nemaksā. FM iecerētās izmaiņas gan arī nerada mehānismu, kā piespiest uzņēmējus reģistrēties par nomāto vai patapināto auto turētājiem, taču uzliek šādu pienākumu, un FM cer uz nodokļu maksātāju godaprātu.
Ja iecerētās izmaiņas stāsies spēkā, Valsts ieņēmumu dienests pārbaudēs varēs atklāt, ka uzņēmums lieto transportlīdzekli uz kāda līguma pamata un nav reģistrējies CSDD kā turētājs, un tad varēs piedzīt nenomaksāto "dienesta auto nodokli".

Ja gada laikā notiek transportlīdzekļa īpašnieka maiņas reģistrācija vai transportlīdzekli noņem no uzskaites vai tiek pārtraukta transportlīdzekļa reģistrācija uz laiku, nododot numura zīmes, komersantam vispirms jāsamaksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli par iepriekšējo kalendāro gadu, ja tas nav bijis samaksāts, un par periodu līdz šo darbību veikšanai kārtējā gadā, ieskaitot to mēnesi, kurā tiek veiktas šīs darbības.

Nodoklis nav jāmaksā par nozagtiem transportlīdzekļiem, no uzskaites noņemtiem transportlīdzekļiem vai apķīlātiem transportlīdzekļi, kuru izmantošana ceļu satiksmē ir bijusi liegta. Tāpat no nodokļa būs atbrīvotas sporta mašīnas un transportlīdzekļi, kuriem ir reģistrēts vēsturiskā spēkrata statuss, lai gan tas netiek lietots kā ikdienas transportlīdzeklis un tam ir kultūrvēsturiskā vērtība.

FM arī norāda, ka līdz šim likums paredzēja atbrīvojumu no dienesta auto nodokļa "demonstrācijas transportlīdzeklim", taču nekur likumos nav definēts šis termins. Valdības atbalstītās izmaiņas paredz, ka demonstrācijas transportlīdzekļi ir "jauni transportlīdzekļi (lietoti mazāk par sešiem mēnešiem vai nobraukuši mazāk par 6000 kilometriem), kuri kā demonstrācijas transportlīdzekļi ir noteikti transportlīdzekļu ražotāja pilnvarotai personai saistošā līgumā ar transportlīdzekļa ražotāju vai reģionālo importētāju un kuri periodiski tiek nodoti trešajām personām izmēģinājumu, salīdzinājumu vai tiek izmantoti citiem braucieniem ar nolūku veicināt jaunu automašīnu pārdošanu".

Tāpat grozījumi paredz, ka, CSDD deklarējot transportlīdzekli, kas tiek izmantots vienīgi saimnieciskajai darbībai, komersantam vienlaicīgi jānorāda globālās pozicionēšanas sistēmu (GPS) transporta uzraudzības sistēmu nodrošinātāju, kuru iespējams mainīt, pamatotas nepieciešamības gadījumā uzstādot transportlīdzeklim citu GPS sistēmu. Tāpat reizi gada komersanti var mainīt statusu – no "dienesta auto" nodokļa nemaksātāja uz maksātāju un otrādi.

GPS tirgotājiem un GPS transporta uzraudzības sistēmu nodrošinātājiem būs pienākumu informēt Valsts ieņēmumu dienestu (VID) pēc tā pieprasījuma par GPS uzstādīšanu konkrētajam transportlīdzeklim. Tā kā likums šobrīd nenosaka prasības, kādām vajadzētu atbilst GPS, lai VID varētu sekmīgi kontrolēt "dienesta auto" nodokļa nemaksātāju godaprātu, izmaiņas paredz Ministru kabinetam deleģējumu līdz 2012.gada 1.janvārim noteikt šīs prasības.

Savukārt valsts uzņēmumi, kuri šogad nomaksāja "dienesta auto" nodokli, jo nepaspēja uzstādīt GPS sistēmas līdz februāra beigām, kad tām bija jādeklarē transportlīdzekļa izmantošana, varēs pieprasīt VID nodokļa atmaksu par mēnešiem, kuros jau bija uzstādīta GPS.

Jau ziņots, ka šogad "dienesta auto" nodoklis ir fiksēts maksājums no 19 līdz 40 latiem mēnesī visām uzņēmēju vieglajām automašīnām, izņemot tās, kuras ir aprīkotas ar GPS sekošanas sistēmām un ar atskaitēm spēj pierādīt, ka automobilis netiek izmantots privātām vajadzībām. Kopumā "dienesta auto" nodoklī valsts plāno iekasēt 12 miljonus latu.

Pērn pretrunīgi vērtētais un dažādi interpretējamais "dienesta auto nodoklis" bija daļa no iedzīvotāju ienākuma nodokļa. Valdība no tā bija plānojusi budžetā ieņemt 38 miljonus latu, tomēr tas piedzīvoja izgāšanos, jo izdevās iekasēt vien aptuveni desmito daļu no cerētā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!