Ēst ar acīm: kā iepakot produktu internetā, lai no pircējiem nevarētu atkauties
Cilvēks visupirms ēd ar acīm – vēl jo vairāk internetā, kur nav iespējams produktu paņemt rokās, aptaustīt, pasmaržot vai pagaršot, tāpēc vizuālajam noformējumam digitālajā vidē ir jābūt gana augstā kvalitātē, lai tas spētu konkurēt ar citiem, kā arī jānāk komplektā ar vēstījumu, kas izceļ to starp citiem šķietami līdzīgiem produktiem. Kā to vislabāk panākt – atklāj nozares speciālisti un "drēbes" pazinēji.
E-KOMERCIJAS GADA BALVA
BALVAS STRATĒĢISKIE PARTNERI OMNIVA UN PRINTFUL
Foto: AFP/Scanpix/LETA
Kā stāsta digitālās aģentūras "Element Digital" vadītājs Arnis Jēkabsons, pirms ķerties pie e-veikala dizaina, būtu svarīgi izstrādāt pārdomātu satura struktūru, kas arī būs priekšnosacījums veiksmīgam dizainam. "Labā prakse ir sākt ar datu arhitektūru jeb satura skeletu, lai varētu veidot pirmos e-veikala prototipus un testēt, cik viegli vai sarežģīti ir atrast lapā kādu konkrētu satura vienību. Tas, cik lapa ir ērti un viegli lietojama, izšķirs to, vai cilvēki pie jums veiks pirkumus, vai tomēr meklēs tālāk. Arī dati liecina, ka lietojamība un ērta informācijas atrašana ir pats svarīgākais faktors (piekrīt 75% aptaujāto, avots: "HubSpot"), un tikai 11% uzskata, ka vizuāli estētisks dizains ir svarīgākais."

Jēkabsons arīdzan uzsver, ka e-veikala izstrādē ir vairāki savstarpēji saistīti posmi un, ja kāds no tiem tiek izlaists, tas noteikti liks par sevi manīt tālākajā izstrādē. "Visbiežāk redzam, ka saturs tiek atlikts uz vēlāku laiku, un gadās, ka plānotā struktūra vai reizēm pat dizains ir jāmaina, jo tas vairs nav atbilstošs, lai atrādītu gala saturu. Šī ir arī viena no biežākajām kļūdām, un tas, protams, saistīts ar vēlmi visu pabeigt ātrāk, taču šāda steiga var nenovest pie vislabākā rezultāta."

Līdz ar to arī attēliem ir jāatbilst izvirzītajam mērķim un jāiekļaujas kopējā vēstījumā. "Interneta vidē pircējam nav iespējas produktu pataustīt un apskatīt savām acīm, tāpēc jo īpaši svarīgs būs vizuālā materiāla apjoms un kvalitāte, lai klients būtu drošs, ka izvēlētais produkts būs tieši tāds, kādu vēlas saņemt. Interneta pirkumi arī tiek krietni biežāk atgriezti nekā uz vietas veikalā iegādātie, tāpēc ir svarīgi, lai pircējam būtu sniegta informācija pietiekamā apjomā pārdomāta pirkuma veikšanai. Vidēji Eiropā e-veikala pirkumus atgriež 29%, taču šis, protams, ir mainīgs skaitlis dažādās nozarēs (avots: "InvespCRO 2020")," atklāj Jēkabsons.
Pilna produkta fotogrāfija uz neitrāla, vienkrāsaina fona
Tuvplāns ar kādu produkta detaļu, ko vērts izcelt
Dzīvesstila jeb produkta pielietojuma fotogrāfijas
Produktu attēlus ieteicams veidot trīs kategorijās
"Šis būtu labs pamats, lai domātu, ka produkts ir pienācīgi attēlots, taču atkarībā no paša produkta ir jāskatās, cik daudzos leņķos šīs bildes jāveido. Arvien biežāk arī redzam, ka e-veikalos produkti tiek attēloti kā 3D objekti, un tas ļauj pircējam pašam apskatīt produktu no visām pusēm. Šis, protams, ir sarežģītāks veids, un ne visiem tas ir nepieciešams, taču tā ir viena no tendencēm, kas kļūst arvien populārāka," stāsta Jēkabsons.

Vaicāts par to, kāda ir interneta lietotāju domāšana, uzvedība un informācijas meklēšanas paradumi, Jēkabsons pauž, ka interneta pircējs ir prasīgāks nekā jebkad, un tas skaidrojams ar arvien pieaugošajām e-komercijas iespējām: "Ja fiziskā veikalā cilvēki mēdz veikt pirkumus, jo ir noguruši vai arī nav pārliecināti, ka citur atradīs labāku piedāvājumu, tad interneta vidē to var izdarīt pietiekami ātri. Ir pieejami gan dažādi preču salīdzināšanas portāli, gan arī viegli var atrast atsauksmes par produktu, lai pārliecinātos par savu pirkuma lēmumu."

Vizuālā materiāla un informācijas pārbagātībā digitālajā vidē ir itin viegli apjukt, tāpēc e-komersantiem jāpieliek pūles, lai viņu produkts vai pakalpojums nepazustu starp neskaitāmajiem piedāvājumiem. Tiesa, "vairāk" ne vienmēr nozīmē "labāk". Kā atklāj Jēkabsons – lai acs kaut kur "apstātos", svarīga ir satura hierarhija un kontrasti, ko ir grūti panākt.
"Nereti mums šķiet, ka absolūti viss ir svarīgs, tāpēc bieži redzam veikalus ar ārkārtīgi lielām izvēlnēm, un pircējs tajā visā gluži vienkārši apmulst un, nezinot, ko iesākt, aiziet prom. Ir pat tāds termins kā "izvēles paralīze", kad pircējam tiek iedots pārāk daudz izvēļu un, baidoties pieņemt nepareizo lēmumu, viņš, visticamāk, aiziet prom, tādējādi pasargājot sevi no potenciāli kļūdaina pirkuma."
Arnis Jēkabsons, digitālās aģentūras "Element Digital" vadītājs
Tas sasaucas ar jau iepriekš minēto par skaidri definētiem mērķiem un prioritātēm, jo viss nevar būt svarīgs: "Pircēji e-veikalus ar acīm "skenē", un primāri tiek pamanīti lielākie elementi vai tie, kas ir izcelti ar kontrastējošām krāsām. Hierarhija un kontrasti ir vieni no pamata instrumentiem, lai mēs spētu e-veikalos veidot mums vēlamo lietotāju virzību."

Tikpat nozīmīgs priekšnosacījums ir arī dažādo lapas elementu lietošanas konsekvence. "Piemēram, ja mums ir divu vai trīs veidu pogas e-veikalā, tad jāpārliecinās, vai kaut kur pēkšņi neparādās kāds jauns stils. Konsekvence dizainā palīdz lietotājam ātrāk tikt pie vēlamā rezultāta, jo nav katru reizi jādomā, ko šis konkrētais elements dara. Tas pats attiecas arī uz burtveidolu lietošanu un citiem dizaina elementiem," rezumē Jēkabsons.
Kāda ir laba fotogrāfija?
Fotogrāfs Gints Ivuškāns, kura profesionālajā kontā ir tūkstošiem fotosesiju, tostarp portreti, pasākumi, sporta sacensības, kāzas, ēdiens u. c., un kurš arī darbojas kā "Agence France Presse" Latvijas ārštata fotogrāfs, uz jautājumu, kas neveiksmīgu vai parastu fotogrāfiju padara par labu un uzrunājošu foto, atsaka, ka vienas receptes nav: "Attēlam ir jāatbilst saturam – vai tā būtu ziņa vai produkts, vai pakalpojums. Tam jābūt vienkārši uztveramam, loģiskam un jāatbilst pārējam mājaslapas dizainam un kopējai stilistikai. E-komercijas gadījumā tas ir veselas komandas darbs – gādāt, lai mājaslapai būtu spēcīgs vizuālais noformējums."

Ivuškāns uzsver, ka ļoti svarīga ir arīdzan fotogrāfiju atlase, lai nav pārāk daudz vizuālā materiāla, kas apdullina, – jo sevišķi interneta vidē, kur no visām pusēm lietotājiem "uzbrūk" krāsaini baneri un kustīgas reklāmas. "Protams, svarīgi, lai attēli būtu reprezentabli – visos trīs plānos, būtu redzamas gan detaļas, gan kopaina –, taču daudziem šis ir klupšanas akmens, cilvēki neprot atsijāt svarīgāko."

Tiesa, ne vienmēr pie mājaslapas izstrādes strādā vesela komanda un ne vienmēr ir iespējams pieaicināt profesionālu fotogrāfu. Šādās situācijās Ivuškāns mudina nevairīties izmantot jau gatavo fotogrāfiju datubāzu jeb tā dēvēto "stoku" piedāvājumu, kas ir ļoti bagātīgs, turklāt pa kabatai ikvienam. "Arī šajā gadījumā svarīga ir veiksmīga fotogrāfiju piemeklēšana un atlase, kas neprofesionālim var sagādāt galvassāpes. Ja vien ir iespēja, es tomēr ieteiktu pieaicināt fotoredaktoru vai dizaineru, kurš var palīdzēt atlasīt vai vismaz konsultēt, lai vizuālajam materiālam mājaslapā būtu vienots un kopainai atbilstošs stils."
Ja nu tomēr profesionāli pieaicināt nav iespējams, Ivuškāns sniedz dažus padomus, kurus labāka rezultāta vārdā vērts likt aiz auss:
Nepārspīlēt ar gaismām, bet arī nefotografēt gluži pagrabā – vislabāk to darīt dabīgā dienas gaismā
Nepublicēt miglainus vai neasus fotoattēlus, ja vien tas nav darīts apzināti, piemēram, fotografējot "bokeh" estētikā u. tml., – tas pavisam noteikti neuzrunās potenciālo lietotāju vai lasītāju
Izvairīties no neveiksmīgām kolāžām, kurās vienkopus mēģināts salikt pēc iespējas vairāk fotogrāfiju. Mazāk ir vairāk!
Lai arī reklāmas baneri ir portālu peļņas avots, kas palīdz attīstīties, tomēr nevajadzētu pārspīlēt ar baneru krāsu pārsātinājumu un tehnoloģiskajiem risinājumiem, kurus lietotājs nevar izslēgt, jo tas traucē lasīt vai atrast interesējošo preci vai pakalpojumu
Korekti norādīt fotogrāfiju autoru un nekādā gadījumā nezagt no fotogrāfu sociālo tīklu kontiem, mājaslapām utt. – Latvija (un arī pasaule) ir maza!
Foto: Caters News/Scanpix/LETA
Ar tirdziņiem un pliku bildi ir par maz
Ģimenes uzņēmums "Obelisk Farm", kurā saimnieko Andris un Debora Višņevski ar bērniem Gabrielu un Fredi, ir uzskatāms piemērs, kā ar minimāliem līdzekļiem panākt atmiņā paliekošu un iedarbīgu vizuālo komunikāciju digitālajā vidē. Kā atklāj paši – pie tā tiek apzināti ik dienu strādāts, brīžam aicinot palīgā arī lietpratējus.

"To, ka ar tirdziņiem vien būs par īsu un bez darbošanās internetā iztikt nevarēs, mēs sapratām pirms kādiem trim gadiem. Zelta atslēga uzņēmējdarbībā – vajag dažādot kanālus, caur kuriem komunicēt ar potenciālo un esošo klientu. Ja tu esi maziņš – vēl jo vairāk!" stāsta Andris, kurš kopā ar ģimeni no Londonas pārcēlās uz dzīvi Latvijas laukos ar "saujiņu sēklu un lieliem sapņiem", meklējot iespēju dzīvot tuvāk dabai.

"Obelisk Farm" rūpals ir sējas kaņepju kultivēšana un videi draudzīgu un veselīgu kaņepju produktu ražošana – eļļas, sviesta, garšvielu, kaņepju proteīna, našķu u. c., kā arī darbnīcu, degustāciju un apmācību rīkošana par kaņepju vērtīgajām īpašībām un dažādo pielietošanu.

"Gluži tāpat, kā savai produkcijai izmantojam videi draudzīgu, dabīgu un vienkāršu iepakojumu, līdzīgu stilistiku ieturam arī savos vizuālajos materiālos internetā, ar kuriem vēlamies radīt un nodot sajūtu par dabai tuvu dzīvošanu. Mums ir divi fotogrāfi, kuri palīdz ar mājaslapas vizuālo noformējumu, bet ikdienā sociālajos tīklos visu darām paši – gan filmējam, gan fotografējam. Šim nolūkam tika iegādāta atbilstoša tehnika, lai kvalitatīvi visur varētu ieturēt vienu vizuālo tēlu," atklāj Andris.

Tā kā Debora ieguvusi izglītību sabiedriskajās attiecībās un komunikācijā, ideju ģenerēšana un plānošana pārsvarā ir viņas rūpals. "Būtībā jau darām līdzīgi kā lielos uzņēmumos mārketinga komandas – Deborai ir plāns, ko un kā darīt, kad publicēt bildi, kad stāstu, kad video, pie kā arī pieturamies. Publicējam arī materiālus, ko paši neesam taisījuši, bet kas attiecas uz mūsu nozari. Piemēram, par kaimiņieni, kura uzvarēja tiesā un dabūja kompensāciju par policijas nogrieztajām kaņepēm."

Kā atklāj Andris, pandēmijas dēļ uz tirdzniecību un komunikāciju interneta vidē viņi koncentrējušies ļoti mērķtiecīgi – apmēram 80% pārdošanas notiek sociālajos tīklos un mājaslapā. Turklāt vislielākā atdeve šobrīd nākot no "Instagram", kur sekotāji ir visaktīvākie.
"Cilvēki, pirmkārt, ēd ar acīm. Turklāt nepietiek ar pliku bildi vien – ir nepieciešams arī stāsts, kas mums ir dabīgi izveidojies. Vairs nepietiek ar to, ka "Facebook" nopirksi sekotājus un nu tik tirgosies! Mūsu sekotāju loks ir uzaudzēts organiski, kas arī mudina katru dienu darboties un uzturēt kvalitāti. Tā ir atbildība."
Andris Višņevskis, kaņepju saimniecības "Obelisk Farm" īpašnieks
Tāpēc viņš iesaka aicināt talkā kādu speciālistu vai profesionāli, lai atbilstoši un kvalitatīvi "iepakotu" savu vēstījumu: "Ja nav iespējas algot, tad mēģināt vismaz pašam saprast pamatus, kā sevi parādīt, kā savu vēstījumu pasnieg. Tas ir ļoti svarīgi, to mēs esam sapratuši. Un tas noteikti atmaksājas, atgriezeniskā saite mums ir nemitīgi – gan raksta e-pastā, gan arī publicē sociālajos tīklos fotogrāfijas ar mūsu produkciju. Tirdzniecība internetā noteikti ir uz palikšanu, bet ar pliku bildi un produkta reklāmu vairs nepietiek. Vajag vairāk par sevi pastāstīt un parādīt – kas es tāds esmu un kāpēc es to daru. Ir jābūt vienotam stāstam apakšā," sarunas izskaņā teic Andris.
Foto: instagram.com/obeliskfarm
Projekta ''E-komercijas gada balva'' veidotāji: saturs – Sabīne Košeļeva, redaktore – Kristīne Melne, dizains – Nord DDB Riga, Oskars Dreģis, izstrāde – Krišjānis Bušs, Karīna Sabecka, projekta vadītāja – Marta Cīrule.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.