Virtuāla telpa bez robežām? Kāds izskatīsies nākotnes uzņēmums
Gads attālinātas strādāšanas, pārdošanas, pakalpojumu sniegšanas un arī izklaides ir ieviesis virkni ikdienas paradumu maiņu, kas sākotnēji šķita nekomfortabli vai tika uzlūkoti kā pagaidu risinājumi. Nu nav šaubu, ka sadzīves un darba digitalizācija arvien pilnveidosies, un bez jauniem izaicinājumiem neiztikt. Kas veido uzņēmuma identitāti un darbinieku lojalitāti? Vai digitālais nomadisms ir ilgtspējīgs darba attiecību modelis? Vai nākotnē izzudīs biroju telpas? Par to sarunā ar "Draugiem Group" runasvīru Jāni Palkavnieku un Dr.psych. kandidātu un HR analītiķi Jāni Rozi.
E-KOMERCIJAS GADA BALVA
BALVAS STRATĒĢISKIE PARTNERI OMNIVA UN PRINTFUL
Foto: Shutterstock
Ar vienu kāju citā laikā un telpā
"Draugiem Group", kas ietver 11 zīmolus un deviņas biroja ēkas, darbinieki var ierasties darbā sevis izvēlētā laikā līdz pulksten 11.00. Tas gan neattiecas uz ražošanas cehiem un klientu apkalpošanu, kas darbojas saskaņā ar maiņu grafiku. Un arīdzan pirms pandēmijas attālināta strādāšana jau bija gana ierasta prakse, tāpēc pielāgošanās jaunajiem darba apstākļiem noritējusi samērā veiksmīgi.

Tas attiecināms arī uz apdrukas un šūšanas ārpakalpojumu uzņēmumu "Printful", kura galvenais birojs un vadība atrodas Rīgā, darbojas birojs un ražotne arī Barselonā, ražotnes Kanādā un Meksikā, trīs pilsētās ASV – Losandželosā, Šarlotā un Kopelā, kā arī partnerražotnes Japānā un Austrālijā, tāpēc komunikācija gan ar klientiem, gan ar kolēģiem allaž ir notikusi attālināti.

"Ja notiek sarunas ar ASV, tad, protams, ieplāno tā, lai abām pusēm ir puslīdz pieņemams laiks. Latvijai parasti tas ir vakars – no sešiem līdz astoņiem. Savukārt komunikācija ar klientiem notiek 24/7, jo viņi pārsvarā atrodas citās laika joslās. Tāpēc arī pirms pandēmijas klientu apkalpošanas operatori pārsvarā strādāja attālināti," atklāj "Draugiem Group" runasvīrs Jānis Palkavnieks.

"Printful" uzskatāms par e-komercijas celmlauzi Latvijā, kas jau no pašas pirmās darbības dienas orientējies uz eksportu, nodrošinot saviem klientiem arīdzan integrāciju ar tādām starptautiskām e-komercijas platformām un servisiem kā "Shopify", "Etsy", "Amazon", "eBay" u. c.

""Printful" klients ir interneta veikals, kas atrodas kādā no e-komercijas platformām. Kad viņa klients šajā veikalā iegādājas kādu preci, tad automātiski tiek nodots signāls mūsu ražotnei par to, kurš produkts ir jāražo. Otrs būtisks aspekts – pircējs norāda arī savu adresi, kur vēlas šo preci saņemt, tāpēc sistēma pati arī izskaitļo, kurā ražotnē produkts tiks ražots, lai samazinātu vai izslēgtu pārvadāšanas izmaksas un/vai ievedmuitas nodokli," stāsta Palkavnieks.
Digitālais nomadisms
"Protams, šādam attālinātam darba grafikam ir izaicinājumi, taču tas visādā ziņā ir iespējams un darbojas. "Printful" klientu apkalpošanā strādājošie cilvēki novērtē, ka var saplānot savu dzīvi atbilstoši darba maiņām un var strādāt no jebkuras vietas pasaulē, kur vien ir pieejams internets. Viņi ir tā dēvētie digitālie nomadi – cilvēki, kuri ceļo vai dzīvo valstī, kas nav viņu mītnes zeme, kur, iespējams, nodarbojas vēl ar kaut ko, kas gluži nenodrošina ar iztikai nepieciešamajiem līdzekļiem, tāpēc konkrētas laika stundas velta šim darbam," skaidro Palkavnieks.

Savukārt lokāla mēroga digitālais nomadisms novērojams arī šobrīd, kad liela daļa uzņēmumu darbojas attālināti: "Ko mēs redzam? Strādāt no mājām nebūt obligāti nenozīmē strādāšanu no sava Rīgas dzīvokļa. Vasaru, piemēram, daudzi pavadīja vasarnīcā vai pie vecākiem laukos. Kamēr cilvēks ir spējīgs pildīt savus darba pienākumus, kāpēc ne?"

Kā atklāj biznesa psihologs Jānis Roze, attālinātā strādāšana jeb nomadisms pasaulē aizsākās jau astoņdesmitajos gados, kad ceļot sāka lielie investori, savukārt 2000. gados migrēt sāka arī IT nozares pārstāvji. Mūsdienās attālinātas strādāšanas iespējas meklē arīdzan citu profesiju pārstāvji, dodot priekšroku 2–3 darba dienu režīmam vai gabaldarbiem.
"Jau iepriekš izpētīts, ka attālinātam darbam ir vairākas priekšrocības. Efektīvāk rīkojoties ar laiku, darbinieki tiek galā ar saviem pienākumiem ar mazāku piepūli (Beckmann et. Al, 2017) un ir mazāk ar laiku saistītu konfliktu ģimenē (Attkinson & Hall, 2011). Kad darbinieks pats plāno, mazinās stress – rezultātā darbinieki ir vairāk motivēti un efektīvāki (Humbert, 2010). Daudzi uzņēmumi, iekožot šajā priekšrocību "ābolā", dod darbiniekiem lielāku brīvību izvēlēties, cik daudz strādāt attālināti. Ir priekšrocības un ieguvumi arī uzņēmumiem – iespēja apmesties mazākās telpās, kā arī ekonomēt citās pozīcijās."
Jānis Roze, Dr.psych. kandidāts un HR analītiķis
Pastāvīgs darbs un "freelance" – kurš kuru?
Tiesa, attālinātajai strādāšanai ir arī ēnas puse – zūd piederības sajūta uzņēmumam un kolēģiem. "Trūkst sarunu pie kafijas automāta vai kopīgu pusdienu. "Printful" komandu vadītāji arī attālinātajā strādāšanā cenšas imitēt biroja socializēšanos – satiekas ar darbiniekiem "Zoom" platformā, kur aprunājas arī par ārpusdarba lietām. Tas, protams, nav dabiski, un ir jāpieliek pūles, bet tas var līdzēt. Vadītājiem šis ir izaicinājumu pilns laiks, jo jārēķinās, ka ne visiem mājās apstākļi ir piemēroti strādāšanai, it sevišķi, ja ir bērni, kuriem ir jāpalīdz ar attālinātajām mācībām. Labs vadītājs ir tas, kurš izprot, ka situācijas un cilvēki ir dažādi," stāsta Palkavnieks.

Roze stāsta, ka, sadarbojoties ar uzņēmumiem kā konsultants un pētnieks, novērojis, ka daudzi pastāvīgā darba veicēji pie viena darba devēja apskauž brīvmākslinieka dzīvesveidu, saskatot tajā acīmredzamus plusus.
"Plusu "freelance" darba attiecībām, protams, ir daudz, bet ir arī daži trūkumi. Acīmredzama priekšrocība – brīvība, pats organizē savu darbu, sadarbojies ar to, ko vēlies, izvēlies sev tīkamāku darba virzienu un pieeju. No trūkumiem var minēt paaugstinātu stresa līmeni, ko veicina atbildības sajūta, nestandarta situācijas un intensīvs darbs. Ienākumi ir ar ļoti izteiktiem viļņiem – atbilstoši projektiem. Un, protams, krīzes laikā ārējie eksperti ir tas, uz ko uzņēmumi sāk ekonomēt."
Jānis Roze, Dr.psych. kandidāts un HR analītiķis
Viņš arīdzan uzskata, ka labus darbiniekus ir ne tikai grūti sameklēt, bet arī noturēt: "Bonusu sistēma vienmēr nepalīdzēs – ja bonusi būs pārāk augsti, tas ir nerentabli, pārāk zemi – neviens neatnāks pat uz interviju. Tāpēc uzņēmumi piestrādā pie noturēšanas ar smalkākiem, bet arī sarežģītākiem paņēmieniem, piemēram, "uzņēmuma kultūra". Smalks, jo kultūra jāveido tā, lai tās ārējā izpausme – identitāte – ir pievilcīga un notur darbiniekus. Tomēr sarežģītākais ir uzņēmuma kultūras ieviešana un uzturēšana."

Roze uzsver, ka arī darbinieka personībai ir liela nozīme, proti, cik lielā mērā cilvēka personīgās vērtības un mērķi saskan ar uzņēmuma vērtībām un mērķiem.
"Ne visiem patīk konkurence, ne visiem – uz sadarbību vērsta kultūra. Ja nesaskaņa ir pārāk liela, darbinieks vai nu izdegs, vai pēc neilga laika aizies. Bieži uzņēmumi atlasi balsta uz kandidāta kompetencēm un pieredzi, ignorējot personību un vērtības, kaut gan pieredzi un kompetences ir daudz vieglāk attīstīt, nekā mainīt personību un vērtības. Ja darbiniekam ir saskaņa ar uzņēmuma vērtībām, būs arī ar vadītāju un kolēģiem – atrodoties uzņēmumā ilgāku laiku, darbinieki tam pielāgojas, pārņem uzņēmuma vērtības."
Jānis Roze, Dr.psych. kandidāts un HR analītiķis
Uzticēšanās, izpratne un pielāgošanās
Nenoliedzami, e-komercijai pandēmija bija iespēju laiks, jo cilvēki daudz vairāk laika pavadīja internetā – gan meklējot izklaidi, gan iepērkoties. "Kas attiecas uz "Printful" – cilvēkiem bija laiks, lai attīstītu savu biznesu, līdz ar to mums radās aizvien vairāk tiešo klientu un ievērojami pieauga darba apjoms. Ja pirms pandēmijas bija jāiespringst pirms Melnās piektdienas, Kiberpirmdienas, Pateicības dienas un Ziemassvētkiem, tad viss pagājušais gads bija viena vienīga Melnā piektdiena, Pateicības diena un Ziemassvētki. Turklāt bija jāievieš arī jauni produkti, piemēram, sejas maskas," atklāj Palkavnieks.
"Ko mēs iemācījāmies? Ka ne vienmēr ir nepieciešams biznesa brauciens. Nav jālido uz otru pasaules malu, lai piedalītos sapulcē, – lielāko daļu var nokārtot attālināti. Vairāk ir jāuzticas. Mēs esam atvēruši ražotnes, kur uzņēmuma vadītājs pandēmijas laikā nemaz nav aizbraucis. Uzzinājām, ka mierīgi var arī pieņemt darbā cilvēku, ne reizi viņu nesatiekot. Sludinājums internetā, darba intervija video, darba līgums ar e-parakstu, ar kurjeru nosūta tehniku uz mājām – un viss notiek!"
Jānis Palkavnieks, "Draugiem Group" runasvīrs
Uz jautājumu "Kā uzticēties?" Palkavnieks atsaka, ka atbilde ir gaužām vienkārša: "Mums pa visu pasauli kopā ir 1600 cilvēku, un viņi visi strādā mazās komandās. Jebkura lielā komanda ir sadalīta vairākās mazākās komandās, un katrai ir savs vadītājs, kurš ne tikai seko līdzi, vai laikus un atbilstošā kvalitātē viss tiek izdarīts, bet arī gādā par darbinieku emocionālo labsajūtu, citādi zūd darba spējas un kvalitāte. Jo sevišķi šobrīd, kad visi strādā attālināti un zūd saikne gan ar uzņēmumu un kolēģiem, gan elementāra laika izjūta."

Vaicāts, vai uzticēšanās saviem darbiniekiem attālinātā darba režīmā atmaksājas, Palkavnieks atbild apstiprinoši: "15 gadu laikā, kopš pastāv "Draugiem Group", mēs esam sapratuši, ka brīdī, kad cilvēkam iedod atbildību, viņš kļūst pašatbildīgs. Un šāds pašatbildīgs cilvēks sāk piedalīties uzņēmuma darbībā arī ārpus savu tiešo pienākumu loka. Piemēram, programmētājs ierauga kļūdu dizainā vai dizainers pamana kļūdu piegādes procesa formēšanā, jo jūtas atbildīgs par visu uzņēmumu kopumā."

"Vai ir gadījušās kļūdas? Jā, ir gadījušās kļūdas, taču tās pārsvarā ir novēršamas. Kādam, protams, ir nācies arī aiziet, bet tas ir tik mazs procents pret to, ko mēs iegūstam ilgtermiņā. Ir cilvēki, kuri nespēj tikt galā ar atbildību un bez regulāras kontroles no malas neprot paši strādāt un plānot laiku. To mēs "Printful" arī darām – vadītājs Dāvis Siksnāns pats regulāri vada darbiniekiem apmācības par personīgo produktivitāti," stāsta "Draugiem Group" runasvīrs.
Nākotnes uzņēmums – elastīgs un mobils
Palkavnieks pieļauj, ka nākotnē darbinieku attiecības ar uzņēmuma fizisko ēku kļūs brīvākas, taču biroji noteikti neizzudīs, jo uzņēmuma identitātei un piederības sajūtai ir vajadzīga telpa. Tiesa, nākotnē biroji varētu pārcelties tuvāk darbinieku dzīvesvietām vai arī "saskaldīties" vairākos mazākos birojos, kas jau ir novērojams pasaulē.

"Mēs jau esam gājuši eksperimentālo ceļu šajā virzienā, kad pirms četriem gadiem atvērām biroju Cēsīs, jo divi programmētāji dzīvoja Cēsīs, un tas bija ērti arī daudziem citiem, kuri brīvdienas pavada lauku īpašumos vai pie vecākiem Cēsu pusē. Savukārt "Printful" birojs atrodas Ojāra Vācieša ielā, "Draugiem Group" – Krasta ielā, bet "Desk Time" – Mārupē, jo lielākā daļa darbinieku ir no Mārupes un Imantas."
Arīdzan Roze apstiprina, ka izpratne par biroju mainīsies un nākotnē tie varētu arvien sarukt: "Nelieli uzņēmumi jau agrāk diezgan bieži strādāja bez ofisa, piemēram, IT jomā, kur darbinieki – programmētāji – var būt izkaisīti pa visu pasauli. Tagad daudzi uzņēmumi, pārliecinoties, ka attālināti strādājošie darbinieki ir efektīvi, ļauj tiem pilnīgi/vairāk strādāt attālināti. Tas, ka arī klienti arvien vairāk pasūta preci internetā, ietekmē ofisu samazināšanos."
Viņš arī atklāj, ka uzņēmumi sāk piestrādāt pie paņēmieniem, lai "ievilinātu" darbiniekus birojā. "Tēja, kafija, pat augļi ir pagātne – tas jau ir norma. Tagad taisa ērtas mītiņu istabas (jo uz darbu iet lai satiktos, kāpēc vēl?), veido bērnistabas (bērnudārza vietā, pat istaba skolēniem mājasdarbu pildīšanai), piesola dažādas procedūras (piem., masāža), sporta pasākumi utt."

Gana ticams nākotnes uzņēmuma modelis atbilst atslēgas vārdiem "elastīgs" un "mobils", kur ir gan iespējama klātienes strādāšana kopīgās biroja telpās, gan īstenojams digitālais nomadisms. "Atskaites vai tekstus raksta mājās, ar klientiem vai intervējamajiem tiekas pilsētvidē, sapulcēs un kolektīva pasākumos tiekas birojā, bet piektdienu nostrādā no lauku mājām. Nākotnē uz attālinātu strādāšanu vairs neskatīsies ar aizdomām," lēš Palkavnieks.

Tiesa, visiem nav iespējams pielāgot vienu scenāriju un recepti – jāvadās pēc uzņēmuma darbības specifikas un pašu darbinieku personības tipiem. Kādam darbs labāk sokas vienatnē un klusumā, cits nevar iztikt bez radošās burzmas.
"Nākotnē mēs noteikti citādi skatīsimies uz pašu biroju un rūpīgāk izvērtēsim, vai katru dienu ir rātni jāsēž pie biroja galda šlipsē. Tā kā bija, tā noteikti nebūs, bet, kā būs, – grūti 100% apgalvot. Taču skaidrs ir viens – būs labāk, jo būsim apguvuši gan pilnīgu strādāšanu birojā, gan arī pilnīgu strādāšanu no mājām."
Jānis Palkavnieks, "Draugiem Group" runasvīrs
Projekta ''E-komercijas gada balva'' veidotāji: saturs – Sabīne Košeļeva, redaktore – Kristīne Melne, dizains – Nord DDB Riga, Oskars Dreģis, izstrāde – Krišjānis Bušs, Karīna Sabecka, projekta vadītāja – Marta Cīrule.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.