Foto: ITAR TASS/Scanpix/LETA

Latvijā vadošais medijs DELFI rīko Latvijas e-komercijas gada balvas "E-komercijas zvaigzne" DELFI auditorijas simpātijas balvas balsojumu, kurā ikviens līdz 21. maija pulksten 12.00 vēl var nobalsot par labāko, ērtāko un efektīvāko digitālās komercijas risinājumu. Savukārt uzvarētājs tiks paziņots 26. maijā pulksten 16.00 tiešraidē DELFI un "E-komercijas zvaigzne" mājaslapā.

"E-komercijas gada balvas pieteikumi lieliski parāda to plašo spektru, ar kādiem resursiem, zināšanām, entuziasmu un radošumu Latvijas uzņēmēji ir pievērsuši savu uzmanību e-komercijas jautājumam. Balvas finālistu vidū ir gan labi atpazīstami zīmoli, kuri pēdējā gada laikā ir būtiski uzlabojuši pakalpojumu kvalitāti e-komercijas jomā, gan mazie-vidēji ražotāji, kuri ar apbrīnojamu enerģiju, neatlaidību un entuziasmu ar e-komercijas rīkiem uztur sava uzņēmuma pārdošanas rādītājus, gan arī pavisam nelieli uzņēmumi, kuri bez liekiem ieguldījumiem, bet mērķtiecīgi un rūpīgi izveidojuši savus veikalus "Etsy" platformā," saka Gatis Ošs, Latvijas IT Klastera/Digitālā Inovāciju centra valdes priekšsēdētājs, datu tehnoloģija uzņēmuma "Squalio" valdes loceklis un "E-komercijas zvaigzne" žūrijas loceklis.

Kā atklāj Ošs, Latvijas IT Klasteris kā Digitālās Inovācijas centrs jau vairākus gadus strādā, lai veicinātu tehnoloģiju izmantošanu Latvijā, īpaši jau mazajos un vidējos uzņēmumos, taču statistika parāda, ka Latvija salīdzinoši atpaliek pat no Eiropas vidējiem tehnoloģiju izmantošanas biznesā un e-komercijas radītājiem – uzņēmumi savā biznesā tehnoloģijas izmanto kūtri, tostarp arī iespējas veidot internetveikalus un pārdot preces ārpus valsts robežām.

"Strādājot ar uzņēmumiem un runājot par tehnoloģijām viņu biznesā, mēs bieži redzam, ka mazie uzņēmumi ar tehnoloģiju izmantošanu bieži saprot e-komerciju un digitālo mārketingu – dažādu rīku, platformu un iespēju kopumu, kas palīdz atrast un uzrunāt savu klientu interneta vidē, pieņemt pasūtījumu un organizēt samaksu. Un kaut kādā mērā tam arī var piekrist. Tehnoloģijas, kas tiešā veidā palīdz gūt ienākumus, ļoti uzskatāmi parāda to vērtību un nav grūti apjaust ieguldījumu atdevi. Tomēr vērtēt e-komerciju kā tehnoloģijās pamatotu funkciju atrauti no uzņēmuma kopējās darbības ir tuvredzīgi un nesaprātīgi. Uzņēmumam, ieviešot e-komercijas risinājumu, paveras jaunas iespējas turpināt aizraujošu, interesantu, arī neveiksmīgiem mēģinājumiem pilnu, digitālās attīstības ceļu," skaidro Ošs.

Viņš arīdzan pauž, ka e-veikala atvēršana ir tikai pirmais solis digitālās attīstības ceļā, ko pēcāk attīstīt sasaistē ar citām uzņēmuma funkcijām – automatizējot ražošanas, noliktavas, loģistikas, pārdošanas vai administratīvos procesus. Jēgpilni ieviešot e-komercijas risinājumu, dienas kārtībā nonāk nākamie jautājumi:

Datu glabāšana, datu privātums un datu izmantošana

Svarīgi ir pārliecināties, vai uzņēmuma datu privātuma politika ir atbilstoša ne tikai likumam, bet arī kalpo uzņēmuma vajadzībām. Vai uzņēmums ir parūpējies par datu drošu uzglabāšanu, un vai darbinieki ir zinoši par to. Ne velti saka, ka dati ir mūsdienu zelts – attīstoties e-komercijai tiek uzkrāts lērums datu, kuru gudra izmantošana ļauj ne tikai uzzināt vērtīgu informāciju par pircēju paradumiem un reklāmu efektivitāti, bet arī būtiski palielināt pārdošana apjomus, automatizēt ražošanas vai pārdošanas procesus un ietaupīt administrācijas izdevumus.

E-komercija kā "durvju atvērējs"

E-komercija var kļūt par nozīmīgu pagrieziena punktu, lai uzņēmums kļūtu arvien tehnoloģiski jaudīgāks, iedraudzētos ar tehnoloģijām un saskatītu to pievienoto vērtību. Jēgpilni ieviešot e-komercijas risinājumu, dienas kārtībā nonāk nākamie jautājumi: kā plānot noliktavu, izejvielas un ražošanu atkarībā no pieprasījuma? Kā plānot piegādes un to precīzu prognozi, lai klienti būtu apmierināti? Kā samazināt administratīvo vai grāmatvedības uzskaites darba slogu? Kā automatizēt informācijas nodošanu no dažādiem pārdošanas kanāliem uz ražošanu? Ja šādi jautājumi kļūst aktuāli, tad aicinu nebaidīties un spert nākamos soļus un pārliecināties, ka tehnoloģijas ne tikai var palīdzēt pārdot tiešā veidā, bet arī ietaupīt darbinieku laiku un resursus, palīdzēt pieņemt lēmumus un organizēt ražošana vai pārdošanu ātrāk un efektīvāk.

"Ja internetveikala izveide deva iespēju aizsniegt savu klientu, tad plašāka tehnoloģiju izmantošana uzņēmumā ļaus kļūt konkurētspējīgākiem un atvērt jaunus tirgus," rezumē Ošs.

Atbalstot finālā iekļuvušos mazā biznesa, ražotāju un eksportētāju pārstāvjus un viņu e-komercijas risinājumus, Latvijā vadošais medijs DELFI no 11. līdz 21. maijam rīko Latvijas e-komercijas gada balvas "E-komercijas zvaigzne" DELFI auditorijas simpātijas balvas balsojumu, kurā ikviens var nobalsot par labāko, ērtāko un efektīvāko digitālās komercijas risinājumu. Balsojuma uzvarētājs saņems mākslinieka Gata Erdmaņa radīto balvu DELFI "Izcilības sfēra" un 1000 eiro reklāmai DELFI medijos.

Izvēlies savu favorītu un nobalso!

Balsošanas dalībnieks drīkst balsot atkārtoti no vienas IP adreses, bet ne biežāk kā vienu reizi 24 stundu laikā par katru nominantu. Vienā balsošanas reizē balsošanas dalībnieks var nobalsot par vairākiem balvas pretendentiem. Balsošanā uzvarējušais DELFI lasītāju simpātijas ieguvējs tiks paziņots E-komercijas gada balvas ceremonijā 26. maijā, kā arī balsošanas rezultāti tiks publicēti DELFI.

Konkurss "E-komercijas zvaigzne" šogad norisinās pirmo reizi, un tā mērķis ir izcelt un godināt labākos Latvijas interneta veikalus, kam izdevies pārliecinoši uzmirdzēt savā sfērā, atspoguļot labo praksi un iedvesmot arī citus sākt pārdošanu digitālajā vidē. Konkursa atbalstītāji ir uzņēmumi "Printful" un "Omniva Latvija", un tā ietvaros tiek vērtēta e-veikalu digitālo risinājumu kvalitāte, radošā izcilība un inovācijas.

"E-komercijas zvaigznes" apbalvošanas ceremonijā e-veikali saņems zelta, sudraba un bronzas apbalvojumus savās kategorijās, savukārt "Grand Prix" ieguvējs saņems īpašu balvu – stikla kausu, ko izgatavojis latviešu stikla mākslinieks un dizainers Artis Nīmanis. Konkursa partneris "Scandiweb" visiem finālistiem nodrošinās ielūgumus uz e-komercijas konferenci "eCOM360", kas norisināsies tiešsaistē no 25. līdz 27. maijam.

Plašāk par e-komercijas attīstību un tendencēm Latvijā iespējams lasīt "DELFI Brand Studio" veidotajā e-komercijas gada balvas satura projektā, kas ieskicē 2020. gada pandēmijas ierobežojumu ietekmi gan uz aktuālo, gan uz nākotnes situāciju, kopā ar nozares ekspertiem un e-komersantiem meklē veiksmīgas produktu "iepakošanas" paņēmienus interneta vidē, skaidro, kā attālināti dibināt un veidot tuvas attiecības ar klientiem, kā arī ieskatās nākotnes uzņēmumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!