Foto: Publicitātes foto
Saspiestā dabasgāze (CNG) ir viens no alternatīvajiem automobiļu degvielas veidiem, tomēr tā nav vienīgā degviela, kas saistīta ar gāzu izmantošanu. Līdzās CNG kā degviela kalpo arī sašķidrinātā dabasgāze (LNG) un sašķidrinātā naftas gāze (LPG). Tiesa, Baltijas reģionā līdz šim vispazīstamākā bijusi LPG, ko mēdz dēvēt arī par "autogāzi", jo CNG un LNG savas tirgus nišas vēl tikai iekaro. Katrs no šiem gāzes degvielu veidiem ir atšķirīgs, un salīdzināt tos ir visai grūti, jo atšķiras gan to avots un ķīmiskais sastāvs, gan izmantošanas drošības nosacījumi.

Pēc AS "Gaso" Ekspluatācijas un tehniskā departamenta Tehniskā regulējuma daļas vadītāja Artura Penča domām, tiem autobraucējiem, kuri apsver CNG auto iegādi, ir jāsaprot, ka tā ir ne tikai efektīva un ilgtspējīga, bet arī droša spēkrata izvēle. Ikdienas ekspluatācijā, īpaši nobraucot lielus attālumus, CNG auto kalpos tikpat uzticami kā LPG vai tradicionālo degvielas veidu automašīna, vienlaikus radot mazākas siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas.

1) Vai CNG būtiski atšķiras no LPG?

CNG un LPG atšķiras pēc vairākiem būtiskiem parametriem: ķīmiskā sastāva, drošības kritērijiem un SEG emisijām.

  • CNG galvenokārt sastāv no metāna, bet LPG, ko ražo no naftas produktiem, ir propāna un butāna maisījums.
  • CNG un LPG ir arī atšķirīgas izmantošanas drošības prasības. Piemēram, noplūdes gadījumā CNG nerada būtisku vides kaitējumu, jo tā ir vieglāka par gaisu un ātri izkliedējas, savukārt LPG, kas ir smagāka par gaisu, ir grūtāk izkliedējama, īpaši slēgtā telpā (pagrabos, pazemes garāžās).
  • Gan LPG, gan arī CNG sadedzināšanas laikā rodas SEG emisijas, tomēr CNG ir videi draudzīgāka un tīrāka alternatīva citiem fosilā kurināmā veidiem, tostarp LPG, jo rada mazāku oglekļa dioksīda, cieto daļiņu un slāpekļa savienojumu piesārņojumu.
  • CNG tiek mērīta kilogramos, bet LPG – litros.

2) Vai CNG, salīdzinot ar tradicionālajiem degvielas veidiem un LPG, ir droša degviela?

CNG ir droša un uzticama degviela, un, salīdzinot gan ar tradicionālajiem degvielas veidiem, gan LPG, tās izmantošana nerada nekādu bīstamību transportlīdzekļiem, autobraucējiem, pasažieriem vai apkārtējai videi.

Pat, ja notiek ceļu satiksmes negadījums, un CNG balons ir saņēmis triecienu vai pakļauts liesmai vai cita aizdegšanās avota iedarbībai, tas, visticamāk, paliks neskarts. CNG balons ir veidots, ņemot vērā visaugstākās drošības prasības, jo tajā tiek uzglabāta dabasgāze ļoti augstā spiedienā.

3) Vai pieejami arī CNG hibrīdauto (auto, kurus darbina ar vienu no tradicionālajām degvielām un CNG)?

Līdzīgi kā elektroauto kategorijā, kur plaši pazīstami tā dēvētie hibrīdrisinājumi – auto modeļi, kur elektropiedziņa kombinēta ar benzīna vai dīzeļdegvielas piedziņu, arī CNG auto kategorijā pieejami hibrīdi. Faktiski katrs ar CNG darbināms auto ir hidrīdauto, jo tajā līdztekus CNG baloniem uzstādīta arī tradicionālo degvielu (benzīns, dīzeļdegviela) tvertne.

4) Vai CNG kā transporta degviela būs pieejama tikai gazificētajā Latvijas daļā?

Šobrīd Latvijas teritorijā CNG piegādes (uzpildes staciju vai iekārtu uzstādīšana) iespējamas tikai gazificētajā valsts teritorijā – tur, kur pieejams dabasgāzes tīkls.

CNG uzpildes stacijas var izvietot arī pie biogāzes (biometāna) ražotnēm, kur saražotā "zaļā" dabasgāze tiek saspiesta un piedāvāta automašīnu uzpildei. Latvijā šāds pakalpojums būtu perspektīvs lauku rajonos (lauksaimniecības tehnikas darbināšanai).

Tāpat citviet Eiropā CNG jau šobrīd ir pieejama arī negazificētajās teritorijās. Lai to nodrošinātu, šajās vietās jābūt izbūvētiem lokāliem, uz LNG piegādēm balstītiem gāzapgādes tīkliem, kur daļa regazificētā LNG var tikt saspiesta, pārvēršot to CNG – uzpildīšanai piemērotā auto degvielā. Arī Latvijā nākotnē iespējama šāda risinājuma izmantošana.

5) Vai CNG ir vislabākā alternatīva sabiedriskā transporta līdzekļiem?

Ar CNG darbināmi sabiedriskā transporta autobusi ir ideāli piemēroti pilsētām, kas rūpējas par vides tīrību un ekonomisko izdevīgumu. Arī vienā no Latvijas pašvaldībām – Jēkabpils pilsētā, sabiedriskā transporta "zaļināšanai" šobrīd tiek izmantoti septiņi CNG autobusi.

Tāpat arī starppilsētu satiksmē – īpaši veicot nelielus vai vidējus attālumus, CNG autobusi ir viens no videi draudzīgākajiem un efektīvākajiem risinājumiem.

6) Vai CNG auto var uzpildīt tikai uzpildes stacijās?

CNG uzpilde iespējama gan publiskās un slēgtās (uzņēmumu utt.) uzpildes stacijās, gan arī individuālās CNG uzpildes iekārtās, kuras var tikt uzstādītas pat privātmājās. Šīs iekārtas nepieciešams reģistrēt, lai tiktu nodrošināta to uzstādīšanas un ekspluatācijas drošība, kā arī patērētās dabasgāzes uzskaite, un tās var pievienot pie standarta mājsaimniecību dabasgāzes ievadiem. Atkarībā no privātmājās un uzņēmumos uzstādāmās dabasgāzes uzpildes iekārtas tipa ar CNG ir iespējams efektīvi nodrošināt neliela apjoma autoparkus.

AS "Gaso" tehniskie speciālisti ir gatavi sniegt bezmaksas konsultācijas par publisko, privātmāju un slēgto autoparku aprīkošanas ar CNG uzpildes iekārtām priekšrocībām, izskaidrot šī procesa norisi, laika ietvarus, kā arī sniegt informāciju par aptuvenajām projekta realizācijas izmaksām.

Interesanti!

  • Uz 2019. gada otro pusi pasaulē tika izmantoti ap 27,7 miljoniem dabasgāzes transportlīdzekļu, un lielākā daļa no tiem – gandrīz 20 miljoni, Āzijas un Klusā okeāna reģiona valstīs. Savukārt, pa ES valstu ceļiem brauca vairāk nekā 2 miljoni dabasgāzes auto, kur tos atbalstīja visai plašs – no 4041 CNG un LNG degvielas uzpildes stacijām sastāvošs, uzpildes staciju tīkls (3792 CNG un 249 LNG uzpildes stacijas).
  • CNG vieglie automobiļi veido aptuveni 0,4% no ES vieglo automobiļu autoparka, un vislielākā CNG auto tirgus daļa – 4%, reģistrēta Itālijā.
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!