Fotogrāfijai, nenoliedzami, piemīt savdabīgs spēks, jo vienā attēlā iespējams ietvert to, ko nevar izteikt tūkstoš vārdos. Ne velti saka, ka fotokamera ir cilvēka trešā acs, prāta un dvēseles spogulis, taču – lai iecerēto stāstu pārvērstu jaudīgā fotogrāfijā, jāņem vērā daži pamata nosacījumi.

1. Subjekts/objekts

Fotogrāfija bez subjekta/objekta ir kā maltīte bez pamatēdiena vai stāsts bez sižeta – tā var pildīt īslaicīgu emocionālu funkciju, taču tai nebūs paliekošu seku. Vēl pirms fotoattēla uzņemšanas tev ir jāsaprot, kas būs tā subjekts un kādas ir tā attiecības ar pārējiem stāsta (lasi – attēla) varoņiem. Iespējams, šādu attiecību nemaz nav un tavs varonis gan metaforiski, gan optiski kontrastē ar visu pārējo. Jebkurā gadījumā – subjekts/objekts ir galvenais.

2. Kompozīcija

Kad tas ir noskaidrots, var domāt par nākamo iedarbīgas fotogrāfijas pamatpazīmi – kompozīciju jeb vizuālo saikni starp attēla dažādajiem elementiem. Te jau nākas nedaudz pasvīst, jo, uzņemot fotogrāfiju, lielākais izaicinājums ir iemūžināt trīsdimensionālu pasauli divās dimensijās. Tam ir gan trūkumi, gan priekšrocības. No vienas puses, attēla dziļums jārada mākslīgi pašam, spēlējoties ar perspektīvu, bet, no otras, ar fotoaparāta palīdzību iespējams īstenot to, ko ar cilvēka redzi dabā saskatīt nevar, piemēram, pievelkot tuvāk vai fokusējoties uz konkrētu attēla elementu. Treniņš, treniņš un vēlreiz treniņš.

3. Rāmējums

Rāmējumam ir būtiska nozīme, jo tas nejauši uzņemtu kadru atšķir no fotogrāfijas. "Nenogriez" cilvēkiem rokas, kājas vai galvu, atstāj no fotogrāfijas malas brīvu laukumu starp subjektu/objektu, lūko, lai horizonts ir taisns, kā arī piedomā, lai attēla kompozīciju nebojā kādi nelūgti viesi no malas, kas novērš uzmanību no būtiskā, piemēram, koku zari, nejauši garāmgājēji u. c.
Ko der likt aiz auss, lai fotogrāfija būtu patīkama acij? Ievērot trešdaļu likumu! Proti, iztēlē sadalīt potenciālo attēlu deviņos kvadrātos, kurus sadala četras līnijas. Trešdaļu likums paredz, ka fotogrāfijas svarīgākajiem elementiem jāatrodas šo līniju krustpunktos.

4. Izpildījums un apstrāde

Lieliska ideja ar sliktu izpildījumu nespēs radīt vēlamo efektu, tāpēc jādomā ne tikai par fotogrāfijas māksliniecisko aspektu, bet arī par tehnisko izpildījumu. Pats svarīgākais ir gaisma, jo bez gaismas nebūs arī pašas fotogrāfijas. Gaisma identificē attēla subjektu/objektu, rada noskaņu un krāsu, veido kontrastu un ēnas. Protams, gaismu pēc tam ir iespējams uzlabot – padarīt gaišākus tumšos laukumus, piešķirt spilgtumu krāsām vai noņemt atspīdumu, taču nevienu sliktā apgaismojumā radītu fotogrāfiju pēcapstrāde nepadarīs par ģeniālu. Tāpēc – jau atkal – treniņš!

5. Eksperimenti

Lai fotogrāfijas izdotos dzīvīgas un oriģinālas, jāmācās tvert kadrus no neierastiem skatpunktiem. Piemēram, fotografējot dzīvniekus, mazus bērnus vai kukaiņus, pietupties vai pat nogulties, lai atrastos vienā līmenī ar tiem. Savukārt, uzņemot grupas fotogrāfiju, ierasti statiskā kadra vietā, kad visi čupiņā vai rindā nofotografēti no priekšpuses, pakāpties uz paaugstinājuma, tādējādi pamainot leņķi. Fotografē caur "dabīgiem rāmīšiem", piemēram, logiem, žogu starpām, tuneļiem utt., ielūkojies šķirbās, palien apakšā, ielien iekšā vai novēro no augšas. Citiem vārdiem sakot – atklāj ikdienas dzīves otru pusi!

Tāpat ne mazāk svarīgi ir atcerēties par dažiem praktiskiem sīkumiem, kas ļaus nesabojāt lielisku kadru:

  • Turi sava fotoaparāta vai telefona lēcu vienmēr tīru, lai attēls izdotos ass un skaidrs. Vislabāk to notīrīt ar mikrošķiedras lupatiņu tieši pirms attēla uzņemšanas. Ja tādas nav pie rokas, var izlīdzēties ar "sentēvu metodi" – elpu un krekla piedurkni.
  • Fotogrāfijas uzņemšanas brīdī stāvi mierīgi un nekustini ierīci. Ja nepieciešams, izmanto statīvu. Jo sevišķi tas svarīgi, fotografējot kustību un naktī ar garo ekspozīciju.
  • Neizmanto iekštelpās zibspuldzi – tā attēlu padara nedzīvu un izgaismo. Jo vairāk dabiskas gaismas, jo labāk. Brīnumskaistas fotogrāfijas izdodas tā dēvētajās zelta stundās – kad saule lec un riet.

Ja runa ir par lielisku fotogrāfiju, tad "Huawei" šajā ziņā ir lietpratējs. Pateicoties sadarbībai ar leģendāro "Leica" fotokameru ražotāju, kompānija paceļ mobilo fotogrāfiju kvalitatīvi jaunā līmenī, pielāgojot profesionālu tehnoloģiju mūsdienīgam dzīvesveidam. Mudinot radošu un atvērtu domāšanu, "Huawei" ik gadu rīko "Next Image" fotokonkursu saviem lietotājiem visā pasaulē, kura galvenā balva ir 10 tūkstoši dolāru.

Noteikumi, lai konkursā piedalītos, ir pavisam vienkārši. Tev ir jābūt "Huawei" tālruņa lietotājam un līdz 31. jūlijam konkursa mājaslapā jāiesūta savas labākās fotogrāfijas – kopumā sešās dažādās kategorijās. Profesionāla žūrija tās izvērtēs un septembra vidū paziņos uzvarētājus, un, kas zina, varbūt tieši tava lieliskā fotogrāfija kļūs par iedvesmu citiem!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!