Foto: Publicitātes foto
Šodienas apspriestākie kravu pārvadājumi ir vīrusa Covid-19 vakcīna. Šī krava ir izaicinoša vairāku iemeslu dēļ – tā ne tikai jāpiegādā lielos apjomos plašā teritorijā, bet papildu tam tā ir temperatūras jutīga. Labā ziņa – tehnika tās pārvadāšanai pastāv jau labu laiku. Kādus uzdevumus tā pildījusi līdz šim?

Kravu pārvadājumi ar temperatūras kontroli ietilpst trīs kategorijās – sildīšanas, dzesēšanas un saldēšanas iekārtas. Ar refrižeratoru aprīkots auto ļauj pārvadāt ātri bojājošās preces, kam svarīga noteikta temperatūra. Pārsvarā tās ir pārtikas preces, augi un ziedi, zāles un ķīmiski elementi.

Tiesa, moderna tehnoloģija bez apmācīta personāla ir nepietiekoša. Kravas šoferim ir jābūt ar padziļinātām zināšanām refrižeratoru darbībā un kravas specifiskajās prasībās.

Lielākie izaicinājumi, pārvadājot kravas temperatūras režīmā, aplūkoti zemāk.

Temperatūras izmaiņas – izplatītākā problēma temperatūras režīma pārvadājumos. Tās galvenais izraisītājs ir nepārdomāts iekraušanas vai uzglabāšanas process starp pārvadājumiem. Piemēram, krava atstāta saulē vai šoferim plānotas vairākas piegādes, tāpēc tiek bieži virinātas kravas nodalījuma durvis.

Nepareizi uzstādīta temperatūra – mazāk izplatīti gadījumi, jo liela daļa refrižeratoru uztur noteiktu temperatūru, nevis atdzesē kravu. Nozares speciālisti norāda, ka vidēji 32% gadījumos refrižeratora krava tiek iekrauta nepareizā temperatūrā, kas attiecīgi noved pie sabojātas kravas, zaudējumu kompensācijas klientam un kravas preču likvidēšanas atbilstoši produkcijas specifikācijai. No šādas situācijas var izvairīties, ja attiecīgi pirms pārvadājuma krava tiek atdzesēta, ierēķinot temperatūras kāpumu kraujot vai nodrošinot ar siltumu izolējošu iepakojumu.

Neatbilstošs iepakojums – iepakojuma pamatuzdevums ir pasargāt preci no bojājumiem pārvadājuma laikā. Attiecīgi nestandarta iepakojuma veids vai materiāli var ietekmēt kravas iekraušanas ātrumu, gaisa plūsmu, kondensātu un pašu temperatūru kravas nodalījumā.

Tehniskas kļūmes – kā jebkura tehniska iekārta, arī refrižeratori var "iziet no ierindas". Izplatītākie sarežģījumi ir šķidrumu noplūde, problēmas gaisa padevē, problēmas ar kondensātu, sensoru nepareiza darbība un durvju slēdzenes mehānisma bojājumi. Jebkura no šīm problēmām, ja laicīgi netiek novērsta, var novest pie nelabvēlīgām temperatūras izmaiņām. Modernākie refrižeratori var būt aprīkoti ar vairāk nekā 200 kļūdu un brīdinājumu paziņojumiem. Regulāra tehniskā apkope ir labākais veids, kā uzturēt iekārtu darba kārtībā.

Cilvēciskais faktors – jebkurš šoferis, kas veic kravas pārvadājumus ar refrižeratoriem, iziet speciālas apmācības. Viņus apmāca atpazīt kļūdu un brīdinājumu apzīmējumus, kā arī tos novērst. Neapmācīts personāls šoferis var pielaist kļūdas pat to neapzinoties, kaut vai sākot ar kravas vizuālo pārbaudi.

Dokumentācijas trūkums – gan kravu nosūtot, gan to saņemot. Sūtot kravu, svarīgi norādīt visus nepieciešamos temperatūras parametrus gan pārvadājot, gan uzglabājot. Kravu piegādājot, svarīgi iesniegt ziņojumu, kurā norādīta pārvadājuma laikā uzturētā temperatūra, tas ļauj pārliecināties, ka krava pārvadāta atbilstoši prasībām.

"Ursus Forwarding" norāda, ka izvēloties pārvadātāju jebkuram kravas veidam, jāņem vērā uzņēmuma pieredze – jo pieredzējušāka komanda, jo ātrāk tiks iepriekš apzinātas un novērstas neparedzētas situācijas, un sasniegts vēlamais rezultāts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!