"Plag.lv" statistika rāda, ka Latvijā plaģiāta vispār nav (rezultāts – 0%) tikai vienā no 30 darbiem. Tai pašā laikā Lietuvā šis rādītājs ir vēl zemāks – tikai vienā darbā no 50. Vidēji Latvijā akadēmiskajos darbos ir 10% plaģiāta, bet kaimiņvalstī Lietuvā – 15%.
Vietnes "Plag.lv" pārstāvis A. Vinkevičs šo bēdīgo statistiku skaidro ar to, ka augstākās izglītības iestādēs plaģiāta tēmai nepievērš pietiekamu uzmanību, un studentiem vienkārši nav priekšstata un zināšanu par to, kas ir plaģiāts, kāpēc tas nav pieļaujams, un kādā formā var izmantot "svešus" tekstus.
Plaģiāts darbā rodas, jo trūkst zināšanu par to, kā rīkoties ar daudzajiem avotiem, kuru informācija tik iekļauta darbā. Autordarba pamatā tiek ietvertas daudzas grāmatas, mācību izdevumi, zinātniskie darbi un zinātniskie žurnāli. Un bieži autori daudz laika velta tam, lai pārfrāzētu tekstu, taču tieši tā arī ir liktenīgā kļūda. Tieši teksts bez atsauces uz publikācijas autoru, avotu un gadu, pat, ja tas ir pilnībā pārfrāzēts, arī ir plaģiāts.
Daudzās valstīs studentiem un zinātniekiem ir jāaizpilda speciāla deklarācija un jānorāda, ka viņi patstāvīgi uzrakstījuši darbus un pienācīgi norādījuši atsauces uz izmantotajiem pirmavotiem. Bet Latvijā situācija pasliktinās saistībā ar spēkā esošu normu trūkumu soda piemērošanai.
Tātad, kas jādara, lai varētu izvairīties no plaģiāta, novērst to nākotnē un samazināt šādu gadījumu skaitu? Šim mērķim nepieciešama kompleksā pieeja: izmantot pretplaģiāta programmu nodrošinājumu, tiekties pēc plašākām kompetencēm, veltīt vairāk uzmanības plaģiātam akadēmisko studiju laikā. Veiksmi!