Foto: Publicitātes foto
Pārmaiņas, ko nesa veselības krīze, lielākajai daļai uzņēmumu nāca kā negaiss no skaidrām debesīm, apdraudot to darbību. Ikdienas darbības pārveidošana atbilstoši drošības noteikumiem, rūpes par darbinieku un klientu veselību, esošo tehnoloģiju paplašināta izmantošana, jaunu informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) risinājumu ieviešana – tie ir tikai daži no izaicinājumiem, kas īsā laika posmā piemeklējuši biznesa vidi. Kā šajā krīzes skartajā laikā izvairīties no biznesa dīkstāves? Pieredzē dalās starptautisku zīmolu produktu izplatītājs "Eugesta", kā arī mobilo telefonu un to aksesuāru ražotājs, mazumtirdzniecības tīkls "Evelatus".

Kā stāsta "Eugesta" izpilddirektore Ieva Grīnberga, galvenais izaicinājums pandēmijas sākumposmā esot bijis tieši rūpes par darbinieku veselību. Proti, tirdzniecības pārstāvju un šoferu darbs ir katru dienu atrasties veikalos, nodrošinot preču izkārtošanu, pasūtījumu pieņemšanu un preču nogādāšanu klientiem, kas ietver arī kontaktēšanos ar citiem cilvēkiem.

"Bijām vieni no pirmajiem, kas saviem darbiniekiem nodrošināja dezinfekcijas līdzekļus, maskas un cimdus. Pārskatījām ar darba drošību saistītos jautājumus, galveno uzsvaru liekot uz distances ievērošanu un darbinieku plūsmas nodalīšanu," stāsta Grīnberga.

Turpretim uzņēmuma biroja ikdienu ievērojami mainījusi arī darbinieku pārcelšana "attālinātajā režīmā", kam bija jānotiek ļoti īsā laika periodā. Tas radīja gan tehnoloģiskus, gan psiholoģiskus izaicinājumus. Piemēram, daļa uzņēmuma darbinieku sāka strādāt no mājām pirmo reizi savas karjeras laikā. Arī vadības līmeņa darbiniekiem bija jāpieņem jaunā situācija un jāpierod pie komandas vadīšanas un motivēšanas attālinātā režīmā.

"Lielu atbalstu šajā laikā radām tehnoloģijās un IKT risinājumos. Piemēram, iepriekš ikdienā izmantojām fiksētās telefona līnijas saziņai ar klientiem. Laikā, kad darbinieki sāka strādāt no mājām, fiksētās līnijas tika pārceltas uz mobilo sakaru operatora "Bite" tīklu. Ņemot vērā to, ka šim "Bites" pakalpojumam nav nepieciešama vadu infrastruktūra, mūsu kolēģi varēja turpināt darbu no mājām. Īpaši būtiski tas atviegloja biroja administratora darbu, jo nebija ienākošo zvanu no klientiem, kuri nevar sazvanīt kādu no struktūrām pa ierasto fiksētās līnijas numuru. Tāpat šajā laikā sākām izmantot "Bites One IT" pakalpojumu "Viedais zvanu pārvaldnieks", kas mums ļauj ne tikai ērti novirzīt ienākošos zvanus pareizajiem adresātiem, bet arī samazināt neatbildēto zvanu skaitu," par IKT lomu pēdējo divu mēnešu laikā norāda Grīnberga.

Savukārt "Evelatus" šajā laikā piedzīvojis pārmaiņas, pārprofilējot uzņēmuma darbību un paplašinot piedāvāto produktu klāstu. Līdz šim uzņēmums nodarbojās ar mobilo telefonu un to aksesuāru ražošanu un mazumtirdzniecību. Tomēr, ārkārtējās situācijas laikā tika pieņemts lēmums uz laiku veikalus aizvērt, lai pasargātu gan darbiniekus, gan klientus. Lai uzņēmums turpinātu darboties, "Evelatus" uzsāka aizsargvairogu un sejas masku ražošanu, kā arī to eksportēšanu.

"Domājot, ko varam darīt, lai vīrusa izplatība mazinātos, sapratām, ka viens no veidiem, kā to panākt ir individuālo aizsarglīdzekļu ražošana. Šobrīd individuāli aizsarglīdzekļi – gan sejas maskas, gan vairogi ir teju deficīts, tādēļ nolēmām uzsākt to ražošanu tepat – Latvijā. No saviem uzticamajiem piegādātājiem pasūtījām nepieciešamās komponentes sejas aizsargvairogu izgatavošanai un tos saliekam kopā uz vietas. Tāpat, esam uzsākuši arī auduma sejas aizsargmasku ražošanu un pārdošanu gan tepat Latvijā, gan preces eksportējot," par pielāgošanos jaunajai situācijai stāsta "Evelatus" dibinātājs Valters Ģērmanis.

Tāpat, viņš izceļ lojālu sadarbības partneru nozīmi: "Šis ir laiks, kad lieliski varam izvērtēt arī sadarbību ar partneriem un redzēt, kuri no tiem mūsu uzņēmumam ir patiešām lojāli un sper soli pretim mums arī grūtajos laikos. Piemēram, kā viens no ilggadējiem mūsu parteriem ir "Bite" – uzņēmums, kas spēj nodrošināt ikvienu IKT risinājumu, kas mūsu uzņēmumam ir nepieciešams," papildina Ģērmanis.

Viņš atzīst arī to, ka "Bite" nodrošina visus nepieciešamos pakalpojumus ātri un teju nemanāmi. Piemēram, pastāstot par nepieciešamību vai situāciju, kas jāatrisina, jau pavisam drīz vēlamais IKT risinājums ir nokomplektēts un ieviests, ļaujot uzņēmumam turpināt strādāt. Turklāt, laikā, kad finansiālā situācija ir tā, kas uztrauc teju visus uzņēmējus, īpaši tiek novērtēta iespēja saņemt visus IKT risinājumus pie viena pakalpojumu sniedzēja, tādā veidā optimizējot izmaksas.

Uzņēmēji ir vienisprātis, ka pēkšņi radusies situācija ir sagādājusi vienādus tirgus izaicinājumus visiem, tā liekot proaktīvi meklēt ceļus, kā iegūt, nevis pazaudēt. Un tieši šis dzinulis ari daudziem atvērs acis jaunai biznesa iespējai, vai veidam, kā efektivizēt līdzšinējo darbu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!