Foto: Publicitātes foto
Latvijā hakatoni ir salīdzinoši jaunas ideju ģenerēšanas platformas, tomēr arī pie mums tie iegūst aizvien lielāku atzinību un popularitāti. Kāpēc tie ir tik būtiski tieši tagad, kad esam sadursmē ar krīzi? Izrādās, tie ir ne tikai radošu risinājumu epicentri, ko aizgūt uzņēmējiem, bet arī iespēja atrast talantus un nodibināt ciešākas attiecības starp darbiniekiem.

Hakatons (no vārdiem "hakeris" un "maratons") ir pasaulē plašu popularitāti guvis pasākuma formāts, kura mērķis ir īsā laika posmā radīt jaunas un dzīvotspējīgas idejas dažādu problēmu risināšanai. Ja tradicionāli hakatoni tika organizēti programmētājiem, kuri radīja tehnoloģiskus risinājumus, tad šobrīd, atbilstoši galvenajam mērķim un tematikai, tajos piedalās dažādu jomu profesionāļi – līdzās IT speciālistiem un programmētājiem, tie ir arī mārketinga, biznesa attīstības, finanšu speciālisti un citu jomu profesionāļi.

Kāpēc hakatoni strādā? Par to galveno veiksmes faktoru ir atzīts Latvijā tik labi zināmais teiciens "divas galvas ir gudrākas par vienu" jeb vairāku spīdošu prātu kopdarbs, kuru efektivitātes katalizators ir ierobežots laiks, kas būtiski veicina "domāšanu ārpus kastes".

"Tagad, kad visa pasaule cīnās ar koronavīrusa radīto krīzi, pulcējot dedzīgus un inovatīvus prātus vienuviet, kam zibens ātrumā jānāk klajā ar jaunu ideju, tiek pavērta iespēja sastapt nebijušus risinājumus, kas palīdzētu stabilizēt, attīstīt biznesus un valstu ekonomikas. Šonedēļ no 12. līdz 14. jūnijam Latvijā to plānots darīt hakatonā "HackTheBiz". Tā mērķis ir rast risinājumus Covid-19 krīzes radītajiem izaicinājumiem uzņēmējdarbības jomā un gūt labumu no strauji augošās digitālās vides un tās iespējām, palīdzot uzņēmējiem paaugstināt produktivitāti un nodrošināt efektīvāku laika un resursu izmantošanu. Domāju, ka šis būs īstais asprātīgu ideju uzvaras gājiens un brīdis, kad radīsies daudzi konkurētspējīgi, nestandarta risinājumi, kas īstenojami īsā laika posmā," stāsta "HackTheBiz" organizatore Aleksandra Serebrjakova.

Uzņēmumiem ir jābūt daudzpusīgiem, izmantojot visas hakatonu piedāvātās iespējas. Proti, ir jāvelta liela uzmanība ne tikai idejām, bet arī cilvēkiem, kuri tās rada. Turklāt šobrīd šāda veida pasākumus ir vērtīgi integrēt arī sava uzņēmuma ikdienā, iesaistot dažādu profilu, departamentu un amatu darbiniekus.

"BITES vērtību skalā būtisku lomu ieņem cilvēki, radošums, degsme sasniegt mērķus un, protams, komandas darbs, kas atspoguļojas arī hakatonā kā inovāciju formātā. Mēs ticam, ka gudra tehnoloģiju izmantošana kombinācijā ar cilvēka prātu mūsu ikdienu var padarīt vieglāku un ceram, ka šajā hakatonā nonāksim līdz risinājumiem, kā palīdzēt uzņēmējiem tikt galā ar Covid-19 radītajiem izaicinājumiem. Vienlaikus, aicinām arī uzņēmējus nevairīties izaicināt savu darbiniekus, organizējot līdzīga formāta pasākumus ikdienas darba cēlienā. Daudzi būs pārsteigti, atklājot savu darbinieku domāšanas plašumus un saliedēšanas efektu, ko šādi pasākumi sniedz. Piemēram, arī BITĒ ģenerējam idejas dažādos veidos, un šajās "prāta vētrās" ir dzimuši jauni produkti un pakalpojumi, kas šobrīd jau kļuvuši par uzņēmuma ikdienu," saka mobilo sakaru operatora BITE sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Una Ahuna-Ozola.

"HackTheBiz", kas notiks šonedēļ no 12. līdz 14. jūnijam, tehnoloģijas būs ne tikai radīto ideju pamatā, bet arī nozīmīga daļa no pasākuma organizatoriskās puses. Klasiski hakatoni notiek klātienē, vairākas dienas bez pārtraukuma, savukārt "HackTheBiz" tiks organizēts attālināti, izmantojot tiešsaistes un digitālās vides iespējas, kā arī vienlaikus rūpējoties par pasākuma dalībnieku drošību, ņemot vērā veselības krīzi valstī. Tas notiks tiešsaistes platformā "Zoom" un tā ilgums būs 48 stundas.

Organizatori norāda, ka attālināta hakatona pozitīvais aspekts ir iespēja apvienot interesentus no jebkuras vietas Latvijā, nepakļaujoties ģeogrāfiskiem un loģistikas ierobežojumiem. Taču, lai gan šāda formāta pasākumam ir savi izaicinājumi, kopumā hakatoni Latvijā strauji attīstās, pilnveidojas, aizgūstot arī ārvalstu pieredzi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!