Foto: Publicitātes foto
Šie divi mēneši, ko esam pavadījuši citādākā režīmā, ir jāreizina ar divi vai trīs, jo esam ļoti strauji mācījušies un auguši. Šobrīd jau no mums katra ir atkarīgs, vai iziesim no krīzes kā uzvarētāji.

Mēs nebūsim pirmie, kas teiks, ka šā brīža situācija liek strādāt daudz efektīvāk. Tiesa gan, vēl pirms veselības krīzes "Bitei" nav piemitis neefektīva darba sindroms, tomēr šobrīd, vadot un piedaloties attālinātajās sapulcēs, esam vēl vairāk apguvuši spēju operatīvi pieņemt lēmumus un ļoti koncentrēti izrunāt svarīgāko. Lielai daļai no mums tas ir licis iziet no komforta zonas, atklājot sevī jaunas kvalitātes – labākas komunikācijas prasmes, darba plānošanu un organizēšanu, kā arī atvērt prātu jaunām iespējām un idejām, kuras būtu neprāts atlikt.

Tieši ārkārtējās situācijas laikā esam pieņēmuši ļoti daudz lēmumus, kuru pamatā ir bijušas operatīvas un detalizētas analīzes, jauni secinājumi un mērījumi. Protams, nekļūdās tikai tie, kas nedara, un arī mums šajā lēmumu intensitātē ir bijušas kļūdas. Piemēram, paziņojot par sakaru pakalpojumu nodrošināšanu ārstniecības personālam trīs mēnešus bez maksas, ne visi veselības nozares speciālisti sākotnēji iekļuva šajā sarakstā. Pateicoties kādas vecmātes aizrādījumam, kļūdu labojām un atvainojāmies, kas šajā 24/7 režīmā ir īpaši svarīgi. Kļūdu nevis "norakstīt" uz ātriem lēmumiem, bet gan atgriezties, iedziļināties un izlabot. Tas ir arī stāsts par katra zīmola vērtībām, kurām nav brīvdienu vai atkāpes krīzes apstākļos. Tieši pretēji – zīmolu vērtības ir jātur kā ceļa virziena radītāji arī laikā, kad sākam strādāt pa jaunam.

Es ticu, ka jautājumā par līdzsvara noturēšanu starp personīgo dzīvi un darbu nav vienas pareizās atbildes, jo situācijas ir ļoti dažādas, ko diktē gan paša darbinieka apstākļi, gan biznesa joma. Tomēr daudzi darba devēji ir nonākuši pie secinājuma, ka, pateicoties straujai pārejai uz attālināto darbu, tas kļuvis par vienu no jaunajiem ieradumiem, kas atnācis uz palikšanu. Protams, tajās nozarēs, kurās tas praktiski ir iespējams. Jāatzīst, ka ļoti daudzi uzņēmumi vēl pirms pandēmijas izraisītās veselības krīzes vērtēja attālinātā darba plusus un mīnusus. Meklēja formulu, kā nepazaudēt arī klātienes efektu, bet skaidra rīcība sekoja reti.

Nokļūstot jaunā strādāšanas modelī piespiedu apstākļos, kad nav citu variantu, darbs no mājām izrādās vien jauna forma, kurai pielāgoties, jo tādi faktori kā tehnoloģijas, motivācija, organizētība un disciplīna nav pakļauti konkrētai vietai. Jaunā pieredze ir ļāvusi kritiski izvērtēt nepieciešamo biroja telpu platību, tā optimizējot transporta un administratīvos izdevumus, tomēr svarīgākais – strādāšana no mājām var būtiski celt darbinieku produktivitāti. Tiesa gan, pasaules pētījumi rāda, ka, arī strādājot attālināti, ir jādomā par līdzsvara saglabāšanu starp mājas un profesionālo dzīvi. Mūsu pieredze ir iezīmējusi vairākus ieguvumus, kas pozitīvi ietekmē darbinieku emocionālo pašsajūtu – nav bijis jāpatērē laiks ceļā uz un no darba, darbadienas pauzēs var paveikt kādus mājas menedžmenta darbus, iepriekšējie laika zudumi ir pārvērsti kvalitatīvā kopābūšanā ar ģimeni.

Līdz ar ārkārtējās situācijas noteikto ierobežojumu mīkstināšanu, daudzi birojos atgriežas ar pilnu jaudu, tomēr esmu pārliecināta, ka šis ir īstais brīdis, lai noskaidrotu darbinieku viedokli par strādāšanas modeli. Arī mums bija svarīgi apzināt kolēģu vēlmes un vajadzības, un pirmās aptaujas liecina, ka daudzi BITES darbinieki arī nākotnē labprāt organizētu savu darbu daļēji no mājām. Pakāpeniski nākamo mēnešu laikā organizēsim arī sava jaunā darba modeļa ieviešanu praksē, kas sākotnēji būs sava veida hibrīda modelis, integrējot ofisa darbu un darbu no mājām tām amata pozīcijām, kurām ir iespēja strādāt attālināti.

E-komercijas attīstība un digitālā transformācija jau ir daudzu uzņēmumu darba kārtībā, tomēr nesenā pieredze ir devusi papildus paātrinājumu tai veiksmīgai īstenošanai. Kopš ārkārtējās situācijas izsludināšanas, veikto pirkumu skaits mūsu e-kanālos ir vairākkārtīgi pieaudzis – aprīlī 40-50% no pakalpojumu un ierīču tirdzniecības notika caur bite.lv un manabite.lv. Visticamāk, tie, kuri šobrīd pirmo reizi ir izmēģinājuši pašapkalpošanās vai e-komercijas iespējas, arī pēc krīzes šos jaunos paradumus nemainīs.

Šobrīd 78% no "Bites" privātpersonu klientiem un 70% no biznesa segmenta klientiem ir reģistrējušies manabite.lv, kas tiek nemitīgi uzlabota un papildināta ar jaunām, funkcionālām iespējām atbilstoši klientu ērtībām. Nenoliedzami klientu apkalpošana klātienē pavisam neizzudīs. Tagad, kad savu darbību atsākuši visi "Bites" 32 saloni, primāri atbalsts vajadzīgs tiem, kuriem par mobilajām ierīcēm un gudrajiem risinājumiem, iekārtu savienojamību, datu migrēšanu vai drošību, rēķiniem u.c. jautājumiem nepieciešamas konsultācijas klātienē.

Reāllaika treniņš izteikti iezīmējas arī mārketingā. Lai arī telekomunikāciju nozare savā būtībā vienmēr ir bijusi ļoti dinamiska un mainīga, šī ir bijusi jauna pieredze mums visiem. Jā, arī mums sākotnēji bija vēlme izmantot šo laiku sava zīmola atpazīstamības labā. Mēs to izdarījām, bet ar vienu profesionalitātes un cilvēcības mērauklu - strikti novelkot līnijas un nepieļaujot skaļus un populistiskus solījumus. Rūpēs par cilvēkiem mums ir bijis svarīgi nodrošināt reālu atbalstu, tāpēc atbalstījām ne tikai mediķus, bet arī skolas vecuma bērniem nodrošinājām 3000 ierīces mācību procesam, visiem klientiem dāvinot arī 10GB interneta gan darbam, gan mācībām. Tāpat ar sakariem un ierīcēm nodrošinājām biedrību "Dr.Klauns", lai viņi tiešsaistes vidē varētu turpināt veikt savu cēlo misiju. Arī šobrīd domājam par nākamajām atbalsta iniciatīvām tām organizācijām, kurām tas nepieciešams visvairāk, solidarizējoties un aicinot arī citus būt cilvēcīgiem, jo tikai kopā mēs esam spēks.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!