Foto: Shutterstock
Katru gadu novembra pēdējā piektdiena, kas 2020. gadā iekrīt 27. novembrī, ir Black Friday jeb "Melnā piektdiena". Latvijā šis nosaukums tradicionāli nozīmē "piektdiena, trīspadsmitais", bet pēdējā laikā arvien vairāk sākam to asociēt ar iepirkšanos un atlaidēm. Kas tad īsti ir "Black Friday" un kāda ir šīs dienas vēsture?

Kas ir Black Friday jeb Melnā piektdiena

ASV un nu jau gandrīz visā pasaulē novembra pēdējā piektdiena, uzreiz pēc Pateicības dienas, ir "Black Friday" jeb "Melnā piektdiena". Tā ir diena, kad preču un pakalpojumu pārdevēji piedāvā lielas atlaides un dažādus izdevīgus piedāvājumus. Mūsdienās vienas dienas princips ir transformējies, un pirmie "Black Friday" piedāvājumi daudzviet parādās jau novembra sākumā.

Pateicības diena ASV oficiāli iezīmē Ziemassvētku sezonas sākumu, un tas ir laiks, kad sākam pastiprināti domāt par neatņemamu Rietumu pasaules Ziemassvētku sastāvdaļu – dāvanām. Jau izsenis lielākā daļa ASV iedzīvotāju, iepriekšējā dienā paēduši svētku mielasta tītaru, piesaka brīvu piektdienu un pavada to iepērkoties. Tirgotāji nesnauž – pircēji ir gatavi tērēt naudu, tāpēc jāpārspēj konkurenti, uzrunājot klientus ar pēc iespējas kārdinošāku piedāvājumu.

Kāpēc tāds nosaukums "Black Friday" ­– "Melnā piektdiena"

Lai arī lielā iepirkšanās un atlaižu piektdiena norisinās jau sen, kopš 1920. gadiem, "Black Friday" savu nosaukumu ieguva daudz vēlāk. Šodien nav īsti zināms, kāpēc "Black Friday" sauc tieši par "Melno piektdienu", taču dominē divas populārākās versijas.

1. versija: sarkans un melns grāmatvedībā

Agrāk, kad grāmatveži veica aprēķinus manuāli, atskaitēs parādījās divas krāsas:

  • Sarkans nozīmēja zaudējumus.
  • Melns liecināja, ka gūta peļņa.

Tika novērota likumsakarība: pārsvarā visu gadu grāmatvedības aprēķinos parādījās sarkanā krāsa, taču pēc Pateicības dienas brīvdienām – melnā. Tirgotāji ātri vien saprata, ka tas noticis, pateicoties cilvēku vēlmei iepirkties, tāpēc sāka piedāvāt arvien izdevīgākas atlaides, piesaistot arvien vairāk klientu. Rezultātā "Black Friday" pārliecinoši kļuva par dienu, kad gūt gada lielāko peļņu!

2. versija: haoss Filadelfijā

Daudzi uzskata, ka tieši Filadelfijas policisti bija tie, kas 1950. gados ieviesa nosaukumu "Black Friday", lai apzīmētu periodu pēc Pateicības dienas. Šajā laikā pilsētu apmeklēja milzīgi tūristu pūļi, lai izbaudītu brīvdienas, noskatītos Amerikas futbola maču un no sirds iepirktos. Tūristu bijis tik daudz, ka visu pilsētu pārņēmis liels haoss.

Tika mobilizēti policijas spēki, kuriem nācās pavadīt plānotās brīvdienas ārkārtas iesaukumā, lai tiktu galā ar haotiskajiem atpūtniekiem – regulētu satiksmes sastrēgumus, rindas pie veikaliem un dzenātu garnadžus, kas naski izmantoja pūļa apjukumu, lai nočieptu veikalos pēc iespējas vairāk. Ar laiku policisti sāka šo dienu dēvēt par "Melno piektdienu".

Nedaudz no vēstures – "Black Friday" celmlauži

Kurš pirmais sāka piedāvāt īpašas atlaides dienā pēc "Tītara dienas", kā to bieži dēvē paši ASV iedzīvotāji, – par to vēsture klusē. Iespējams, tie bija tirgotāji, kas pirmie rīkoja Pateicības dienas parādes, lai reklamētu savu zīmolu un aicinātu iepirkties?

"Eaton's". Kanāda, Toronto. 1905. gads

Uzskata, ka pašas pirmās komerciālās Pateicības dienas parādes autori bija kanādiešu sadzīves preču veikals "Eaton's" 1905. gadā. Toreiz parāde bija gaužām vienkārša – pa Toronto centra ielām vizinājās busiņš ar Santa Klausu uz jumta. Ar laiku parāde attīstījās: 1913. gadā Santa Klausa kamanas vilka īsti ziemeļbrieži, bet jau 1916. gadā ielās varēja vērot septiņas tematiskas platformas uz riteņiem.

"Macy's". ASV, Ņujorka. 1924. gads

"Eaton's" veiksmīgā ideja nepalika nepamanīta – jau 1924. gadā to aizņēmās un pacēla pavisam jaunā līmenī slavenais Ņujorkas luksusa preču tirgotājs "Macy's". Princips gluži tāds pats – Ziemassvētku parāde Ņujorkas ielās, kuras galvenais mērķis bija izklaidēt skatītājus un aicināt iepirkties nākamajā dienā – "Black Friday". Ātri vien "Macy's" parāde kļuva par slavenāko visā pasaulē, un tā joprojām uzņēmumam nes milzīgu peļņu katru gadu.

"Black Friday" Latvijā

Mūsdienās Melnā piektdiena vairs nav tikai notikums Amerikā. Arī Latvijā arvien skaļāk un krāšņāk izskan izpārdošanas piedāvājumi. Tā kā šobrīd jācenšas izvairīties no fiziskas veikalu apmeklēšanas, tad vairums no piedāvājumiem ir pieejami tiešsaistē un visas nedēļas garumā. Ieskaties arī mūsu mājaslapā. Šeit noteikti atradīsi piedāvājumu, kas piemērots tieši tev.

Priecīgu iepirkšanos!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!