Foto: Publicitātes foto
Pirmdien, 17. augustā, no Rīgas ostas graudu termināļa "Alpha osta" uz Sauda Arābiju devās viens no lielākajiem "Panamax" tipa graudu kuģiem, kādi ir apkalpoti Latvijas ostās. Kuģis MARIA, kura garums ir 225 metri, bet platums sasniedz 32,3 metrus, no Rīgas aizvedīs 71 tūkstoti tonnu ar Latvijas jauno graudu ražu. Šādu graudu daudzumu uz ostu iespējams nogādāt ar 3550 kravas automašīnām vai 1180 dzelzceļa vagoniem.

Šāda izmēra kuģu pieņemšanai ostā un apkalpošanai graudu sezonas laikā ir nepieciešama gan jaudīga ostas kuģošanas infrastruktūra – atbilstošs kuģošanas kanāls un piestātnes, gan arī apjomīga autotransporta un dzelzceļa apkalpošanas kapacitāte, jo īsā laika sprīdī terminālī jāapkalpo liels daudzums transporta vienību. Šādas iespējas lielo graudu kuģu apkalpošanai Latvijā pašreiz piedāvā tikai Rīgas osta un tās graudu termināļi.

Ostas uzņēmumos kuģu ātrai un efektīvai apkalpošanai ir nepieciešamas ne tikai ātras un mūsdienīgas ostas iekārtas, bet arī pietiekama graudu kraušanas un glabāšanas kapacitāte. Tādēļ mērķtiecīgi tiek attīstīta arī lauksaimniecības produktu pārkraušanai un uzglabāšanai paredzētā infrastruktūra ostas uzņēmumos – termināļos izbūvētas jaunas, modernas graudu noliktavas, investēts jaunās tehnoloģijās un iekārtās.

Labības kravas ir viens no straujāk augošajiem segmentiem Rīgas ostā pēdējos desmit gados. Kopš 2010. gada labības produktu apgrozījums ir pieaudzis par vidēji 21% gadā. Sevišķi straujš graudu apjomu kāpums bija pērngad, kad ostas termināļos pārkrāva 2,07 miljonus tonnu graudu, sasniedzot pieaugumu par 33%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Ņemot vērā Latvijas zemnieku prognozes par jauno ražu un labvēlīgos laika apstākļus ražas novākšanai, arī šogad Rīgas ostā tiek gaidīts graudu kravu apgrozījuma pieaugums.

Latvijas zemnieku saražotie graudi no Rīgas ostas tiek eksportēti un ar kuģiem nonāk visdažādākajās pasaules valstīs. 2019. gadā puse no visām graudu kravām tika nosūtīta uz Nigēriju, bet labība sūtīta arī uz Ganu, Turciju, Dienvidāfriku, Sudānu, Libānu, Ēģipti un ostām Eiropas valstīs.

Pašreiz Rīgas ostas termināļos notiek ļoti aktīva graudu pieņemšana gan no kravas automašīnām, gan dzelzceļa. Šosezon graudus Rīgas ostā pieņem un apstrādā 11 abos Daugavas krastos esoši ostas uzņēmumi. Ostas uzņēmumu 2020. gadā sniegtie dati rāda – kopējā Rīgas ostas graudu pārkraušanas jauda – visu uzņēmumu uzglabāšanas un pārkraušanas iespējas, – sasniedz pat 7,3 miljonus tonnu gadā. Tas nozīmē, ka Rīgas ostas uzņēmumiem vēl joprojām ir pietiekama neizmantota kapacitāte papildu labības produktu pārkraušanā un apstrādē.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!