Eiropas Patērētāju organizācija iesniegusi sūdzību pret 'TikTok'
Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Eiropas Patērētāju organizācija (BEUC) iesniedza sūdzību Eiropas Komisijai un Eiropas patērētāju aizsardzības iestāžu tīklam par "TikTok" (bērnu un jauniešu vidū populāru video ierakstu koplietošanas platformu), jo pamatojoties uz veikto izpēti, BEUC nonāca pie secinājuma, ka "TikTok" pārkāpj vairākus patērētāju tiesību aktus un nepasargā bērnus no slēptās reklāmas un viņiem nepiemērotā satura, informē Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Piemēram, BEUC norāda, ka "TikTok" lietošanas noteikumi nav skaidri un labi saprotami, to pasniegšanas veidā netiek ņemts vērā, ka lielu daļu no lietotājiem veido bērni un jaunieši. Lietošanas noteikumiem kas ir vērsti uz šo mērķauditoriju jābūt tai pielāgotiem, lai bērni, kuri ir jaunāki par 18 gadiem varētu saprast viņu pieņemto lēmumu sekas. Turpretī "TikTok" lietošanas noteikumi ir gari, izmanto sarežģītu valodu, turklāt daudzās ES dalībvalstīs tie pilnībā vai daļēji ir pieejami tikai angļu valodā.

Arī "TikTok" noteikumi attiecībā uz autortiesībām BEUC ieskatā ir negodīgi, jo piešķir "TikTok" neatsaucamas tiesības izmantot, izplatīt un reproducēt lietotāju publicētos saturu bez jebkādas atlīdzības. Populāra "TikTok" lietotājiem pieejama funkcija piešķir viņiem iespēju nopirkt virtuālās monētas (coins), kuras iespējams iztērēt virtuālām dāvanām "TikTok" slavenībām. "TikTok" "Virtuālo priekšmetu noteikumi" ("Virtual Item Policy"), kuri regulē šis funkcijas darbību, atbilstoši BEUC paustajam, satur netaisnīgos līguma noteikumus un veido negodīgu komercpraksi. Piemēram:

  • tie piešķir "TikTok" tiesības vienpusēji regulēt, kontrolēt, grozīt un atcelt šos noteikumus. Minēto vienpusējo darbību pamatojums ir aprakstīts ļoti vispārīgi, kā arī "TikTok" norāda, ka tas nav atbildīgs pat gadījumos, kad situācija izveidojās tehnisko problēmu vai platforma kļūdas dēļ. Tas faktiski nozīmē, ka gadījumā, kad lietotāji tiek kļūdaini uzskatīti par TikTok iekšējo noteikumu pārkāpējiem "TikTok" būtu tiesīgs atcelt monētu pirkumu, neuzņemoties nekādu atbildību;
  • tie piešķir "TikTok" absolūtas tiesības vienpusēji pārvaldīt, regulēt, grozīt un/vai likvidēt monētu un dāvanu maiņas kursu pēc saviem ieskatiem un nenesot nekādu atbildību lietotāju priekšā;
  • tie nesatur lietotāju (t.sk. bērnu un jauniešu) aizsardzības mehānismus no pārmērīgiem tēriņiem platformā. Neskatoties uz to, ka ietekmētāji (influenceri), kas darbojas platformā, mēdz aicināt savu auditoriju, arī bērnus un jauniešus, atbalstīt viņus ar virtuālām dāvanām, TikTok nav ieviesis nepieciešamos mehānismus, lai novērstu sistēmas negodprātīgu izmantošanu un uzraudzītu maksājumus;

  • tie ir divdomīgi un neskaidri attiecībā uz atteikuma tiesībām.

BEUC arī uzskata, ka "TikTok" nenodrošina bērnu un pusaudžu aizsardzību pret slēpto reklāmu un potenciāli kaitīgo saturu savā platformā. "TikTok" mārketinga piedāvājumi kompānijām, kuras vēlas izvietot reklāmas lietotnē veicina slēptās reklāmas izplatīšanos. Piemēram, lietotāji tiek iesaistīti t.s. zīmolu tēmturu uzdevumu (branded hashtag challenges) izpildē, kuru ietvaros viņus iedrošina veidot saturu ar konkrētiem produktiem. Ņemot vērā to, ka šādus uzdevumus bieži vien uzsāk populārie ietekmētāji (influenceri), to komerciālais nolūks nereti paliek nezināms lielai daļai lietotāju.

"TikTok" arī, iespējams, neievēro profesionālās rūpības prasības attiecībā uz bērnu pasargāšanu no viņiem nepiemērota satura, piemēram, 13 gadīgam bērnam rekomendēto video sarakstā var tikt iekļauti arī tādi, kuriem ir seksuāls raksturs vai kuros tiek izmantota necenzēta leksika.

Arī "TikTok" prakse attiecībā uz lietotāju personas datu izmantošanu ir maldinoša. "TikTok" skaidri neinformē lietotājus, īpaši tādā veidā, kāds ir saprotams bērniem un pusaudžiem, par to kādi personas dati tiek vākti, kādos nolūkos un uz kāda likumiska pamata.

BEUC nolūks ir panākt, lai kompetentas iestādes uzsāk visaptverošu "TikTok" noteikumu un komercprakses izmeklēšanu un nodrošina, ka "TikTok" ievēro patērētāju tiesības.

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

TikTok Eiropas Komisija Ķīna Sociālie tīkli
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form