Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Sociālais tīkls "Facebook" piektdien, 26. februārī, lietotājiem Austrālijā atjaunojis piekļuvi ziņu saturam pēc vienošanās panākšanas ar Austrālijas valdību jautājumā par likumu, kas "Facebook" un citiem interneta uzņēmumiem liek maksāt par žurnālistu radīto saturu.

Austrālijas mediju lapas tīklā "Facebook" informāciju pirmo reizi pēc nedēļu ilga pārtraukuma piektdienas rītā atkal varēja atjaunot. Sociālais medijs strīdā saistībā ar likumu, kas tika pieņemts ceturtdien, bija nobloķējis iespēju Austrālijā skatīties ziņu saturu.

Uzņēmumi "Facebook" un "Google", kurus skāra regulējums, iebilda pret nosacījumiem, kas tiem pieprasa pakļauties obligātai arbitrāžai par to, kādas summas uzņēmumiem būtu jāmaksā vietējiem medijiem, lai tie varētu rādīt Austrālijas ziņas savās platformās un meklēšanas rezultātos.

Lai izvairītos no tā, ka arbitrāžas lēmumi sāpīgi skar uzņēmumu, "Google" sarunās panāca vienošanos par vairāku miljonu dolāru vērtiem satura licencēšanas līgumiem ar vairākiem Austrālijas uzņēmumiem, arī valsts diviem lielākajiem mediju uzņēmumiem - Ruperta Mērdoka "News Corp." un "Nine Entertainment".

"Facebook", kas savā biznesa modelī mazākā mērā paļaujas uz ziņām, atbildēja 18. februārī, visiem saviem lietotājiem liedzot piekļuvi Austrālijas ziņām.

"Facebook" tomēr galu galā sekoja "Google" piemēram un piekrita risināt sarunas, lai vienotos par samaksu Austrālijas medijiem, kas savukārt noveda pie tā, ka valdība mazināja arbitrāžas prasības tā dēvētajā ziņu mediju darījumu slēgšanas kodeksā.

Paziņojot par ziņu bloķēšanas beigām, "Facebook" norādīja, ka "ar nepacietību gaida uz to, lai strādātu kopā ar šo industriju un rastu vislabākos veidus, kā atbalstīt ziņas".

Uzņēmums arī pavēstīja, ka, iespējams, tiks panākta vienošanās ar trim neatkarīgajiem mediju uzņēmumiem "Private Media", "Schwartz Media" un "Solstice Media".

Austrālijas parlaments ceturtdien pieņēma mediju likumu, kas pieprasa globālajiem digitālajiem uzņēmumiem maksāt par Austrālijas ziņu satura rādīšanu savās platformās.

Likums tika viegli pieņemts pēc tam, kad ASV bāzētie uzņēmumi "Facebook" un "Google" panāca vienošanās par samaksu Austrālijas ziņu organizācijām, lai netiktu pakļauti skarbiem obligātas vienošanās noteikumiem pēc šī likuma.

Valdība paziņoja, ka šis likums, kas nosaukts par Ziņu mediju un digitālo platformu obligātas vienošanās kodeksu, nodrošinās ziņu uzņēmumiem "godīgu atlīdzību par to radīto saturu, palīdzot uzturēt žurnālistiku sabiedrības interesēs Austrālijā".

Pirms dažām dienām tika panākts kompromiss par jaunā likuma galvenajiem aspektiem.

Jaunajam mediju likumam, kura projekts decembrī tika iesniegts parlamentā, ir mērķis likt "Google" un "Facebook" maksāt Austrālijas mediju organizācijām par to ziņu satura rādīšanu, vai maksāt soda naudas miljoniem dolāru apmērā. Šis ir viens no pasaulē agresīvākajiem mēģinājumiem iegrožot abu ASV digitālo milžu varu.

Austrālija sākumā bija ierosinājusi brīvprātīgu rīcības kodeksu šāda likuma vietā, bet pastiprināja savu nostāju, kad bija izlēmusi, ka "nevienlīdzīga pozīcija" starp tradicionālajiem mediju uzņēmumiem un digitālajiem milžiem neļautu noslēgt godīgas vienošanās.

Austrālijas nostāja mainījās pēc šajā valstī veikta pētījuma, kurā konstatēts, ka no katriem 100 dolāriem, kas tiek iztērēti par interneta reklāmām, "Google" iegūst 53 dolārus, bet "Facebook" - 28 dolārus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!