Foto: EPA/Scanpix/LETA

Sestdien, 31. oktobrī, beidzot tiks atklāta ilgi gaidītā Berlīnes Brandenburgas lidosta, kuras būvniecība noslēgusies 10 gadus pēc paredzētā būvniecības beigu termiņa un tā atvērta laikā, kad citas lidostas pandēmijas dēļ tiek slēgtas, raksta "CNN Travel".

Turklāt lidostas būvniecība izmaksājusi par 4 miljardiem dārgāk nekā sākotnēji plānots.

Kopējā lidostas platība aizņem 1470 hektārus un tā atrodas Šēnfeldes reģionā, Dienvidaustrumos no Berlīnes, un tika plānots, ka tā būs modernākais gaisa transporta mezgls , kas Vācijas galvaspilsētā vienmēr ir trūcis, paverot ceļu uz plašāku gaisa satiksmes tīklu. Taču, tā kā šis projekts saskāries ar tik daudz neveiksmēm, saņēmis neskaitāmas sūdzības un konstatēti neefektīvi aspekti, daudzi šo projektu jau nodēvējuši par nolādētu.

Tiek ziņots, ka jaunajai lidostai jau piešķirts valsts atbalsts 300 miljonu eiro apmērā, neskatoties uz to, ka to nav apmeklējis vēl neviens pasažieris, un šī lidosta krīzi izjustu pat, ja nebūtu pandēmijas.

Atkalapvienošanās sapnis

Plāni uzcelt centrālo starptautisko lidostu Berlīnē aizsākās pilsētas atkalapvienošanās laikmetā. Pēc Berlīnes mūra krišanas 1989. gadā Vācijas līderi uzsāka diskusijas par jaunas lidostas būvniecību, kas, viņuprāt, palīdzēs Berlīnei kļūt par jaunu pasaules centru. Tajā laikā pilsētā bija trīs lidostas – Tēgelas, Šēnfeldes un Tempelhofas lidosta, kurām bija nozīmīga loma Berlīnes nemierīgajā pēckara vēsturē.

Tempelhofa atrodas tuvu Berlīnes centram, taču kopš tā laika ir slēgta un pārveidota par milzīgu parku. Tēgela kļuva par pastāvīgu lidostu, taču to raksturo pārpildītas telpas un novecojis aprīkojums, un to paredzēts slēgt 8. novembrī.

Šēnfeldes lidosta, kuru 2017. gadā tiešsaistes ceļojumu aģentūra "eDreams" ierindoja starp sliktākajām lidostām pasaulē, tika slēgta 25. oktobrī, un liela daļa no tās infrastruktūras iekļauta jaunajā lidostā kā jauns termināls.

Oficiālā Brandenburgas lidostas celtniecība sākās 2006, gadā. Centieni privatizēt projektu neizdevās, atstājot lidostas valdi par atbildīgu, bet tā palika Vācijas valdības, Brandenburgas un Berlīnes pārstāvju īpašumā.

Sākotnējās būvniecības izmaksas tika lēstas 2,83 miljardu eiro apmērā, un projekta īstenotājiem bija milzu ambīcijas. Tas būtu iespaidīgs objekts, kas tika reklamēts kā modernākais Eiropā.

Taču viss neizdevās, kā plānots, un virkne tehnisku problēmu aizkavēja procesus, vienlaikus uzpūšot lidostas būvniecības izmaksu tāmi. Sākotnējās izmaksas atspoguļoja daudz zemāku cenu, nekā reāli bija nepieciešams.

2012. gada jūnijā tika plānots lidostu atvērt, taču 2011. gadā atklājās plašs arhitektūras, strukturālu un tehnisku problēmu kopums. 2011. gada beigās aviācijas inspektori sāka inspicēt būvi, lai pārbaudītu trauksmes sistēmas un drošības elementus. Sākotnēji ugunsdrošības sistēmas konstrukcija izraisīja bažas ekspertu vidū, taču drīz vien bija skaidrs, ka pastāv vēl citas problēmas lielākajos strukturālajos elementos, piemēram, eskalatoru izmēri, griestu dizains un biļešu skaitītāji.

Paredzētā atklāšana, kurā piedalīties plānoja arī Vācijas kanclere Angela Merkele, dažas nedēļas pirms plānotā datuma tika atcelta, un kļuva par apkaunojumu Vācijas amatpersonām.

Nācās atlikt pavisam

Atklāšanas datums tika pārcelts uz 2014. gadu, bet pēc tam – uz 2016. gadu. Brandenburgas veiktajā auditā tika secināts, ka iespējams izmantot 57% lidostas. Galu galā amatpersonas nolēma pārtraukt paziņot atklāšanas datumu un uz laiku pārtrauca projekta īstenošanu, lai varētu veikt būtiskas izmaiņas vadībā un būvniecības procesā.

Galu galā izdevumi pārsniedza 7,3 miljardu robežu, un datums tika pārcelts uz 2020. gadu.

"Svarīgākais ir tas, ka mēs atveram šo lidostu," sacījis lidostas vadītājs Engelberts Lutke Daldrups. "Pēc ļoti smagiem celtniecības, testēšanas un izmēģinājumu gadiem, mēs esam gatavi, lai paceltos," viņš sacījis.

1. terminālis savus pirmos pasažierus sagaidīs 1. novembrī. Tā stikla fasādē izvietotas modernas mēbeles un pulētas reģistrācijas kases. Lifti un eskalatori gan ir salīdzinoši šauri, kas liek domāt, ka ne visas dizaina kļūmes ir veiksmīgi izlīdzinātas.

Tomēr Daldrups aizstāv lidostu pret izteicieniem, ka lidosta ir vecmodīga. "Mums bija daudz laika, lai šajā lidostā ieviestu jaunākās tehnoloģijas. Lidosta tik daudzos aspektos ir piedzīvojusi nopietnu infrastruktūras izmaiņas. Mēs, iespējams, esam drošākā lidosta pasaulē, jo pēc 2012. gada neveiksmes pārbaudes ir ļoti striktas," viņš sacījis.

Cer uz lielu pasažieru plūsmu

Brandenburgas lidostas 1., 5. un gaidāmā 2. termināļa (kas tiks atklāts 2021. gadā) kopējā kapacitāte ir vairāk nekā 40 miljoni pasažieru. Tiesa gan, paredzams, ka pirmajā savas darbības dienā, pandēmijas dēļ, lidosta visdrīzāk uzņems aptuveni 11 tūkstošus pasažieru, bet pēc nedēļas – 24 tūkstošus pasažieru.

"Protams, šobrīd pasaulē valda pandēmija, taču 1-2 gadu laikā mūs apmeklēs ļoti daudz pasažieru," cerību pauž Daldrups, uzsverot, ka cilvēki varēs izbaudīt šo jauno, moderno starptautisko lidostu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!