Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Krievijai līdz gada beigām jāatrod cits tirgus naftai, kuru agrāk iegādājās Eiropas valstis, taču līdz šim pūliņi nav vainagojušies panākumiem, raksta "Bloomberg".

Valstij līdz 5. decembrim, kad stāsies spēkā Eiropas Savienības piemērotās sankcijas eksportam pa jūru, jāatrod jauni pircēji savai jēlnaftai, taču, izņemot trīs valstis, kas jau sākotnēji iegādājās Krievijas naftu – Ķīnu, Indiju un Turciju – citi pircēji līdz šim nav izteikuši vēlmi iepirkt nozīmīgus naftas apjomus.

Naftas transportēšanas apjomi pa jūru no Krievijas nedēļas laikā līdz 28. oktobrim pieauga, bet četru nedēļu vidējais rādītājs mainījās pretējā virzienā. Abi rādītāji sasniedza vidēji nedaudz virs 3 miljonus barelu dienā. No tiem aptuveni 740 000 barelu dienā transportē uz Eiropas valstīm, taču šis tirgus līdz novembra beigām visdrīzāk izzudīs. Mēnesi vēlāk Krievija arī zaudēs eksporta iespējas vēl 650 000 barelu naftas, kas caur Družba sistēmu tiek piegādāti Polijai un Vācijai. Tādējādi Krievijai ātri jāatrod jauni pircēji gandrīz 1,4 miljoniem barelu jēlnaftas dienā. Tas nebūs viegli, atzīst eksperti.

Naftas plūsmas uz Ķīnu, Indiju un Turciju savu maksimumu sasniedza jūnijā – 2,2 miljonus barelu dienā, bet pēdējā mēneša laikā šis skaitlis ir sarucis par aptuveni 380 000 barelu dienā. Taču vēl ir tankkuģi, kuru galamērķis nav norādīts un to kopējais transportētais naftas apjoms sasniedz 370 000 barelu dienā.

Lielākā daļa šo kuģu nonāk Indijā, bet mazāks skaits dodas tālāk uz austrumiem, uz Ķīnu, tomēr, pievienojot šo kuģu apjomus aprēķiniem, kopējā Krievijas jēlnaftas plūsma uz Turciju, Ķīnu un Indiju nemainītos, saka eksperti.

Tikmēr pirms sankciju sākšanās spēkā nozares uzņēmumi uzpilda uzglabāšanas tvertnes Roterdamā – Ziemeļjūras terminālis ir bijis vienīgais Krievijas jēlnaftas galamērķis Ziemeļeiropā pēdējā mēneša laikā.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!