Foto: Publicitātes foto
Divdesmit pirmajā gadsimtā trīs māsas no Latvijas vairs "nesēž rožu dārzā", bet nodarbojas ar starptautisku uzņēmējdarbību, pārdodot uzņēmumā "RainSisters" ražotus sezonas mēteļus visā pasaulē. Uzņēmuma "RainSisters" dibinātājas un līdzīpašnieces ir māsas Zaiga Grīne, Zanda Purvišķe un Zane Zamuška. Attēlā no kreisās: Zanda Purvišķe, Zaiga Grīne, Zane Zamuška.

Jūs esat trīs māsas uzņēmuma "RainSisters" dibinātājas un līdzīpašnieces. Kā jūs nonācāt pie domas un idejas par kopīgu uzņēmumu?

Zane: Mūsu sadarbība izveidojās gluži netīši – mēs visas esam mācījušās un strādājušas pilnīgi dažādās sfērās, bet beidzot sapratām, ka mūsu trīs kompetenču jomas ir ideālas, lai kopā izveidotu savu uzņēmumu.

Zanda: Ideja par uzņēmumu pirms trīs gadiem radās mūsu māsai Zaigai, kas dzīvo Liepājā. Liepājā, kā zināms, gandrīz vienmēr ir liels vējš un bieži līst, bet Zaigai ir divi mazi dēliņi, kuri jāved mājās no bērnudārza, ar kuriem jāiet pastaigāties. Viņa saprata, ka Liepājā ar lietussargu īsti nav ko darīt, un radās doma par mēteļiem, kas būtu ūdensizturīgi, bet arī silti un piemēroti laikam, kad lietus nelīst. Kā pievienotā vērtība būtu koši, pievilcīgi audumu raksti un sievišķīgs mēteļa dizains ierastā "uniseksa" formas lietusmēteļa vietā. Zaiga vispirms uzrunāja mani par šo ideju, un mēs sapratām, ka mūsu trešā māsa Zane arī ļoti labi iederas šādā kopēja uzņēmuma idejā.

Kādas ir jūsu izglītības un iepriekšējā darba pieredze, kas ļauj tik veiksmīgi vienai otru papildināt apģērbu ražošanas uzņēmumā?

Zane: Man ir finanšu izglītība, un iepriekš esmu strādājusi vairākos starptautiskos uzņēmumos gan audita, gan IT jomās. Sākumā nebiju iesaistīta uzņēmuma veidošanas idejā, bet tad es sāku uzdot māsām jautājumus par izmaksām, plānošanu, un izrādījās, ka būtu vērtīgi, ja es arī iesaistītos uzņēmuma darbā. Atbildu par finanšu jautājumiem, nodarbojos ar produkcijas un pasūtījumu plānošanu, mārketingu, komunicēju ar klientiem, veidoju finanšu stratēģiju. Jāsaka gan, ka lielākos projektos iesaistāmies mēs visas. Man vienmēr ir ļoti patikusi doma attīstīt kaut ko savu, jaunu – tas ir tāds pozitīvs izaicinājums.

Zanda: Pēc izglītība esmu arhitekte, un vairākus gadus strādāju arhitektu birojā, bet šobrīd mans darbs ir apģērbu dizains mūsu uzņēmumā. Esmu dizainere, vadu ražošanas procesus, un arī strādāju pie produktu radošās vīzijas.

Mūsu trešā māsa Zaiga pēc profesijas ir materiālu tehnologs. Viņa ir strādājusi vairākos apģērbu ražošanas uzņēmumos. Zaigas zināšanas un prasmes noder praktiskajā darbā: audumu izvēle un izvērtējums, piegrieztnes, kvalitātes kontrole.

Zanda, kāda bija pāreja no lielas formas darbiem ar pavisam cita veida apjomiem, materiāliem un funkcijām arhitektūrā uz apģērbu dizainu?

Pāreja garīgajā vai mentālajā līmenī bija visgrūtākā, kā jau jebkura maiņa. Apģērbu dizains mani ļoti interesējis jau kopš pašas bērnības. Man labi padevās eksaktās zinības, tāpēc mana izvēle bija mācīties arhitektūru, kas ir plaši pielietojama profesija. Tomēr, strādājot, sapratu, ka tas nav īsti tas, ko vēlos darīt, un tad nāca šis apģērbu dizains. Īstenībā, starpība nav nemaz tik liela – kompozīcijas pamatprincipi, materiālu savstarpējās attiecības – man noder zināšanas, ko esmu ieguvusi studējot arhitektūru.

Sākām, kā jau visi lielie miljonāri, garāžā! Vai nosacīti "garāžā" – tas bija viens dzīvoklis, kur pašas šuvām savus produktus.
Zane Zamuška

Kā iesākāt ražošanu? Kā sākāt iekarot tirgu?

Zane smejas: Sākām, kā jau visi lielie miljonāri, garāžā! Vai nosacīti "garāžā" – tas bija viens dzīvoklis, kur pašas šuvām savus produktus.

Zanda: Audumus iesākumā pasūtījām interneta veikalos, izveidojām mēteļu modeļus. Naivi domājām, ka ieliksim savus modeļus starptautiskā lielā interneta veikalā, un tad jau mums tos pirks. Tā tas nenotiek – to mēs tagad zinām. Kad šis ceļš nedarbojās, sākam iet uz dažādiem dizaina tirdziņiem tepat Rīgā, lai saprastu, kas cilvēkiem patīk, ko viņi grib, vai vispār mūsu produkts kādu interesē. Redzējām, ka interese ir, un arvien vairāk piedalījāmies gan tirdziņos, gan izstādēs Latvijā. Tas bija ļoti labs sākuma solis, kas deva ieskatu, kas sievietēm patīk gan krāsu, gan modeļu ziņā, gan arī bija lieliska iespēja koriģēt piegrieztnes, lai vairāk atbilstu mūsu pircēju augumiem un gaumēm. Šī tiešā saite un komunikācija ar pircējām arī palīdzēja saprast, kas tieši ir mūsu mērķa auditorija.

Paraksturojiet, lūdzu, sievietes, kam patīk jūsu produkti, kas ir jūsu klientes?

Zanda: Tās pārsvarā ir sievietes vecumā no 25 līdz 45 gadiem, kuras dzīvo mainīgos laika apstākļos, visbiežāk piejūras klimata zonās.

Zane: Bieži tās ir sievietes, kurām ir mazi vai skolas vecuma bērni, ar kuriem tad vecāki dodas ģimeniskās pastaigās vai arī dodas staigāt ar ratiņiem. Tomēr ir arī sievietes citās vecuma grupās, bet šī ir mūsu galvenā mērķa auditorija.

Pārdošanas apjomam pieaugot, mēteļu šūšanu nodrošinām kā ārpakalpojumu profesionālos šūšanas uzņēmumos. Pārsvarā ražošana notiek Rīgā, bet Liepājā veicam individuālus pasūtījumus.
Zanda Purvišķe

"RainSisters" sezonas mēteļi ir ar sievišķīgu dizainu, ar unikālu auduma apdruku. Kas vēl sievietēm patīk jūsu produktā?

Zane: Zaiga, droši vien, minētu, ka mums ir svarīgi, lai mētelis būtu kvalitatīvs un ilgstoši saglabātu savu funkcionalitāti. Tā ir daļa no ilgtspējīgas modes filozofijas. Mēteļus mēs pašas valkājam ikdienā, un redzam, ka pēc gada nav praktiski nekādu nolietojuma pazīmju. Auduma kvalitāte ir viens no iemesliem, kas mūs mudināja sākt veidot savus audumu rakstus, jo jau gataviem apdrukātiem audumiem, ir grūti izsekot ražotāju. Ir gadījies iegādāties audumu, kas ir cietāks un čaukstīgāks, bet mēs negribam, lai mētelim būtu tipiskā lietusmēteļa švīkstēšanas skaņa. Mēs izmantojam membrānaudumu, kas ir ūdensizturīgs, silts un elpojošs, nodrošinot nesasvīšanu siltākā laikā vai kustoties. Kā oderi lietojam satīnu, kas ir mīksts un maigs audums un arī papildina mēteļa elpojamību.

Zanda: Pārdošanas apjomam pieaugot, mēteļu šūšanu nodrošinām kā ārpakalpojumu profesionālos šūšanas uzņēmumos. Pārsvarā ražošana notiek Rīgā, bet Liepājā veicam individuālus pasūtījumus. Sadarbība ar profesionāliem šūšanas uzņēmumiem mums ļauj daudz efektīgāk palielināt vai samazināt produkcijas apjomus un mums nav jāorganizē savs šūšanas uzņēmums. Tomēr jāsaka, ka tas bija viens no sarežģītākiem soļiem uzņēmuma attīstībā – pāriet no mājražošanas uz profesionālu ražošanu. Mainās ne tikai ražošanas procesi, bet visa mūsu domāšana ir kļuvusi pilnīgi citādāka. Ir "jākāpj sev pāri", jādara kaut kas, kas liekas nepareizi – nevis šūt vēl vairāk pašām, bet apstāties, apmācīt citus. Bija grūti saprast, ka kāds cits var sašūt tikpat labi kā mēs pašas, tas bija sarežģīts brīdis.

Mums tomēr ir ļoti paveicies, jo visi šūšanas uzņēmumi ir jauki un atsaucīgi. Sievietes, kas šuj mūsu mēteļus, pašas ir sajūsmā par tiem, un ir prieks braukt ciemos un skatīties, kā viņām veicas, kā arī saņemt gatavo produkciju.

Kā no Rīgas un Latvijas dizaina tirdziņiem nonācāt līdz starptautiskiem interneta veikaliem?

Zane: Latvijas tirgū mēs iepazinām un izpratām savu klientu, un tas arī deva pirmo apgrozījumu. Paralēli mēģinājām saprast, kā mēs varam tikt tālāk – kā uzlabot mūsu pašu interneta veikalu "rainsisters.com", kā labāk aprakstīt mūsu produktu un kādus atslēgas vārdus lietot. Mūsu nākošais mērķis bija iegūt vairākus ārzemju izplatīšanas kanālus mūsu mērķa valstīs. Sākām aktīvāk un mērķtiecīgāk strādāt pie ārzemju tirgus. Lēni, bet tas deva rezultātus. Apmēram pirms gada uzrunājām specifisku dizaineru produkcijas interneta veikalu "Clothia.com", kas izrādīja interesi par mūsu produktu. Process līdz līguma parakstīšanai un brīdim, kad mūsu mēteļi nonāca pārdošanā, bija diezgan ilgs. Tas bija pirmais solis, kad sapratām, ka varam sekmīgi uzrunāt ārzemju interneta veikalus. "Clothia.com" strādā Amerikas tirgū un ir orientēts, lai atrastu jaunus, mazpazīstamus dizainerus.

Mēģinājām tā saucamo "cold calling" – vienkārši sazvanīt veikalus, kas varētu paņemt mūsu preci, bet tas nedarbojās. Mazākiem veikaliem nav intereses, bet lielākiem veikaliem nav iespējams zvanot tikt pie cilvēka, kurš var pieņemt lēmumus. Mēģinājām braukt uz tirdziņiem Lietuvā un Igaunijā, tomēr arī tas bija bez panākumiem. Tas viss ir daļa no mūsu stāsta.

Sapratām, ka mums ir jāveido stratēģija – kādā veidā, pa kādiem kanāliem varam izplatīt savu produktu. Paralēli iestājāmies LIAA jaunuzņēmumu inkubatorā, un tur saņēmām labu, vērtīgu biznesa konsultāciju atbalstu par to, kā biznesu paplašināt uz ārvalstīm. Ar LIAA atbalstu paspējām arī aizbraukt uz modes un dizaina šovu Igaunijā, Tartu. Ir sarežģīti saprast, ka nonākt līdz ārvalstu tirgiem, un Latvijā mums nav izdevies atrast eksporta speciālistu apģērbu ražošanas nozarē.

Tomēr jūs esat cīnījušās, un esat arī tikušas šajos ārvalstu tirgos.

Zanda: Pēc panākumiem ar "Clothia.com", sapratām, ka mūsu produkcija var interesēt citus piegādātājus, un mums izdevās uzrunāt krietni lielāku interneta veikalu "Wolf&Budger", kas bāzēts Anglijā. Viņi piegādā produktus visā pasaulē. Tas bija pamatīgs uzrāviens, un tur mums veicas labāk nekā cerēts. Pateicoties veikalam "Wolf&Budger", mūs ir uzrunājis britu interneta portāls un žurnāls "Vogue", un oktobrī "RainSisters" parādīsies šajā izdevumā jauno dizaina zīmolu lapā. Mēs uzturam arī savu interneta veikalu un turpinām pārdot mūsu mēteļus interneta veikalā "Etsy".

Uz kādā valstīm galvenokārt aizceļo "RainSisters" mēteļi?

Zane: Ja vēl pirms gada varējām teikt, ka mūsu klienti lielākoties ir Latvijā, tad tagad tas ir ļoti mainījies. Galvenie tirgi ir ASV un Anglija, bet pērk arī citur Eiropā un Austrālijā. Pāri par 80% mūsu produkcijas aiziet uz ārvalstu tirgiem.

Zanda, kā notiek radošais process – dizaina idejas, audumu krāsas un raksti, mēteļu modeļi?

Zanda: Sākot jau ar mūsu otro kolekciju 2019. gadā, es pati taisu auduma apdruku dizainu. Mēs pasūtām audumu no ražotāja, kas to apdrukā pēc mūsu atsūtītā dizaina parauga. Grūti pateikt, kā rodas modeļu un dizaina idejas. Man šķiet, tā ir sajūta, kas vienkārši rodas attiecīgajā sezonā un attiecīgajai kolekcijai. Varbūt tas ne vienmēr atbilst tam, kas ir "modē", bet vairāk atspoguļo manu iekšējo sajūtu - ko man gribētos redzēt kā mūsu mēteli. Protams, sekoju arī jaunākajām tendencēm modes skatēs. Kad man ir izveidojusies modeļa vīzija, es to izlieku uz papīra, un parādu māsām. Seko tāds kopējs akcepts, un tad sākas lielais darbs – pamata maketi, piegriezumi, audumu izvēle, pirmo paraugu sašūšana.

Kas ir šīs sezonas aktualitāte lietusmēteļu dizainā?

Zanda: Ļoti aktuāli šajā rudenī ir volāni. Jaunums, kas sāk iezīmēties un, iespējams, parādīsies arī mūsu kolekcijā, ir apmetņi. Krāsas – dažādas, vēl aizvien populāri ziedu raksti, bet vairāk parādās arī rūtainie raksti.

Zane: Ir interesanti skatīties un analizēt, kurš mētelis kurā tirgū un kurai mērķauditorijai patīk vislabāk. Ir izteikti modeļi, kurus pērk tikai tirdziņos, un ir modeļi, kurus Latvijā nesaprot un varbūt mūsu publika ir pārāk konservatīva, lai izvēlētos. Latvijā absolūts bestsellers ir mētelis "Hortense", bet Anglijā "Rosalie", savukārt ASV – "Inspiring Blue".

Jūsu produkts ir sezonāls. Vai jūs izjūtat to, ka klāt ir rudens un sākusies lietus sezona?

Zanda: Rudens sezonu mēs izjūtam, bet sākumā mums likās, ka produkts būs vēl sezonālāks. Pateicoties eksporta tirgiem, šo sezonalitāti izjūtam mazāk. Šogad, piemēram, bija pirmie pasūtījumi uz Austrāliju, kur ziema ir tad, kad mums ir vasara, un mūsu mētelis ir ļoti atbilstošs Austrālijas un arī Anglijas ziemai.

Vai ir prātā jaunas radošas idejas par aksesuāriem un citiem produktiem, kā papildināt jūsu kolekciju?

Zanda: Esam par to domājušas, un šī gada jaunums ir bērnu mēteļi mazām meitenītēm, lai mamma ar meitu var saposties vienādos mētelīšos un izskatīties ļoti skaisti. Esam jau izmēģinājuši ražot papildus dažādus aksesuārus, kā cimdus, interesantākas šalles. Tās ir lietas, kas saistās ar šo sievišķīgo konceptu un sezonālo laiku.

Zane: Kopumā joprojām turpināsim koncentrēties uz mēteļiem un veltīsim enerģiju, lai paplašinātu tirgu ārvalstīs un kāpinātu ražošanas un pārdošanas apjomus. Lielāki apjomi prasa arī citus risinājumus – ir starpība, vai audums jāpiegādā pieciem vai piecdesmit mēteļiem. Noteikti strādāsim pie tā, lai sekmētu mūsu mēteļu zīmola "RainSisters" attīstību. Esam sapratušas, ka labāk ir vairāk "iet dziļumā nevis plašumā".

Covid-19 mūs ļoti ietekmēja. Tas mums bija liels grūdiens pēc iespējas ātrāk attīstīt ārzemju tirgus. Pirms Covid-19 bija apmierinošas pārdošanas uz vietas, un likās, ka varam atlikt darbu uz ārvalstu tirgiem vēlākam laikam.
Zanda Purvišķe

Vai Covid-19 un pandēmija ir ietekmējusi "RainSisters" produktu pārdošanas stratēģiju?

Zanda: Covid-19 mūs ļoti ietekmēja. Tas mums bija liels grūdiens pēc iespējas ātrāk attīstīt ārzemju tirgus. Pirms Covid-19 bija apmierinošas pārdošanas uz vietas, un likās, ka varam atlikt darbu uz ārvalstu tirgiem vēlākam laikam. Sākoties pandēmijai, tika atcelti vairāki pasākumi Latvijā, pircēju interese noplaka ļoti ātri, un arī interneta pirkumi Latvijā vēl nav tik populāri kā citviet. Tas mūs pamudināja vairāk pievērsties ārzemju tirgiem, un attīstīt vairākus pārdošanas kanālus.

Tātad jūsu gadījumā pandēmija ir bijis tas izaicinājums, kas jūsu uzņēmumu pacēla citā, augstākā līmenī?

Zanda: Pārmaiņas un izaicinājumi ir stress, bet tas arī palīdz attīstīties. Mums tas ir palīdzējis nonākt pie veiksmīgākiem risinājumiem.

Zane: Cilvēks pēc savas būtības ir slinks. Kamēr ir labi un ērti, ir grūti atrast iemeslu un laiku mainīties. Izaicinājumu brīžos kopā sadarbojoties, mums ir izdevies atrast veiksmīgus sadarbības partnerus un saprast kā mums vajag attīstīties tālāk.

Kā jūs trīs māsas ikdienā sadarbojaties jūsu uzņēmumā? Vai ģimeniskās saites un attiecību dinamika ir jūtama arī biznesa attiecībās? Vai ir strīdi, diskusijas?

Zanda smejas: Strīdi mums laikam nav īsti bijuši. Es to vairāk sauktu par diskusijām, dažreiz tās var būt arī asākas. Attiecības atkarīgas arī no mūsu raksturiem. Es jau kopš bērnības esmu ietiepīgāka, māsas ir mazliet mierīgākas un reizēm "laiž gar ausīm" ja pasaku ko asāku. Varbūt tāpēc mums strīdi izpaliek.

Zane arī smejas: Mēs esam māsas jau daudzus gadus, un apmēram zinām, ko viena no otras sagaidīt. Mums tomēr katrai ir sava kompetence uz ko mēs balstāmies, bet mēs apmaināmies ar idejām un jautājumus varam atrisināt kopējā diskusijā. Mums ir atbalsts arī mūsu ģimenēs, un reizēm ar savām idejām pieslēdzas arī mūsu dzīves biedri un palīdz atrast labāko risinājumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!