Foto: LETA

VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) bijušais valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš oktobrī kļuvis par Ukrainas valstij piederoša uzņēmuma "Ukrainas dzelzceļš" ("Ukrzaļiznicja") transporta pakalpojumu centra "Ļiski" filiāles izpilddirektoru, vēsta Ukrainas portāls "368.media".

Ukrainas medijs atgādina, ka Bērziņš 2019. gadā zaudēja amatu LDz pēc tam, kad satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) viņam un LDz valdes loceklim Aivaram Strakšas izteica neuzticību, rosinot uzņēmuma padomi viņus atbrīvot no amata.

Ukrainas portāls norāda, ka Bērziņš, atstājot amatu, saņēma 250 000 eiro kompensāciju, taču viens no kompensācijas izmaksāšanas nosacījumiem bijis nestrādāt pie LDz konkurentiem. Ņemot vērā, ka "Ukrzaļiznicja" un "Ļiski" nodarbojas ar tranzīta kravu pārkraušanu, un ir LDz tiešie konkurenti, pēc "368.media" vēstītā, Bērziņš nav ievērojis kompensācijas izmaksāšanas nosacījumus.

Savukārt zvērināts advokāts Viktors Tihonovs, kas sniedz juridisko palīdzību Bērziņam un pārstāv viņa intereses, portālam "Delfi" norāda, ka Bērziņš kompensācijas nosacījumus ir ievērojis un tos nav pārkāpis. "Bērziņam nav noteikts līgumisks vai likumisks ierobežojums strādāt ārvalstīs, un, lai nezaudētu profesionālo kvalifikāciju, viņš spiests strādāt tālu prom no mājām," teic Tihonovs.

Tāpat Ukrainas portāls vēsta, ka Bērziņš darbu "Ļiski" filiāles izpilddirektora amatā sācis 1. oktobrī, tomēr likumā noteikto mantiskā stāvokļa deklarāciju joprojām nav iesniedzis.

Dažas nedēļas pirms stāšanās "Ļiski" filiāles izpilddirektora amatā Bērziņš Ukrainā nodibinājis uzņēmumu "Vin Vin Transport Soļušns" ("Win Win Transport Solutions"). Ukrainas portāls pieļauj, ka Bērziņa uzņēmums, kura darbības veidi ir noliktavas pakalpojumi un dzelzceļa pārvadājumu apkalpošana, pelnīs tieši pateicoties jaunajam Bērziņa amatam.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) aģentūrai LETA pavēstīja, ka lēmumu par kompensācijas piešķiršanu Bērziņam, atstājot LDz valdes priekšsēdētāja un LDz prezidenta amatu, pieņēma uzņēmuma padome. Ministrs joprojām uzskata, ka, pieņemot lēmumu par kompensāciju, LDz padomei vajadzēja daudz kritiskāk izvērtēt, vai šāda kompensācija vispār ir izmaksājama un, ja ir, tad uz kādiem nosacījumiem. Tāpat ministrs atgādināja, ka vērsās prokuratūrā ar iesniegumu par, iespējams, nelikumīgu amatu izveidi LDz un ar to saistītu amata atlīdzību, pabalstu un kompensāciju pielīgšanu, aprēķināšanu un izmaksu. Prokuratūra par iesniegumā minētajiem faktiem ir sākusi kriminālprocesu.

Jau ziņots, ka 2019. gada 25. jūlijā LDz padome vienojās par darba attiecību izbeigšanu ar Bērziņu un Strakšas. "Ņemot vērā to, ka ir izveidojusies situācija, kurā iztrūkst dialogs starp uzņēmuma vadību un nozares politiku veidojošo ministriju, gan uzņēmuma padome, gan valde ir vienisprātis, ka LDz un visas nozares interesēs ir izbeigt šo nenoteiktību un virzīties uz priekšu," pēc LDz padomes sēdes pauda kompānijas padomes priekšsēdētājs Jānis Lange.

LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības – "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDz Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums "LDz infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDz ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDz apsardze", kā arī loģistikas uzņēmums "LDz loģistika".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!