Foto: DELFI

Lietuvas galvaspilsētas Viļņas pašvaldības kontrolēto lidsabiedrību "Air Lituanica", kas piektdien apturēja darbību finanšu problēmu dēļ, varēja izglābt Baltijas valstu sadarbība, piektdien paziņoja Lietuvas transporta ministrs Rimants Sinkevičs.

"Mēs cerējām, ka kompānija spēs atrast investorus, sadarboties ar citām Baltijas valstīm un attīstīt šis aktivitātes (...) Vai kompānijai bija iespējams kļūt par nacionālo lidsabiedrību? Es domāju, ka mums varēja būt šāda kompānija, sadarbojoties trīs Baltijas valstīm un [piesaistot] investīcijas," preses konferencē sacīja ministrs.

"Diemžēl investors netika atrasts un trīs Baltijas valstu tirgus nav ticis integrēts," viņš piebilda.

Jau ziņots, ka "Air Lituanica" piektdien paziņoja par darbības apturēšanu finanšu problēmu dēļ un no sestdienas ir atcēlusi visus reisus.

Cenšoties glābt lidsabiedrību no bankrota, iepriekšējā Viļņas pašvaldība lūdza Lietuvas centrālo valdību sniegt finanšu vai cita veida palīdzību, taču to nesaņēma. Viļņas pašvaldība "Air Lituanica" nesen piešķīra 6,872 miljonus eiro. Viļņas mēra Remiģija Šimaša aplēses liecina, ka kompānijai šogad varētu vajadzēt papildu piecus miljonus eiro, kurus pašvaldība nepiešķiršot.

Lietuvas prezidente Daļa Grībauskaite martā paziņoja, ka pašvaldībai ir jāatsakās no "Air Lituanica", jo tā nav būtiski svarīgs aktīvs.

Pēc toreizējā Viļņas mēra Artura Zuoka iniciatīvas 2012.gadā tika izveidota lidsabiedrība, ko dibināja Viļņas pašvaldība kopā ar apmēram 30 vietējiem un ārvalstu investoriem. Tolaik pašvaldība plānoja stratēģiskajam investoram pārdot 49% lidsabiedrības akciju, tomēr līdz šim tāds investors nav atrasts.

68,73% "Air Lituanica" akciju pieder Viļņas mērijas dibinātajam uzņēmumam "Start Vilnius", bet 30,51% - kompānijai "Air Lituanica Club", kurā akcijas pieder vairāk nekā 40 fiziskām un juridiskām personām, tostarp daudziem pazīstamiem Lietuvas uzņēmumiem, piemēram, "MG Baltic Investment", "Panevežio keliai", "Vičiūnai group", "Pieno žvaigždes", "Arvi ir ko", " Lietuvos rytas", "Baltic optical disc", kā arī Lietuvas Viesnīcu un restorānu asociācijai un Lietuvas Basketbola federācijai. 0,76% kompānijas akciju pieder valsts pasta uzņēmuma "Lietuvos paštas" meitaskompānijai "Baltic Post".

"Air Lituanica" reisus sāka 2013.gada vasarā. Līdz darbības apturēšanai tā lidoja no Viļņas uz Amsterdamu, Billundu, Berlīni, Briseli, Gēteborgu, Hamburgu, Malmi, Minheni, Parīzi, Prāgu, Stokholmu un Tallinu.

Līdz šim Lietuvā regulāro pasažieru pārvadājumu bizness bijis neveiksmīgs. 2009.gada sākumā bankrotēja nacionālā lidsabiedrība "flyLAL -Lithuanian Airlines", kas piederēja vietējiem uzņēmējiem. Pēc vairākiem mēnešiem tika nodibināta aviokompānija "Star1 Airlines", kas beidza veikt reisus, kad 2010.gadā parādu dēļ tās vienīgā lidmašīna tika arestēta Dublinas lidostā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!