Foto: AFP/Scanpix
Pēc visu nakti ilgušām sarunām Skandināvijas lidsabiedrība SAS pirmdienas pēcpusdienā paziņojusi, ka ir panākusi arodbiedrību piekrišanu algu un darbavietu samazināšanai, kas ir nepieciešams, lai glābtu uzņēmumu no tūlītēja bankrota, vēsta raidsabiedrība BBC.

Pirmdien sarunas turpinājās ar Dānijas Pilotu arodbiedrību – pēdējo, kuras piekrišana bija nepieciešama. Tagad vienošanās ir panākta, tomēr formāli tā vēl jāapstiprina trešdaļai arodbiedrības biedru, kas notikšot tuvāko dienu laikā, teikts lidsabiedrības paziņojumā.

Lidsabiedrības īpašnieki un kreditori plāno samazināt kompānijas izmaksas un darbavietas, bet tam ir nepieciešama vienošanās ar astoņām arodbiedrībām, kas pārstāv pilotus un stjuartus Zviedrijā, Dānijā un Norvēģijā, skaidro BBC. Pavisam SAS vēlas likvidēt 6000 darbavietu, samazinot strādājošo skaitu no 15 000 līdz 9000. Algas plānots samazināt par līdz pat 17% no pašreizējā līmeņa, vēsta BBC.

Vienošanās ar arodbiedrībām bija nosacījums, lai SAS saņemtu 518 miljonu dolāru (282 miljoni latu) aizdevumu no Zviedrijas, Norvēģijas, Dānijas valdībām un septiņiem pašreizējiem aizdevējiem, vēsta BBC.

Pirms tam pirmdien SAS vēstīja, ka ir panākta vienošanos ar septiņām no pavisam astoņām arodbiedrībām. Pirmdien sarunas turpinājās ar Dānijas pilotu pārstāvjiem, vēsta aģentūra "Reuters".

Finanšu grūtībās nonākušās kompānijas akciju cenas ir par 98% zemākas, nekā tās bija savā augstākajā punktā 2007. gadā. SAS nespēj tikt galā ar sīvo konkurenci no zemo cenu lidsabiedrību puses, lai gan jau vairākas reizes kompānija mēģinājusi samazināt izdevumus, norāda BBC.

Lidsabiedrība, kuras kontrolpakete pieder Zviedrijas, Norvēģijas un Dānijas valdībām, svētdienu bija noteikusi par pēdējo termiņu vienošanās par algu samazināšanu, kā arī izmaiņām pensijās un darba laikos panākšanu.

Pastāvēja bažas, ka, ja neizdosies panākt vienošanos, kompānija var paziņot par tūlītēju bankrotu, norāda vietējie mediji.

Kompānija ir brīdinājusi lidmašīnu apkalpes, lai tās pilnībā uzpilda lidmašīnu degvielas tvertnes, kas ļautu tām atgriezties mājās nepieciešamības gadījumā. Lidmašīnu apkalpei ir izsniegta arī skaidra nauda, lai bankrota gadījumā personālam būtu pieejamas viesnīcas, vēsta BBC.

Jau ziņots, ka SAS agrāk bija Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" līdzīpašniece. Tā savus 47,2% "airBaltic" akciju 2009.gada sākumā pārdeva toreizējam Latvijas aviokompānijas izpilddirektoram Bertoltam Flikam - akcijas nonāca viņam pilnībā piederošās SIA "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) kontrolē. Vēlāk Flikam piederošo daļu skaits BAS samazinājās līdz 50%, jo puse BAS nonāca Bahamu salās reģistrētās kompānijas "Taurus Asset Management" rokās.

Valsts Satiksmes ministrijas (SM) personā pagājušā gada rudenī uz pirmpirkuma tiesību pamata par nominālvērtību - 224 453 latiem - pārņēma 47,2% lidsabiedrības "airBaltic" akciju, ko BAS bija ieķīlājis finansiālās grūtībās nonākušajā "Latvijas Krājbankā". Tādējādi Latvijas valsts kļuva par 99,8% "airBaltic" akciju īpašnieku.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!