Foto: Fotolia
Tomass Džefersons bija ļoti erudīts cilvēks. Līdz ar viņa ievērojamajiem politiskajiem sasniegumiem, vēl joprojām bieži tiek citētas viņa atziņas gan par dzīvi, gan biznesu. "Tas, kurš aptur mārketingu, lai ietaupītu naudu, ir kā cilvēks, kas aptur pulksteni, lai ietaupītu laiku," viņš teica. Klausiet Džefersonu un mārketingam netaupiet. Ja nav finanšu resursu papildspēku piesaistei, ieguldiet laiku un prātu, lai par savu biznesu pastāstītu citiem paša spēkiem.

Mazie uzņēmumi, mājražotāji vai individuālie komersanti ir galvenais mērķa tirgus dažādu aplikāciju un tiešsaistes rīku izstrādātājiem. Pateicoties tiem, var izveidot vienkāršu mājas lapu, izpētīt tirgu, pat izveidot infografiku vai vienkāršu reklāmas maketu sociālajiem tīkliem.

Mazie un arī vidējie uzņēmēji nevar atļauties lielu mārketinga komandu, tāpēc dažkārt maldīgi uzskata, ka tāpēc nevarot pilnvērtīgi sacensties lielajā tirgū. Taču šobrīd interneta vidē ir pietiekami daudz instrumentu, kurus uzņēmēji var efektīvi izmantot savā labā, - uzskata Natālija Kuzmina, BlueOrange Mārketinga tehnoloģiju direktore, - un labprāt dalās ar dažiem no tiem.

Tirgus izpēte

Ja vēlaties iekarot ārvalstu tirgus, vērts izmēģināt visu zinošā Google piedāvāto Google Trends, kura potenciāls bieži netiek novērtēts. Tas ne tikai ļauj uzzināt par noteikta temata popularitāti, bet arī salīdzināt pieprasījumu pēc noteiktām produktu kategorijām vai "iztaustīt" patērētāju attieksmi dažādos tirgos. Vēl viens izcils Google rīks ir Consumer Barometer, kurā var atrast datus par elektronisko ierīču lietošanu dažādās valstīs. Var izpētīt, piemēram, kā internetu izmanto jūs interesējošā auditorija. Ja vēl neesat izlēmuši, kurā eksporta tirgū startēt vispirms, palīdzēt var Global Market Finder, kas sniegs priekšstatu par produkta potenciālu starptautiskajos tirgos.

Konkurentu un to klientu izpētei var ieskatīties SimilarWeb. Tā bezmaksas versijā pieejamas vien dažas funkcijas, tomēr tas ir pietiekami, lai uzzinātu konkurenta mājas lapas vai mobilās aplikācijas aptuveno apmeklētāju skaitu un viņu uzvedību. Te var uzzināt arī, kādas reklāmas platformas jums līdzīgi uzņēmumi izmanto klientu piesaistei.

Komunikācijas pamatplatformas

Mazajiem uzņēmējiem sociālo mediju profili ir must-have* pat lielākā mērā, nekā uzņēmuma mājas lapa. Gan Facebook, gan Instagram rada arvien jaunus rīkus satura publicēšanai un auditorijas sasniegšanai, un padara savas platformas biznesam draudzīgākas. Piemēram, Instagram jaunākā funkcija ļauj veidot galerijas un pievienot tiešo saziņas iespēju – rakstīt īsziņu vai e-pastu. Arī sociālajā tīklā Facebook ir virkne rīku, piemēram, Facebook veikals, kas var palīdzēt veidot plūsmu uz interneta vietni vai internetveikalu un atspoguļot produktus.

Ja tomēr esat nolēmis veidot mājas lapu, viegli un bez maksas to var darīt Blogger vai Wordpress platformās. Mazie un individuālie ražotāji, kas vēlas sasniegt starptautiskos tirgus, noteikti var izmēģināt Etsy profila izveidi.

Ja jāsāk no paša sākuma, ir arī rīki, kas palīdz ģenerēt vienkāršus logo, piemēram, Freelogoservices. Tajā var izvēlēties dizaina rāmi un pats variēt ar burtu stilu un krāsu, logo toņiem un citiem elementiem.

Satura radīšana

Latvijā tapušais Infogr.am palīdz izveidot infografiskus vizuāļus, kas ir izcils materiāls sociālo tīklu saturam. Vienkāršu maketu radīšanā lielisks palīgs ir canva.com – platforma, kas piedāvā simtiem dizaina rāmju, burtu stilu un foto izvietojumu. Nedaudz piepūloties, tajā var izveidot reklāmas plakātu vai maketu, kas veiksmīgi dažādos sociālo tīklu saturu. Līdzīgu funkcionalitāti sniedz arī Pablo.

Tekstu radīšanā atrast palīgus būs grūtāk, bet, ja esat iestrēdzis, piemēram, ar interesantu ideju atrašanu kārtējam rakstam, var paspēlēties ar Portent – ievadot sava temata atslēgvārdu, sistēma automātiski piedāvā dažādus virsrakstu variantus. Lapā ir arī rīki, kas palīdz efektivizēt SEO** un radīt vizuālos materiālus.

Klientu attiecības, analītika un atsauksmes

Lai sasniegtu klientus ārpus sociālajiem tīkliem, ērts palīgs ir Mailchimponline rīks dažādu klientu avīžu un citu ziņojumu veidošanai un izsūtīšanai savām datu bāzēm. Tas palīdz ģenerēt vieglus un mūsdienīgus dizaina risinājumus un ērti izsūtīt tos mērķauditorijai. Izcila platforma sociālo tīklu aktivitāšu efektivitātes mērījumiem un analītikai ir Sproutsocial, kuru var izmantot arī satura plānošanai un auditorijas iesaistes veicināšanai.

Mājas lapas apmeklējuma un citu rādītāju izpētei noder jau zināmais Google Analytics, kas sniedz daudz vērtīgu ieskatu tajā, kā mērķauditorija lieto jūsu lapu, cik ilgi uzturas noteiktās sadaļās un no kuriem kanāliem tiek ģenerēts lielākais apmeklējums. Ja daudz laika paiet ceļā, to lietderīgi var izmantot, klausoties Podcasts – izglītojošus seminārus un lekcijas par noteiktiem tematiem, arī par digitālo mārketingu.

Natālija Kuzmina, BlueOrange Mārketinga tehnoloģiju direktore

  • Stokholmas Ekonomikas augstskolas Executive MBA maģistra grāds un bakalaura grāds tiesību zinātnēs.
  • Vairāk nekā 14 gadu pieredze mārketingā, tirdzniecībā, mārketinga tehnoloģijās un produktu attīstībā.

*noteikti vajag – tulkojums no angļ.val.
**SEO (Search engine optimization) – dažādu darbību kopums, kas vērsts uz to, lai mājas lapa parādītos iespējami augstākā pozīcijā meklētāju (google/yahoo uc.) rezultātos pēc noteiktiem meklēšanas atslēgas vārdiem vai frāzēm.

Piebilde. BlueOrange ir zīmols, kuru lieto Baltikums Bank AS.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!