Foto: Shutterstock
Lielākās korporācijas, piemēram, Microsoft, Facebook, Apple, WhatsApp un citas, investē miljardiem dolāru mākslīgā intelekta jomā. Attīstībā galvenais uzsvars tiek likts uz konkurētspējīgu virtuālo sarunu biedru platformām, kuras paredzētas stacionārajiem datoriem un mobilajām platformām. Tieši pēdējām tuvākajā nākotnē tiek paredzētas visas priekšrocības.

Pēc Mary Meeker Internet Trends Report datiem, 80% no mobilo ierīču lietošanas laika tiek patērēts trīs mobilajās lietotnēs – Facebook, WhatsApp un Chrome. Tuvākajā laikā to skaits var samazināties, jo virtuālie sarunu biedri piedāvā iespēju savienot simtiem lietotņu.

Virtuālie sarunu biedri ir viens no aktuālākajiem e-komercijas izaicinājumiem, par ko BlueOrange ir rakstījis jau iepriekš. Tagad piedāvājam tikt skaidrībā ar to, kas tad īsti ir šie virtuālie sarunu biedri un vai tie var izmanīt pasauli.

Kas tas ir un kādiem mērķiem paredzēts?

Virtuālie sarunu biedri ir programma, kas izveidota, lai atdarinātu cilvēka uzvedību sazinoties ar vienu vai vairākiem lietotājiem. Uzņēmumiem šī ir iespēja attālināti komunicēt ar klientiem 24/7 režīmā, veikt pasūtījumus, uzklausīt sūdzības un priekšlikumus. Izmantojot mākslīgā intelekta automātiski ģenerējamās visnotaļ izsmeļošās atbildes, virtuālie sarunu biedri var atbildēt arī uz jautājumiem.

Jauni panākumu stāsti

E-komercijā virtuālie sarunu biedri tika ieviesti tikai pirms dažiem gadiem, kaut gan šādas programmas radītas jau sen, kā arī veiksmīgi ir testēts mākslīgais intelekts, ko dēvē par Elise. Kopš tā laika ir pagājis vairāk nekā pusgadsimts. Pirms diviem gadiem Silīcijas ielejā par vienu no virtuālo sarunu biedru programmas izstrādes pionieriem kļuva Krievijas sociālā tīkla VKontakte bijušais ģenerāldirektors Pāvels Durovs, kurš ASV dibinājis arī ziņapmaiņas lietotni Telegram. Šīs lietotnes platforma StoreGram piedāvā iespējas lejupielādēt simtiem virtuālo sarunu biedru.

Arī Latvijā ir veiksmīgi piemēri. Tehniskās tulkošanas uzņēmums Tilde Innovation Lab ir radījis virtuālo sarunu biedru Laura – tas ir virtuālā sarunu biedra prototips, kurā apvienotas runas atpazīšanas tehnoloģijas, mākslīgais intelekts un realitātei pietuvināta 3D animācija.

Visu virtuālo sarunu biedru galvenais darbības princips – nodrošināt pēc iespējas vairāk komforta un plašāku komunikāciju starp patērētāju un e-komercijas preču vai pakalpojumu piegādātāju.

Vienīgais mākslīgā intelekta trūkums ir tas, ka vēl nav sasniegts homo sapiens raksturīgais intelekts, lai gan šauras specializācijas konsultantam nav nepieciešama augsta erudīcija. Roboti darbojas balss režīmā, palīdzot spēlēt biržā, izmantot finanšu tehnoloģijas, pievērsties sportam, izsaukt taksometru, noīrēt automašīnu, plānot un rezervēt visu nepieciešamo ceļojumam, kā arī paveikt daudz ko citu.

Tiek prognozēts, ka virtuālie konsultanti sekmēs būtisku evolūciju tiešsaistes pakalpojumu jomā, tomēr pilnībā aizstāt cilvēku ar viņam raksturīgo intuīciju, spēju rast dažādus risinājumus un pieņemt sarežģītus lēmumus tiem neizdosies.

Virtuālo sarunu biedru veidi


E-komercijas leģenda Ķīnas holdings Tencent pagājušā gada nogalē atzīts par vērtīgāko korporāciju Ķīnā. Tas radījis mobilo komunikācijas sistēmu, balss un teksta ziņapmaiņas lietotni WeChat. Šī lietotne radīta vēl pirms virtuālo sarunu biedru aktivizēšanas Rietumos. Minētais Ķīnas uzņēmums šobrīd praktiski ir monopolists.

Lielākā daļa no apritē esošās informācijas WeChat lietotnē, protams, ir savstarpējā saziņa, bet pastāv arī tādas funkcijas kā taksometra izsaukšana, ēdiena piegāde, preču un pakalpojumu iegāde tiešsaistē, rēķinu apmaksa un daudzas citas.

Lietotne Allo, kuras funkcija ir sniegt gudras atbildes Android un iOS operētājsistēmu viedtālruņiem, pieslēdz palīgu Assistant, kura spēkos savukārt ir uzzināt aktuālāko laika prognozi, sameklēt jaunākās ziņas, ievadot interesējošo tēmu, saplānot paredzamos pasākumus un informēt par izklaides iespējām tuvākajā apkārtnē.

Jau šobrīd ir simtiem veiksmīgu piemēru, un, acīmredzot, to būs vēl vairāk. Lai ko arī neteiktu konservatīvi noskaņotie pārdevēji, virtuālie sarunu biedri nav tikai nodeva šī mirkļa tendencēm. Mēs jau ļoti drīz komunicēsim ar zīmoliem un uzņēmumiem Facebook Messenger, WhatsApp, Telegram, Slack un citās lietotnēs, un tas vairs nebūs nekas neierasts.

Reaģējot uz pieaugošo interesi par mākslīgo intelektu, internetā ir novērojama tendence piedāvāt nopirkt dažādu biznesa profilu virtuālās saziņas veikalus. Tie tiek tirgoti komplektācijā "gatavs lietošanai" ar piesaisti noteiktai saziņas lietotnei, kur jau ir izveidots potenciālo pirktspējīgo pircēju loks.

Vai virtuālie sarunu biedri aizstās cilvēkus?

Pēc BBC datiem, procesu automatizēšana, mākslīgais intelekts un programmu izmantošana veicinās to, ka līdz 2035.gadam var izzust vairāk nekā 50% mums zināmo ierasto profesiju.

Saraksts ar visvairāk neaizsargātākajām profesijām, kurās dažādas programmas sāk sacensties ar darbiniekiem, atgādina Čārlza Darvina dabiskās atlases evolūcijas teoriju, kurā tiek izslēgti vājākie posmi. BlueOrange sadarbības partneru Bilderlings Pay blogā ir publicēts to profesiju pārskats, kuras var izrādīties nekonkurētspējīgas salīdzinājumā ar mākslīgo intelektu.

Materiāls sagatavots sadarbībā ar Bilderlings Pay speciālistiem

Piebilde. BlueOrange ir zīmols, kuru lieto Baltikums Bank AS.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!