Foto: Publicitātes attēli

Populārā itāļu blogera Vinčenzo Kosenzas publicētajā sociālo tīklu pasaules kartē par Latvijā populārāko soctīklu nosaukts Krievijā radītais portāls "Vkontakte". Tikmēr portāla "Delfi" aptaujātie eksperti norāda, ka šādu datu ticamība ir zema.

Kosenza, kurš, izmantojot "Alexa" un "SimilarWeb" publiskos datus, ikgadēji apkopo informāciju par soctīklu lietošanu dažādās valstīs, raksta, ka pašlaik 119 valstīs populārākais soctīkls ir "Facebook", kam tālāk seko "Odnoklassniki", "Vkontakte" un "LinkedIn". Kā otrs populārākais sociālais tīkls valstīs visbiežāk – 37 reizes – nosaukts "Instagram".

Latvijā vairākus gadus pēc kārtas kā populārākais tīkls tika iezīmēts pašmāju portāls "Draugiem.lv", taču 2013. gadā "vincos.it" kartē to nomainīja "Facebook". 2017. gada sākumā publicētajā kartē atkal notikusi maiņa un par populārāku sociālo tīklu Latvijā nosaukts "Vkontakte". Līdzīga maiņa notikusi arī Igaunijā.

Neuzticams pētījums

Portāla "Delfi" aptaujātie eksperti šādu datu ticamību gan apšauba.

"Domāju, ka šajā gadījumā stāsts ir lielā mērā par datu ieguves veidu un to objektivitāti," skaidro digitālās aģentūra "WRONG" sociālo mediju direktors Vilhelms Meisters. Viņš piebilst, ka tāpat jāņem vērā tas, ka "Facebook" nesniedz datus par aktīvo dienas un nedēļas lietotāju skaitu pa valstīm, attiecīgi pieejams tikai kopējais reģistrēto lietotāju skaits.

"Kartes autors izmanto "Alexa" datus, kas neatspoguļo reālo apmeklējumu, bet cenšas izdarīt secinājumus no nelielas daļas interneta lietotāju, kuri izmanto dažādas rīkjoslas, ar ko "Alexa" sadarbojas. Dati, kas iegūstami Latvijā, neliecina par "Vkontakte" uzvaras gājienu – pēc TNS 2016. gada datiem "Facebook" dienas auditorija bijusi septiņas reizes lielāka nekā "Vkontakte"," viņš stāsta.

"Arī "Draugiem.lv" apmeklējums joprojām bijis divas reizes lielāks kā "Vkontakte". Nekādi šobrīd pieejamie dati neliek domāt par to, ka "Vkontakte" ir pārspējis pārējos sociālos tīklus. Tieši otrādi, Latvijā aizvien lielāka daļa krievvalodīgās auditorijas izmanto "Facebook"," stāsta Meisters, piebilzdams, ka "Alexa" mēra tikai un vienīgi lapu apmeklējumu datorā, kamēr aizvien lielāka daļa sociālo mediju lietotāju tos izmanto tieši telefonā.

"Atsevišķu klientu gadījumā redzam, ka telefonā tiek patērētas pat vairāk nekā divas trešdaļas satura," norāda Meisters.

Šaubas arī Igaunijā

Arī Tartu Universitātes profesore, Mediju studiju pasniedzēja Andra Sībaka sarunā ar "Delfi" apšauba, ka "Vkontakte" varētu būt populārākais sociālais tīkls Igaunijā.

"Ņemot vērā vairāku pētījumu rezultātus par sociālo tīklu izmantošanu Igaunijā, neticu pieņēmumiem par "Vkontakte" dominanci. "Facebook" ir populārākais soctīkls Igaunijā, un neviens cits konkurents pēdējo gadu laikā tam nav spējis pietuvoties," skaidro Sībaka.

"Piemēram, ņemot vērā 2014. gadā īstenoto valsts pētījumu "Me. The World. The Media", ir zināms, ka 67% igauņi lieto "Facebook" katru dienu, "Youtube" kanālu ikdienu lieto 23%, bet "Instagram" un "LinkedIn" 8%. Pat neskatoties uz faktu, ka 2014. gadā krievvalodīgie Igaunijā bija aktīvāki sociālo tīklu lietotāji, nav neviena pamatota pētījuma, kas pierādītu, ka šie cilvēki galvenokārt lietotu kādu no sociālajiem medijiem krievu valodā," viņa rezumē.

Kosenza iepriekš strādājis "Microsoft" Itālijas birojā un "Hill + Knowlton Strategies", bet kopš 2012. gada ir viens no sociālo tīklu analīzes kompānijas "BlogMeter" vadošajiem analītiķiem. Par Kosenzas veidoto karti iepriekš rakstījuši vairāki pasaules vadošie mediji, piemēram, "Newsweek", "Le Monde", "The Economist" un citi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!