Foto: PantherMedia/Scanpix

Lai arī nav panākta vienošanās par vilcienu piegādes līguma grozījumiem, Spānijas kompānija "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) uzskata, ka 2.aprīlī noslēgtais līgums ar pasažieru pārvadātāju pa dzelzceļu "Pasažieru vilciens" (PV) ir spēkā. Tā žurnālistiem trešdien teica CAF, kas uzvarēja PV jauno vilcienu iepirkumā, starptautisko darījumu ģenerāldirektors Hesuss Esnaola (Jesus Esnaola).

"Mūsu izpratne ir tāda, ka mēs turpinām strādāt. Mums ir līgums. Mēs strādājam," sacīja Esnaola.

Viņš norādīja, ka uzņēmums ir mēģinājis panākt vienošanos ar PV saistībā ar līguma grozījumiem. "Sākotnēji mēs no PV saņēmām vēstuli, kurā bija minēts, ka ir jāmaina 520 punktu, taču vēlāk sarunas notika par 70 punktu grozījumiem. Mums tika prasīta arī vienošanās panākšana ar "Latvijas dzelzceļu", un mēs tikāmies ar uzņēmumu, lai to panāktu," informēja CAF pārstāvis un piebilda, ka sarunās tika panākta vienošanās. "Mums atlika visus grozījumus uzlikt uz papīra, taču mēs saņēmām atbildi no PV par to, ka viss. Sarunas ir beigušās un līgums nav spēkā," uzsvēra Esanola.

Viņš nesniedza konkrētu atbildi uz jautājumu, vai CAF vērsīsies tiesā pret Latvijas valsti un PV saistībā ar Latvijas puses uzskatu, ka līgums nav stājies spēkā. "Mēs grasāmies rīkoties tā, kā ir paredzēts līgumā. Un tajā ir paredzētas dažādas iespējas, kā aizsargāt intereses," paskaidoja CAF pārstāvis.

Tāpat viņš atzina, ka visu sarunu gaitā uzņēmums ir vairākkārt nācis pretī Latvijas pusei. "Mēs esam nākuši pretī kaut vai ar to pašu vilcienu ražošanu Latvijā. Es nezinu, vai citos apstākļos tas būtu iespējams," minēja Esnaola.

Savukārt PV sabiedrisko attiecību speciāliste Jana Priedniece uzsvēra, ka sarunas ar CAF pārstāvjiem nav bijušas par pilnīgi jauniem grozījumiem līgumā, bet gan par dažādām versijām/redakcijām, kā tie uzrakstīti. "Arī pagājušajā nedēļā un šonedēļ tika runāts par dažādām redakcijām, jo sarunu procesā viena vai otra puse kādam no punktiem piekrita, kādam nepiekrita. Tika mēģināts panākt tādu grozījumu redakciju, kas nodrošinātu pozitīvu sarunu iznākumu," pastāstīja Priedniece.

Viņa atzina, ka runa bija un ir par pieciem jautājumu blokiem, par kuriem puses centās panākt vienošanos. "Viss pārējais ir tikai dažādas versijas, kā šos piecus punktus noformulē. Arī pagājušajā nedēļā PV valdes priekšsēdētājs medijiem norādīja, ka grozījumi tiek formēti noteiktā juridiskā konstrukcijā, lai tiem piekristu abas puses," piebilda PV pārstāve.

Jau vēstīts, ka, neskatoties uz mēnešiem ilgām sarunām, vienošanās par grozījumiem jau 2.aprīlī parakstītajā līgumā starp PV un CAF netika panākta. Grozījumi līgumā līdz 2.oktobrim bija jāveic, lai nezaudētu ES līdzfinansējumu 100 miljonu latu apmērā jauno vilcienu iepirkumā.

Finanšu ministrija, izvērtējot PV un CAF šā gada 2.aprīlī noslēgto līgumu, secināja, ka PV, slēdzot jauno vilcienu piegādes līgumu ar CAF, nav ņēmis vērā valdības norādījumus. Eiropas Komisija (EK) ir paudusi līdzīgu viedokli, ka parakstītais līgums satur būtiskas izmaiņas, salīdzinot ar konkursa sākotnējā nolikuma prasībām un tas rada nepieciešamību pēc jauna iepirkuma konkursa sludināšanas. Tādēļ Latvija riskē zaudēt 100 miljoni latu ES līdzfinansējumu projektam.

Jaunā PV valde, kura tika iecelta pēc tam, kad līgumu parakstījusī PV valde maija otrajā pusē atkāpās no amata, izstrādāja priekšlikumus jauniem līguma grozījumiem, kas atbilda sākotnējiem konkursa nosacījumiem. Tiem akceptu deva Ministru kabinets, kā arī Satiksmes un Finanšu ministrijas. Taču sarunās ar CAF vienošanās par grozījumiem līgumā netika panākta.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai ‒ 44 miljoni latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!