Foto: undefined
Dārgā interjera segments Latvijā no krīzes gadiem līdz galam nav atkopies un aizvien piedzīvo grūtus laikus, tā intervijā žurnālam "Kapitāls" sacīja daudznozaru uzņēmuma "Reaton" vadītājs Boriss Gluhmans.

Viņš uzsvēra, ka pēc 2008. gada krīzes dārgā interjera un mājas materiālu biznesā bija straujš sabrukums. Tomēr 2011. gadā atsākusies augšupeja.

"Tātad reizē ar termiņuzturēšanās atļauju [TUA] programmu. Atkal tas izskatījās cerīgi, likās, ka izdosies atgriezties pirmskrīzes pozīcijās. Taču pēc tam, kad TUA programmu nolēma slēgt, gada laikā viss atkal sagruva," sacīja uzņēmējs.

"Manuprāt, paralēli tam Latvijā notika vēl viens process, kam bija negatīva ietekme: daudzi komersanti saprata, ka bizness viņus bagātus nepadarīs, ka bagātību var iegūt, tikai to pārdodot. Ļoti daudzi tā arī izdarīja un sāka dzīvot kā turīgi cilvēki – ne obligāti Latvijā: ja tev ir nauda, šaubos, vai te ir pasaulē labākā vieta, kur dzīvot. Rezultātā mazāk kļuva ne tikai krievu investoru – viss, aizmirsām, viņu vairs nav! –, arī bagātu vietējo kļuvis mazāk," piebildis Gluhmans.

"Tas viss sakrita ar vēl vienu tendenci: pasaulē luksusa zīmoli visumā nejūtas slikti. Turpretim Latvijā, kas 2008. gada krīzē cieta vienkārši ārprātīgi, cilvēkiem ir parādījies Pavlova suņa reflekss: tolaik apsvilinājušies ar vārošu pienu, tagad cilvēki cītīgi pūš arī uz ūdeni. Cilvēku attieksme pret pirkšanu ir kardināli mainījusies. Domāju, to jūt visi luksuspreču tirgus dalībnieki, jo šis bizness ir visai sliktā stāvoklī," uzskata uzņēmējs.

Viņš piebilda, ka šajos apstākļos parādās sortiments, kas paredzēts ne tikai augstajam, bet arī vidējam segmentam.

"Tomēr ir kāda problēma: sabiedrībai vajag noticēt, ka tajās vietās, kur kādreiz pārdeva tikai dārgus zīmolus, kaut ko nopirkt var arī vidējas rocības cilvēks. Ir vairākas idejas, kā to panākt. Taču ir vēl kāda problēma. Mēs esam uzauguši pavisam citā situācijā – "mc2" 2002. gadā radās tāpēc, ka tolaik mēs sapratām: ir tāds klientu segments, kam vienkārši "Reaton" nav pietiekami grezni. Viņiem vajadzēja kaut ko vēl greznāku. Pirms krīzes šis segments palielinājās diezgan labā tempā, tā bija modīga vieta. Visi atzina, ka pati projekta ideja ir pareiza. Taču tad nāca krīze un sabrukums. Tā nu pārtikas veikals "Gastronome" tagad ir atjaunojies virs 2008. gada līmeņa, turpretim interjera daļa – ne. Un jau ir skaidrs, ka vienkārši tāpat pati no sevis tā arī neatgūsies," sacīja Gluhmans.

"Īpaši sarežģīti ir tas, ka mainās sarežģītā sistēma, kas bija izveidojusies starp pārdevējiem un mūsu tradicionālā segmenta klientiem – kā ar viņiem jāstrādā, kā jāuzrunā, kas viņiem interesē, kas ir svarīgs. Darbinieki, kas ar to nodarbojās vēl pirms 10 gadiem, šodien ne visai labi uztver to, ko vajag cita tipa klientam. Viegli jau pateikt – tagad mēs pārdosim vidusšķirai!" norādīja uzņēmējs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!