Pastāv aizdomas, ka Ralfs Dīters Montāgs-Girmess tomēr varētu nebūt īstais nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" investors, pirmdien vēstī laikraksts "Dienas Bizness", norādot, ka šādam apgalvojumam par pamatu ir vairāku avotu norādes uz iespējamajām shēmām gan "airBaltic" investora piesaistē, gan jauno lidmašīnu iegādes darījumā.

Aviosabiedrība un tās vadītājs Martins Gauss, kā arī citas puses izziņoto 20 Bombardier CS300 lidaparātu iegādi un to finansēšanas modeli nekomentē. Zināms, ka "airBaltic" un "Bombardier" parakstījis vienošanos par septiņu papildu lidmašīnu iegādi, kuru kataloga kopējā summa bija ap 506 miljoniem ASV dolāru.

Laikraksts vēstī, ka konsultāciju kompānijas "Prudentia" it kā atrastajam vācu investoram Montāgam-Girmesam nekad nav bijis un arī ieguldīšanas brīdī nebija savas naudas. Tomēr marta nogalē tika paziņots, ka vācu investors ieguldījis 52 miljonus eiro, pretī saņemot 20% aviokompānijas akciju. Taču laikraksta avoti pieļāvuši, ka diezin vai pēkšņi viņam pašam šāda nauda varētu būt uzradusies, drīzāk jau viņš varētu būt atradis kādu citu kompāniju, kam būt par izkārtni.

Kā viens no reālākajiem investīciju avotiem laikrakstam tika minēta dāņu aviācijas līzinga kompānija "Nordic Aviation Capital" (NAC), kurai "airBaltic" esot bijusi parādā vairāk nekā desmit miljonus eiro par tās flotē ietilpstošo 12 "Bombardier Q400 NextGen" lidaparātu līzingu. "Tiek pieļauts, ka NAC, kuras flote pārsniedz 250 lidaparātus, vai kāda cita kompānija iegādātos kādu ar Montāgu-Girmesu saistītu kompāniju, piemēram, 2014. gada nogalē reģistrēto SIA "Aircraft Leasing 1", kas kalpotu kā piemērota izkārtne. Šīs SIA īpašnieks ir 2014. gada martā reģistrētā Īrijas kompānija "Ialh Limited" un tās valdes priekšsēdētājs ir Montāgs-Girmess," atsaucoties uz kompānijas "Lursoft" un Īrijas Uzņēmumu reģistra datiem, vēstī laikraksts.

Saskaņā ar "Lursoft" datiem "Ialh Limited" ieķīlājis SIA "Aircraft Leasing 1" kapitāldaļas par labu "Airline Capital Group Limited". Nodrošinātā prasījuma maksimālā summa minēta 62,4 miljoni eiro. Komercķīlu reģistrā darījums piefiksēts 30. martā, proti, dienu pēc tam, kad par Montāga-Girmesa ieguldījuma veikšanu paziņoja Satiksmes ministrija. Laikraksts izpētījis, ka "Airline Capital Group Limited" reģistrēta Antiļu salās meklējamajā valstiņā Sentkitsas un Nevisas Federācija, ko Latvija iekļāvusi zemu nodokļu valstu sarakstā.

"Dienas Bizness" avoti stāsta, ka investora iespējamais biznesa plāns neietver nekādus riskus un nodrošina fanstastisku peļņu. Laikraksts norāda, ka gadījumā, ja šāda versija būtu patiesa, tad investors 52 miljonus eiro ieguldītu uz pavisam īsu mirkli.

"Būdams starpnieks lidmašīnu iegādē, kā pirmo iemaksu viņš saņemtu atpakaļ jau vairāk nekā ieguldījis, bet atlikušajā laikā, piemēram, 10‒12 gados par savu "ieguldījumu" vai drīzāk īstermiņa naudas pārskaitījumu saņemtu apmēram 3‒4% pa virsu līzinga procentiem," raksta laikraksts, kura aprēķini un informācija liecina, ka cena par vienu lidaparātu visdrīzāk grozās ap 34‒35 miljoniem eiro, kas kopumā veidotu līdz 700 miljonus eiro par visiem lidaparātiem. Tāpēc dažu procentu saņemšana no šādas vai mazākas summas vairāku gadu garumā varētu būt īstais iemesls, lai kāds vispār ieguldītu "airBaltic" 52 miljonus eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!