Foto: LETA

Uzņēmums "Pasažieru vilciens", neskatoties uz miljoniem eiro lielo budžeta deficītu, jaunos vilcienus par saprātīgu cenu var atļauties iegādāties, jo vilcieni tiks iegādāti pakāpeniski un Latvijā tie nonāks tikai 2016.gadā, intervijā sacīja uzņēmuma valdes priekšsēdis Andris Lubāns.

"Nebūs tā, ka 2016.gada 1.janvārī nomainīsim visus 25 vilcienu sastāvus. Uzdevums ir 2016.gadā sākt nomaiņas procesu. Līdz ar to nevaru pateikt, vai viens vai pieci sastāvi būs janvārī vai septembrī. Galvenais ir nonākt līdz pirmajam elektrovilcienam 2016.gadā," skaidro uzņēmuma vadītājs.

Viņš arī skaidro, ka jaunajiem vilcieniem būs pozitīvs efekts - pasažieru plūsmas pieaugums ap 20%, energoefektivitāte, mazākas remonta izmaksas. Turklāt svarīgi esot, lai PV iegūst vilcienus par tādu cenu, kā bija iepriekš plānots. "Ja tā notiek, tad nav tā, ka 2017. un 2018.gadā ir pēkšņi jāpiedāvā celt biļešu cenas divreiz vai jāprasa papildu finansējums, lai varētu nosegt elektrovilcienu maksājumus. Finansiālās bažas ir tas iemesls, kāpēc pārtraucām līdzšinējo iepirkuma procedūru," skaidro Lubāns.

Kā ziņots, iepriekš valdība akceptēja informatīvo ziņojumu, kurā noteikts, ka vienas vilcienu vienības iegādes cena ir 3,4 miljoni latu (4,8 miljoni eiro). Savukārt kopējā līguma summai nevajadzētu pārsniegt 108 miljonus latu (153 miljonus eiro). Norādīts, ka gada procentu likme nomai ir 3%, ilgtermiņa kredītam - 2,7%. Iepriekšējā iepirkumā "Hyundai Rotem" piedāvājumā visu vienību nomaksas maksa 15 gadu periodā bija 157 miljoni, bet "Stadler" - 228 miljoni eiro. Atceltā konkursa uzvarētājam "Stadler" vienas vienības cena ir aptuveni septiņi miljoni eiro, kas esot par diviem miljoniem dārgāk nekā Igaunijā līdzīgā darījumā. Tā ir bāzes cena bez papildu maksas par finansējuma pakalpojumu, kura savukārt PV darījumā ir vēl divi miljoni.

Jau ziņots, ka 8.jūlijā tika iecelta jauna valde - par "Pasažieru vilciena" jauno valdes priekšsēdētāju tika iecelts Lubāns, valdes locekļi - Māris Bremze un Mikus Pērse.

AS "Pasažieru vilciens" jaunā valde 23.jūlijā pieņēma lēmumu pārtraukt vilcienu nomas iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilst uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām.

Valde plāno līdz augusta beigām sagatavot ceļa karti, kādā veidā nonākt līdz veiksmīgai ritošā sastāva nomaiņai paredzētajā termiņā - līdz 2016.gadam, teikts uzņēmuma paziņojumā medijiem.

"Pasažieru vilciena" jaunā valde divu nedēļu laikā kopš savas darbības sākuma ir pārskatījusi un apstiprinājusi uzņēmuma iepriekšējā finanšu gada pārskatu. Iesniegšanai akcionāram sagatavoti arī 2014.gada budžeta grozījumi, kuros atrasta iespēja optimizēt resursus un samazināt zaudējumus par vismaz pieciem miljoniem eiro.

"Pasažieru vilciena" valde panākusi principiālu vienošanos ar VAS "Latvijas Dzelzceļš" par infrastruktūras pamatpakalpojumu maksājumu kārtību.

Šī ir jau otrā reize, kad neizdodas iecere konkursā tikt pie jauniem vilcieniem. Pirms tam, 2012.gada aprīlī, "Pasažieru vilciens" un Spānijas uzņēmums "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās "Pasažieru vilciena" valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Taču par līguma grozījumiem ar CAF vienošanās netika panākta. Neveiksmīgajā vilcienu iepirkumā neizmantoto Kohēzijas fonda finansējumu valdība pārdalīja par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!