Foto: F64
"Latvijas Dzelzceļš" vadītāja Uģa Magoņa iespējamais interešu konflikts būtu jāizvērtē Valsts ieņēmumu dienestam, informēja Satiksmes ministrijā (SM).

Kā ziņots, VAS "Latvijas Dzelzceļš" (LDz) valdes priekšsēdētāja Uģa Magoņa civilsievas vadītai firmai SIA "Pro Logistic Services" izdevies noslēgt izdevīgu līgumu ar LDz meitasuzņēmumu SIA "LDz Cargo", liecina portāla "Pietiek.com" rīcībā esošā informācija.

Ministrijā skaidro, ka saskaņā ar Ministru prezidenta rezolūciju SM saskaņo valsts kapitālsabiedrību plānotos darījumus virs 100 000 latiem pirms iepirkuma procedūras sākšanas. Par iepirkuma procedūras rezultātiem un darījuma noslēgšanas atbilstību normatīvajiem aktiem, arī likumam "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" un ētikas normām, ir atbildīga kapitālsabiedrības valde kā izpildinstitūcija, kurai saskaņā ar Komerclikuma normām jāvada kapitālsabiedrība un jāpieņem lēmumi kā rūpīgam un gādīgam saimniekam. SM secina, ka Magoņa iespējamais interešu konflikts būtu jāizvērtē Valsts ieņēmumu dienestam.

Kā ziņots, pats Magonis uzsver, ka jau vismaz gadu ar savu civilsievu Helēnu Bibiku kopā vairs nedzīvojot, līdz ar to arī kopīga budžeta viņiem neesot.

Pēdējos gados Magoņa makā no Bibikas ieripojuši vairāki simti tūkstošu latu, liecina LDz šefa valsts amatpersonas deklarācija. Tomēr Magonis uzsver, ka šie līdzekļi neesot saistīti ar ienākumiem no SIA "Pro Logistic Services" biznesa.

"LDz Cargo" 2009.gada 17.augustā noslēdzis līgumu ar "Pro Logistic Services" par 459 cisternu iznomāšanu šai firmai. Tā ir lauvas tiesa no kopumā 632 cisternām, kuras privātfirmām izīrējis "LDz Cargo".

Nomas maksa par vienu cisternu diennaktī norādīta 9,22 lati, kas ir aptuveni 17 ASV dolāri. Ar tranzītbiznesu saistīti uzņēmēji turpretī kā tirgus cenu vienas dzelzceļa cisternas īrei min divreiz lielāku summu - ap 32 ASV dolāriem (17 latiem) diennaktī. Ziemas periodā šī cena tirgū pat varot sasniegt 45 ASV dolārus (24 lati).

Magonis norāda, ka 2009.gadā, kad līgums noslēgts, 17 ASV dolāri par cisternu esot bijusi normāla tirgus cena. Turklāt cisternas neesot bijušas labā stāvoklī un nomnieks, slēdzot līgumu, "pircis kaķi maisā".

"Kad tās cisternas pie sētas stāvēja, nevienam viņas nevajadzēja," saka LDz šefs un cisternu iznomāšanu sauc par "smuku biznesu" valsts uzņēmumam. Arī "LDz Cargo" līguma nosacījumus ar civilsievas vadīto firmu Magonis ietekmējis neesot.

Dokumentā, ko parakstījis "LDz Cargo" valdes priekšsēdētājs Guntis Mačs, norādīts, ka cisternas ar Magoni saistītajai firmai iznomātas līdz 2011.gada 31.decembrim, tomēr, pēc "Pietiek.com" rīcībā esošās informācijas, līgums nesen pagarināts līdz 2013.gada 31.decembrim. Izīrējot "Pro Logistic Services" šīs cisternas, valsts uzņēmums tās ļāvis izmantot plašā teritorijā, gandrīz visu postpadomju valstu teritorijās.

Līgums starp "LDz Cargo" un "Pro Logistic Services" noslēgts 2009.gada 17.augustā - pāris nedēļas pēc tam, kad firma no Magoņa civilsievas Bibikas pārgāja ofšorkompānijas "Petrofin Investments Limited" īpašumā. Magonis, kurš savulaik bija firmas īpašnieks, savus 50% kapitāldaļu pārdevis jau 2008.gada 10.maijā, liecina "Lursoft" dati. Darījuma summa bijusi ievērojama - 1,1 miljons ASV dolāru (583 000 latu), ko Magonis norādījis savā valsts amatpersonas deklarācijā par 2008.gadu. Vēl pirms firmas pārdošanas Magonis no tās dividendēs saņēmis 79 184 eiro (56 000 latu).

Tomēr arī pēc firmas pārdošanas Bibika turpināja vadīt "Pro Logistic Services", līdz pat šim brīdim paliekot tās valdes priekšsēdētāja. Otrs valdes loceklis, kā rāda "Lursoft" dati, ir kāds Ilkhomjons Akhmadjonovs.

Magonis uzsver, ka darījums neesot bijis fiktīvs un viņa bijusī civilsieva kopš kapitāldaļu pārdošanas neesot starp firmas patiesā labuma guvējiem. Tāpat lielās naudas summas, kas pēdējos gados no Bibikas ieripojušas Magoņa makā, neesot saistītas ar šīs firmas biznesu, bet bijušās civilsievas darījumiem ar kopīgo īpašumu.

Magoņa valsts amatpersonas deklarācija rāda, ka 2010.gadā Bibika viņam atdevusi parādu 50 000 eiro un 70 000 ASV dolāru. Vēl iepriekš, 2009.gadā, Bibika viņam atdevusi 694 000 eiro un 150 000 latu. Savukārt 2008.gadā Magoņa makā no civilsievas ieripojuši 305 000 eiro - arī kā atdots parāds.

Kā atgādina "Pietiek.com", pirms vairāk nekā gada Magonis nonāca zem Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) lupas. Birojs bija sācis Magoņa darījumu padziļinātu izpēti, kas bija radījuši aizdomas par iespējamu nelegāli iegūtu līdzekļu atmazgāšanu.

Pēc Magoņa šonedēļ teiktā, KNAB pārbaude beigusies, neko nelikumīgu neatklājot.

Laiks, kad KNAB sāka interesēties par LDz šefa Magoņa darījumiem, sakrīt ar laiku, kad viņš, paša vārdiem runājot, pārtrauca kopdzīvi ar civilsievu Bibiku, kuras vadītā firma slēgusi saimnieciskus darījumus ar "LDz Cargo".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!