Foto: Publicitātes foto

Šveices uzņēmums "Stadler", kas uzvarēja "AS "Pasažieru vilciens" iepirkumā par jaunu elektrovilcienu nomu uz 15 gadiem, ir nepatīkami pārsteigts un vīlies "Pasažieru vilciena" lēmumā pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru.

"Stadler" pārstāvis Oskars Fīrmanis stāstīja, ka līdz šim "Stadler" nav saņēmis oficiālu informāciju no "Pasažieru vilciena", tādēļ uzņēmumam nav saprotams un zināms, kāds ir bijis juridiskais pamatojums šādam lēmumam.

""Stadler" saprot "Pasažieru vilciena" un Satiksmes ministrijas vēlmi darboties sabiedrības labā un panākt pilnīgu drošību un pārliecību par finansējuma pietiekamību. Vienlaikus nav izprotama situācija, kad iepriekšējā valde, paziņojot rezultātus, apstiprina finansējuma pietiekamību, bet jaunajai valdei ir diametrāli pretējs viedoklis," pauda Šveices kompānijas pārstāvis.

Fīrmanis uzsvēra, ka "Stadler" nav saprotams, kas pēkšņi ir mainījies "Pasažieru vilciena" finansiālajā situācijā, kopš "Stadler" tika pasludināts par iepirkuma uzvarētāju.

"Stadler" joprojām uzskata, ka iepirkums noticis atbilstoši visiem noteikumiem, kur tas atzīts par likumīgo uzvarētāju.

"Patlaban uzņēmums izvērtēs situāciju un "Pasažieru vilciena" pieņemtā lēmuma leģitimitāti, lai lemtu par tālākām darbībām," teica Fīrmanis.

Jau ziņots, ka AS "Pasažieru vilciens" jaunā valde šodien pieņēmusi lēmumu pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilst uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām.

Valde plāno līdz augusta beigām sagatavot ceļa karti, kādā veidā nonākt līdz veiksmīgai ritošā sastāva nomaiņai paredzētajā termiņā - līdz 2016.gadam, teikts uzņēmuma paziņojumā medijiem.

Kā ziņots, jūlija sākumā "Pasažieru vilciena" izsludinātajā atklātajā konkursā par jaunu elektrovilcienu nomu par uzvarētāju tika atzīts Šveices uzņēmums "Stadler Bussnang AG" ("Stadler"). Dienvidkorejas uzņēmuma "Hyundai Rotem Company" iesniegto piedāvājumu iepirkumu komisija noraidīja, jo tas neatbilda iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām. Dienvidkorejas uzņēmums pauda gatavību apstrīdēt iepirkuma konkursa rezultātus. Šī konkursa mērķis bija nodrošināt jaunus, modernus vilcienus Latvijas iedzīvotājiem, lai garantētu drošu un ekonomisku pārvietošanos atbilstoši pasažieru vajadzībām.

Pēc konkursa rezultātu paziņošanas tā brīža "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis paziņoja, ka papildu valsts dotācijas "Stadler" vilcienu nomai no valsts nebūs nepieciešamas un vilcienu noma tiks finansēta no "Pasažieru vilciena" pašu līdzekļiem.

Dažas dienas vēlāk, 7.jūlijā, satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) paziņoja, ka akcionāru sapulce lems par "Pasažieru vilciena" valdes nomaiņu. Matīss toreiz žurnālistiem skaidroja, ka uzņēmuma valde netiek galā ar uzdevumiem, kas tai izvirzīti, tāpat neesot pārliecības, ka uzņēmums varēs finansēt vilcienu nomu, neprasot papildu līdzekļus no valsts budžeta, turklāt arī noteiktā uzvarētāja "Stadler" piedāvājums esot krietni dārgāks nekā Igaunijā. Vairāki nomas finansējuma skaitļi esot balstīti uz pieņēmumiem un interpretāciju. Neesot neviena dokumenta, kas apliecinātu, ka būs pieejams nepieciešamais finansējums.

Tās pašas dienas vakarā "Pasažieru vilciena" valde iesniedza atlūgumus.

8.jūlijā tika iecelta jauna valde - par "Pasažieru vilciena" jauno valdes priekšsēdētāju tika iecelts Andris Lubāns, valdes locekļi - Māris Bremze un Mikus Pērse.

"Pasažieru vilciena" jaunā valde divu nedēļu laikā kopš savas darbības sākuma ir pārskatījusi un apstiprinājusi uzņēmuma iepriekšējā finanšu gada pārskatu. Iesniegšanai akcionāram sagatavoti arī 2014.gada budžeta grozījumi, kuros atrasta iespēja optimizēt resursus un samazināt zaudējumus par vismaz pieciem miljoniem eiro.

"Pasažieru vilciena" valde panākusi principiālu vienošanos ar VAS "Latvijas Dzelzceļš" par infrastruktūras pamatpakalpojumu maksājumu kārtību.

Šī ir jau otrā reize, kad neizdodas iecere konkursā tikt pie jauniem vilcieniem. Pirms tam, 2012.gada aprīlī, "Pasažieru vilciens" un Spānijas uzņēmums "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās "Pasažieru vilciena" valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Taču par līguma grozījumiem ar CAF vienošanās netika panākta. Neveiksmīgajā vilcienu iepirkumā neizmantoto Kohēzijas fonda finansējumu valdība pārdalīja par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!