Foto: Publicitātes foto
Vērienīgajā "Pasažieru vilciena" iepirkumā uzvarējusī Spānijas kompānija "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA" (CAF) joprojām ir gatava parakstīt vairāku simtu miljonu latu vērto līgumu par vilcienu piegādi un apkalpošanu, teikts CAF paziņojumā medijiem.

CAF apliecina savu vēlmi parakstīt līgumu ar AS "Pasažieru vilciens", lai varētu uzsākt elektrovilcienu un dīzeļvilcienu ražošanu un piegādi pēc iespējas ātrākā laikā. Kopš pagājušā gada novembra, kad paziņots konkursa uzvarētājs, CAF ir nepacietīgi gaidījis Latvijas valdības apstiprinājumu līguma parakstīšanai, norādīts kompanijas paziņojumā.

CAF ir saņēmis uzaicinājumu tikties ar AS "Pasažieru vilciens" un Latvijas valdības pārstāvjiem par vilcienu piegādes un 30 gadu uzturēšanas līgumu. CAF gandarīts par šo uzaicinājumu, norādot, ka tā ir iespēja pabeigt šo ilgo procesu, kurš tika aizsākts vairāk nekā pirms gada, un  līgums pēc iespējas ātrākā laikā tiktu parakstīts.

CAF ir pārliecināts, ka ar pušu kopīgiem spēkiem jau tuvākajā laikā izdosies sasniegt mērķi - noslēgt vilcienu piegādes un uzturēšanas līgumu.  

Jau ziņots, ka CAF par aptuveni mēnesi - līdz  31.janvārim pagarinājis termiņu piedāvājumam slēgt līgumu ar pasažieru pārvadātāju pa dzelzceļu " Pasažieru vilciens" (PV) par pasažieru vilcienu iegādi.

Satiksmes ministrija aicināja CAF pagarināt termiņupiedāvājumam slēgt līgumu ar PV par pasažieru vilcienu iegādi. SM valsts sekretārs Anrijs Matīss atgādināja, ka valdība iepriekš šo jautājumu izskatīja un bija arī vienošanās, ka jāsagaida tiesas lēmums par to, vai piemērot prasības nodrošinājumu attiecībā uz līguma slēgšanas aizliegumu. Šis tiesas lēmums būs 28.decembrī, un tad jautājums tiks skatīts kādā no nākamajām valdības sēdēm.

9.martā Eiropas Komisija apstiprināja Eiropas Savienības Kohēzijas fonda lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām Kohēzijas fonda finansējums ir 100 miljoni latu.

PV konkursā par jaunu pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu par uzvarētāju bija atzinusi Spānijas kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), kas ieguva tiesības uz 610,76 miljonus eiro (429,24 miljonus latu) vērto līgumu par tiesībām piegādāt un pēc tam arī apkalpot vilcienus.

Iepriekš publiski izskanēja, ka PV un Spānijas uzņēmums CAF redakcionāli darba grupās ir izstrādājuši līguma projektu par jauno vilcienu piegādi. Tika prognozēts, ka līgums tiks parakstīts tuvākajā laikā - pēc tam, kad to izskatīs Satiksmes ministrijā (SM) PV ārkārtas akcionāru sapulcē. Tomēr kļuva zināms, ka SM sagatavojusi ziņojumu, kurā apsvērta iespēja vienkārši izbeigt vilcienu iepirkuma konkursu.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis iepriekš apstiprināja, ka pastāv vairāki riski, kas saistīti ar Latvijas vēsturē lielāko iepirkumu. Viņš arī norādīja, ka valdībai no publiskajām uzņēmuma reģistra datubāzēm ir pieejama informācija par konkursa dalībnieku akcionāru struktūru un arī šis aspekts tiek vērtēts.

Iemesls, kādēļ valdība iepriekš aiz slēgtām durvīm lēma, vai neatlikt līguma parakstīšanu ar CAF, esot saistīts ar "Krājbankas" krahu. CAF kā savu apakšuzņēmēju vilcienu piegādes līguma izpildei norādījis RVR, bet tās manta pilnībā ieķīlāta "Latvijas Krājbankā". Neoficiāli izskan bažas, ka RVR nespēs izpildīt savas saistības, kas plānotas 63% apmērā no visa līguma. Jau pirms "Latvijas Krājbankas" kraha izskanēja šaubas, vai RVR ir kapacitāte šāda līguma izpildei.

Jautājums par PV jauno vilcienu iepirkumu trīs nedēļas bija valdības slēgtās sēdes darba kārtībā. Arī pēdējā šim jautājumam veltītajā sēdē decembra sākumā  valdība neizlēma par PV vērienīgo iepirkumu,  izvirzot PV vairākus nosacījumus, kas jāizpilda, lai valdība varētu atbalstīt līguma slēgšanu ar konkursa uzvarētāju - CAF.

Valdība pie šī jautājuma plāno atgriezties janvārī. Līdz tam PV ir jānovērš iespējamie riski sūdzību iesniegšanai Eiropas Komisijā. Tāpat ir jānodrošina pilnīga atbilstība tehniskajām specifikācijām, jānovērš dažādi juridiskie riski, uz kuriem savos atzinumos norādījuši atsevišķi juridiskie biroji. Tāpat ir jāgūst pilnīga skaidrība, cik no šī kopējā pasūtījuma tiks veikts Latvijā. Saskaņā ar PV sniegto informāciju RVR plānots uzticēt 64% no darbu apjoma. 

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!