Foto: Publicitātes foto

Spānijas uzņēmums "Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A."(CAF) nav gatavs slēgt jaunu vilcienu iepirkuma līgumu, kā to piedāvā Latvijas puse, bet gan veikt nepieciešamos grozījumus jau 2.aprīlī parakstītajā līgumā.

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās vides un reģionālās politikas komisijas sēdē trešdien atzina CAF pārstāvji, viņi ir gatavi diskutēt par konkrētu līguma punktu grozījumiem, taču Latvijas puse piedāvājusi vispirms parakstīt jauno līgumu un tad diskutēt. CAF neesot saņēmis konkrētus piedāvājumus grozīt konkrētus punktus, un nopietnas diskusijas par šo tēmu neesot bijušas.

AS "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis norādīja, ka viņam nav tādas sajūtas, ka diskusijas nav notikušas, un nosauca virkni datumu, kad puses tikušās. Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss pēc CAF puses paziņojumiem norādīja, ka abām pusēm ir jāsēžas pie sarunu galda un par neskaidrajiem jautājumiem jādiskutē. Viņš norādīja, ka ir pieci grozāmie punkti, kurus konfidencialitātes noteikumu dēļ nevar publiskot.

CAF un PV sarunas ir paredzētas trešdien plkst.14.

CAF uzsvēra, ka ir gatavs veikt zināmus grozījumus, taču neesot ar PV izveidojusies nopietna padziļināta diskusija par punktu grozījumiem. Jauna līguma noslēgšana neesot iespējama, jo tas maina tiesiskās attiecības. CAF esot gatavs līdz 2.oktobrim nonākt pie vienotas pozīcijas.

CAF pārstāvji arī norādīja, ka, lai gan līgumā nebija noteikts, viņi ir gatavi daļu jauno vilcienu ražošanu pārcelt uz Latviju, kā arī izsniegt licenci, lai "Rīgas Vagonbūves rūpnīca" (RVR) varētu ražot vilcienus arī NVS valstīm.

Kopš līgums 2.aprīlī tika parakstīts, CAF strādājot pie tā izpildes. CAF arī informēja, ka izpildījis spēkā esošos nosacījumus un izveidojis uzņēmumu "CAF Latvia", kā arī noslēgts finanšu līgums ar banku, lai veiktu investīcijas Latvijā.

CAF uzsvēra, ka viņu mērķis ir ražot vilcienus, nevis tiesāties, tomēr uzņēmums aizstāvēs savas intereses visos iespējamos veidos, ja tas netiks parakstīts. Vienlaikus tika atzīts, ka pēc PV un SM šodienas izteikumiem esot skaidrs, ka ir iespējama sadarbība.

CAF izteica arī neizpratni, kāpēc puses tik ilgi nevar vienoties, ja līgums ir izdevīgs Latvijai un paredz ražošanas attīstību valstī. Uzņēmums investējot tikai attīstītās un stabilās ekonomikās, un Latvija tāda esot. Tāpat šeit esot izglītots darbaspēks un ražošanas sākšana attīstītu visu valsts ekonomiku.

RVR pārstāvis Valērijs Igaunis norādīja, ka Latvijā paredzēts ražot 64% jauno vilcienu. Pirmie seši tikšot ražoti Spānijā, un šajā laikā Latvijas speciālisti iepazīšot tehnoloģijas un ražošanas procesu. Savukārt pēdējos vilcienus jau 100% ražotu Latvijā. Jau esot parakstīti līgumi, kas paredz, ka CAF tehnoloģijas tiek nodotas RVR rīcībā uz 15 gadiem. Tā kā desmit gadu laikā NVS valstu dzelzceļi plāno atjauno lielu daļu sastāvu, tad RVR varētu pretendēt uz 2% šā tirgus, un tas nozīmētu, ka gadā tiktu saražoti 120 vilcieni, un tas nodrošinātu apgrozījumu 200 miljonu eiro (138 miljonu latu) apmērā.

Kā ziņots, jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem ir jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.

CAF un PV par parakstītā jauno vilcienu iepirkuma līguma grozījumiem jāvienojas līdz 2.oktobrim.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!