Foto: LETA

AS "Pasažieru vilciens" (PV) valde savā ziņojumā Satiksmes ministrijai (SM) iesaka vērtēt iepriekšējās valdes atbildību, slēdzot līgumu par jauno vilcienu iepirkumu, biznesa portālam "Nozare.lv" atzina PV valdes loceklis Aigars Štokenbergs.

Viņš uzsvēra, ka par atbildības prasīšanu un iespējamo vēršanos pret iepriekšējo valdi saskaņā ar likumiem ir jālemj akcionāram, taču PV norādījusi uz pašas SM rīcību, iepriekš vairākkārt vēršot iepriekšējās valdes uzmanību uz to, ka tā pārkāpj pilnvaras. Iepriekšējai PV valdei ticis pārmests, ka tā slēgusi konkursa nolikumam neatbilstošu līgumu, lai gan valdība uzdeva nodrošināt nolikuma nosacījumu ievērošanu.

Štokenbergs "kā jurists, kas strādājis par izmeklētāju", vērtēja, ka iepriekšējās valdes rīcībā ir saskatāmas noziedzīga nodarījuma pazīmes, pārkāpjot pilnvaras.

PV valde arī iesaka rīkot jaunu vilcienu iegādes konkursu, teica uzņēmuma valdes loceklis.

Pēc viņa sniegtās informācijas, PV akcionāru sapulce paredzēta pirmdien, 15.oktobrī.

SM sabiedrisko attiecību speciāliste Diāna Ļaha "Nozare.lv" informēja, ka ministrija ir saņēmusi dokumentus no PV un patlaban vērtē, vai iesniegtā informācija ir pietiekama, lai pieņemtu lēmumu par turpmāko rīcību. Vai jautājums nākamotrdien tiks skatīts valdībā, būs atkarīgs no tā, vai iesniegtā informācija ir pilnīga, norāda SM.

Jau ziņots, ka PV līdz vakardienai bija jāiesniedz SM detalizēts izklāsts par sarunu gaitu un saturu ar spāņu uzņēmumu "Construccionesy Auxiliar de Ferrocarriles S.A", kā arī par uzņēmuma valdes, arī iepriekšējo, atbildības izvērtējumu, organizējot un veicot iepirkumu, un priekšlikumi turpmākai rīcībai, ieskaitot jauna elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma organizēšanas iespējas.

SM pēc minētās informācijas saņemšanas gatavos ziņojumu iesniegšanai kādā no tuvākajām valdības sēdēm.

Kā ziņots, pašreizējā PV valde Arta Birkmaņa vadībā tika iecelta šā gada maijā. Pirms tam kopš 2011.gada oktobra strādāja Nila Freivalda vadīta valde, bet vēl agrāk - kopš 2009.gada augusta - PV valdi vadīja Andulis Židkovs, liecina "Firmas.lv" informācija.

Freivalds paudis viedokli, ka pašreizējā PV valde nav strādājusi pietiekami intensīvi, lai panāktu vienošanos ar CAF. Viņš norādīja, ka, parakstot vilcienu iepirkuma līgumu, tika izvērtēti visi riski un juristu atzinums bijis, ka Eiropas Komisija, kas pēc četriem gadiem izvērtētu līgumu, nekādas finanšu korekcijas, visticamāk, nebūtu veikusi. Viņš skaidroja, ka iepirkuma nolikumā vēl iepriekšējā valde bija iestrādājusi absurdus punktus, kurus nav bijis iespējams izpildīt.

Savukārt Židkovs pauda viedokli, ka jauno vilcienu iepirkums ir beidzies neveiksmīgi, jo jau sākotnēji to neļāva godīgi realizēt. Viņš skaidroja, ka iepirkums viņa PV vadīšanas laikā sākotnēji ticis godīgi realizēts, taču pēc tam viņš "noņemts no trases", un nākamā valde darījusi to, "ko viņiem kāds liek" un tāpēc neesot jābrīnās, ka rezultāts ir neveiksmīgs.

Vērienīgāko iepirkuma konkursu Latvijā PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā. Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES fondu finansējums būtu 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.

Šā gada 3.oktobra naktī tika paziņots, ka vienošanās starp PV un CAF par jauno vilcienu iegādi nav panākta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!