Foto: DELFI

Uzņēmums "Stadler Bussnang AG" (Stadler) ir papildinājis savu Eiropas Komisijai agrāk iesniegto sūdzību par AS "Pasažieru vilciens" (PV) vilcienu iepirkuma konkursu ar PV bijušā valdes locekļa Mārtiņa Grestes ziņojumu, informē uzņēmums.

Satiksmes ministrijai adresētais ziņojums, kurā aprakstīta PV rīkotā vilcienu iegādes konkursa norise un apstākļi, apstiprinot "Stadler" viedokli, ka konkurss neatbilda Latvijas un Eiropas normatīvajiem aktiem un tādēļ tas ir jāizbeidz.

"Ziņojums atspoguļo necaurskatāmu un nepamatotu lēmumu pieņemšanas procesu PV valdē, kā arī apstiprina to, ka "Stadler" tika apzināti izstumts no konkursa, lai novērstu konkurenci un radītu labvēlīgākus apstākļus CAF un RVR [Rīgas Vagonu rūpnīca]. Tāpat no ziņojuma kļūst skaidrs, ka CAF piedāvājums nav izdevīgs PV un ir nesamērīgi dārgs, kas vēl vairāk pastiprina aizdomas par pretlikumīgu atbalstu no valsts puses. Turklāt šajā ziņojumā "Stadler" guva apstiprinājumu tam, ka CAF piedāvātie vilcieni neatbilst konkursa tehniskajai specifikācijai un nenodrošinās ērtības pasažieriem," teikts "Stadler" paziņojumā.

Uzņēmums lūdzis Eiropas Komisiju ņemt vērā šo ziņojumu, izskatot "Stadler" sākotnēji iesniegto sūdzību.

Jau ziņots, ka CAF par aptuveni mēnesi - līdz  31.janvārim pagarinājis termiņu piedāvājumam slēgt līgumu ar PV par pasažieru vilcienu iegādi. Satiksmes ministrija aicināja CAF pagarināt termiņu, lai vienotos par valdības izvirzītajām prasībām līguma slēgšanai.

9.martā Eiropas Komisija apstiprināja Eiropas Savienības Kohēzijas fonda lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām Kohēzijas fonda finansējums ir 100 miljoni latu.

PV konkursā par jaunu pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu par uzvarētāju bija atzinusi Spānijas kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), kas ieguva tiesības uz 610,76 miljonus eiro (429,24 miljonus latu) vērto līgumu par tiesībām piegādāt un pēc tam arī apkalpot vilcienus.

Iepriekš publiski izskanēja, ka PV un Spānijas uzņēmums CAF redakcionāli darba grupās ir izstrādājuši līguma projektu par jauno vilcienu piegādi. Tika prognozēts, ka līgums tiks parakstīts tuvākajā laikā - pēc tam, kad to izskatīs Satiksmes ministrijā (SM) PV ārkārtas akcionāru sapulcē. Tomēr kļuva zināms, ka SM sagatavojusi ziņojumu, kurā apsvērta iespēja vienkārši izbeigt vilcienu iepirkuma konkursu.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis iepriekš apstiprināja, ka pastāv vairāki riski, kas saistīti ar Latvijas vēsturē lielāko iepirkumu. Viņš arī norādīja, ka valdībai no publiskajām uzņēmuma reģistra datubāzēm ir pieejama informācija par konkursa dalībnieku akcionāru struktūru un arī šis aspekts tiek vērtēts.

Iemesls, kādēļ valdība iepriekš aiz slēgtām durvīm lēma, vai neatlikt līguma parakstīšanu ar CAF, esot saistīts ar "Krājbankas" krahu. CAF kā savu apakšuzņēmēju vilcienu piegādes līguma izpildei norādījis RVR, bet tās manta pilnībā ieķīlāta "Latvijas Krājbankā". Neoficiāli izskan bažas, ka RVR nespēs izpildīt savas saistības, kas plānotas 63% apmērā no visa līguma. Jau pirms "Latvijas Krājbankas" kraha izskanēja šaubas, vai RVR ir kapacitāte šāda līguma izpildei.

Jautājums par PV jauno vilcienu iepirkumu trīs nedēļas bija valdības slēgtās sēdes darba kārtībā. Arī pēdējā šim jautājumam veltītajā sēdē decembra sākumā  valdība neizlēma par PV vērienīgo iepirkumu,  izvirzot PV vairākus nosacījumus, kas jāizpilda, lai valdība varētu atbalstīt līguma slēgšanu ar konkursa uzvarētāju - CAF.

Valdība pie šī jautājuma plāno atgriezties janvārī. Līdz tam PV ir jānovērš iespējamie riski sūdzību iesniegšanai Eiropas Komisijā. Tāpat ir jānodrošina pilnīga atbilstība tehniskajām specifikācijām, jānovērš dažādi juridiskie riski, uz kuriem savos atzinumos norādījuši atsevišķi juridiskie biroji. Tāpat ir jāgūst pilnīga skaidrība, cik no šī kopējā pasūtījuma tiks veikts Latvijā. Saskaņā ar PV sniegto informāciju RVR plānots uzticēt 64% no darbu apjoma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!