Foto: Publicitātes foto

Spāņu kompānija "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF), kurai ir investīciju strīds ar Latvijas valsti par parakstītā 403,9 miljoni eiro vērtā jaunu vilcienu piegādes līguma izbeigšanu, kuluāros tiek minēta kā viens no reālākajiem kandidātiem uz jaunu vilcienu iepirkumu. Tāpat kā reālie pretendenti tiek minēti "Hyundai" un "Stadler", trešdien, 4.septembrī, vēsta laikraksts "Dienas Bizness".

Laikraksts norāda, ka, pēc procesā iesaistīto teiktā, tiek strādāts pie tā, lai jau tuvākajā laikā mainītu normatīvos aktus, kas ļautu vilcienus nomāt nevis uz pieciem (kā esot minēts konkursa nolikumā), bet gan piecpadsmit gadiem. Tai pašā laikā tiek minēts, ka CAF ir laipni gaidīts jaunajā iepirkumā.

VAS "Pasažieru vilciens" (PV) valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis gan joprojām min piecu gadu nomas līgumu, lai gan šobrīd nav skaidrs, vai atpirkšana par atlikušo vilcienu vērtību būs obligāta vai arī no vilcieniem varēs atteikties.

Kā visticamākie pretendenti vilcienu nomas konkursā tiek minētas kompānijas, kuras noskatījušas vilcienu iepirkumu jau iepriekš, tai skaitā "Stadler", Āzijas mašīnbūves gigants "Hyundai", kuram esot interese ne tikai kuģu būves un autobūves, bet arī dzelzceļa transporta jomā sevi pieteikt Eiropā un NVS valstu tirgū, norāda "Dienas Bizness". Šajā konkursā varētu piedalīties arī Spānijas CAF, kas gan pieteicis investīciju strīdu ar Latvijas valsti saistībā ar parakstītā līguma par 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu piegādi un apkalpošanu 30 gadu laikā par 403,9 miljoniem eiro, no kuriem vilcienu iepirkumam bija atvēlēti 201,3 miljoni eiro.

CAF juridiskais pārstāvis Latvijā Ivo Klotiņš iespēju, ka CAF piedalīsies jaunajā konkursā, nebūt nenoliedz, taču norāda, ka vispirms ir jāsagaida iepirkuma dokumentācija.

Plānotais jaunu vilcienu nomas ar izpirkuma tiesībām izsludināšanas termiņš "it kā ministriju saskaņošanas" dēļ jau no jūlija sākuma ir pārcelts līdz septembrim, un nav skaidrības, vai tas tagad tiks izsludināts vai tomēr vēl paliks stāvēt uz "rezerves sliedēm", vēsta laikraksts.

Jau ziņots, ka vērienīgajā vilcienu iepirkumā uzvarējusī Spānijas kompānija CAF, ar kuru parakstīja un vēlāk izbeidza daudzmiljonu vērto līgumu par jaunu vilcienu piegādi, paziņojusi Latvijas valdībai par iespējamo investīciju strīdu saskaņā ar Latvijas un Spānijas noslēgtajiem ieguldījumu aizsardzības līgumiem. Kompānija lūgusi strīdu atrisināt, pretējā gadījumā solot izmantot iespējas vērsties starptautiskajā arbitrāžas tiesā.

"Pasažieru vilciens" (PV) 2012.gada aprīļa sākumā parakstīja līgumu ar jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju - CAF un, saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tika paredzēts nomainīt elektrovilcienus un trešdaļu dīzeļvilcienu parka.

Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tika lēstas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būtu 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Taču izrādījās, ka līgums atšķiras no konkursa prasībām, ES draudēja ar līdzfinansējuma nepiešķiršanu, un tāpēc nolemts līgumu izbeigt. CAF gan uzskatīja, ka līgums ir spēkā. Šo strīdu tika mēģināts atrisināt mediācijas ceļā, taču šo vienošanos neizdevās panākt un vērienīgā vilcienu iepirkuma plāni "izčākstēja".

Šā gada 2.aprīlī valdība konceptuāli vienojās par vilcienu iepirkumā neizmantotā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējuma pārdali par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem. Savukārt augusta vidū atbalstīts Satiksmes ministrijas (SM) ierosinājums atļaut PV rīkot iepirkumu par dīzeļvilcienu vagonu modernizāciju, tai novirzot daļu Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda līdzekļu, kas sākotnēji tika plānoti jaunu pasažieru vilcienu iegādei.

Savukārt paralēli "Pasažieru vilciens" gatavo iepirkumu nolikumu par jaunu pasažieru vilcienu iegādi un jau tagad tiek prognozēts, ka interesi par līdzdalību šajā iepirkumā izrādīs vairāki vilcienu ražotāji.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!