Asociācija: nodeva un akcīzes celšana sašķidrinātajai gāzei - risks valsts ekonomikai
Foto: stock.xchng

Latvijas Gāzes asociācija, Latvijas Sašķidrinātās naftas gāzes asociācija un Latvijas degvielas tirgotāju asociācija aicina Ekonomikas ministriju vēlreiz izvērtēt nodevas ieviešanu un ieceri palielināt akcīzi sašķidrinātajai gāzei, jo pašreizējie ministrijas plāni, pēc nozares pārstāvju domām, radīs riskus Latvijas ekonomikai kopumā.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Latvijas gāzes asociācijas valdes priekšsēdētājs Konstantīns Adamovičs uzskata, ka valsts nodeva sašķidrinātajai naftas gāzei (SNG) – 16,63 lati par tonnu - būs niecīgs ieguvums budžetam, taču tas radīs būtisku apdraudējumu gāzes nozarei un šobrīd nenovērtējamus riskus Latvijas ekonomikai kopumā, teikts asociācijas paziņojumā medijiem. Latvijas gāzes asociācija šo lēmumu uzskata par pārsteidzīgu un nepieņemamu. Iepriekš EM lēmumu par valsts nodevas piemērošanu SNG pamatoja ar nepieciešamību veidot obligātās valsts drošības rezerves.

"Skaidrojums par nepieciešamību veidot obligātās valsts drošības rezerves ir mānīgs, jo Latvijai nav nedz nepieciešamības, nedz arī iespēju uzglabāt 8000 tonnu gāzes. Tādēļ rodas jautājums, ja valsts nepilda nosacījumu par obligātajām drošības rezervēm, kur tiks izmantota nodeva, ko no 1.augusta maksā uzņēmēji?" pauž neizpratni Adamovičs.

Asociācija arī norāda, ka pēdējos gados gāzes nozare Latvijā ir pakāpeniski attīstījusies, tādējādi nodrošinot pieaugošu ieguldījumu valsts budžetā un ekonomikas attīstībā kopumā.

Sašķidrināto naftas gāzi Latvijā plaši izmanto gan privātpersonas, kas aprīko automobiļus ar autogāzes iekārtām, gan neskaitāmi eksportspējīgie uzņēmumi, piemēram, "Valmieras stikla šķiedra", "Latvijas Balzāms", "Latvijas Finieris", "Tukuma piens" un citi. Lielākā daļa šo produktu izvēlējušies ekonomisku apsvērumu dēļ, un tas nodrošina viņu konkurētspēju, uzsver asociācija.

Uzņēmuma "Eko Gāze" finanšu direktors Andrejs Laškovs norāda, ka obligātās rezerves nodeva ir piemērota arī kurināmai jeb balonu gāzei, kas radīs papildu finanšu slogu mājsaimniecībām, kurām nereti nav citu alternatīvu.

"Šis solis faktiski bremzēs tautsaimniecību un potenciāli radīs cenu pieaugumu vairākos sektoros. Galu galā tas viss ietekmēs uzņēmumu konkurētspēju, iedzīvotāju pirktspēju, kā dēļ cietīs Latvijas ekonomika kopumā," uzskata Laškovs.

1.augustā stājās spēkā koriģētās naftas produktu rezervju glabāšanas valsts nodevas, un tagad nodevu jāmaksā arī par sašķidrināto gāzi - 16,63 latus par tonnu, kas ir vairāk nekā par tonnu dīzeļdegvielas, par kuru jāmaksā 15,99 lati. Savukārt, no nākamā gada Ekonomikas ministrija plāno palielināt akcīzes nodokli autogāzei no 90 uz 112 latiem par tonnu.

Latvijas Gāzes asociācija, Latvijas Sašķidrinātās naftas gāzes asociācija un Latvijas degvielas tirgotāju asociācija ir paudušas neizpratni par šādu rīcību un, apelējot pie ministra veselā saprāta, aicina uz diskusiju par samērīgu nodevu un akcīzes nodokļu piemērošanu, kas neradīs draudus nozarei.

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Ekonomikas ministrija Latvijas Finieris Latvijas gāze Valmieras stikla šķiedra
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form