Foto: LETA

Ja Rīgas sabiedriskā transporta uzņēmums "Rīgas satiksme" (RS) strādātu ar peļņu un maksātu dividendes īpašniekam, tā būtu absurda situācija, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam "Baltic Business Service" viedokli pauda RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens.

"Protams, ka pēc klasiskā biznesa likumiem uzņēmuma pamatuzdevums ir gūt peļņu īpašniekiem. Šajā gadījumā situācija ir nedaudz cita, jo nodrošināt sabiedrisko transportu savā teritorijā ir pašvaldības uzdevums. Pašvaldība šīs funkcijas veikšanai ir nodibinājusi kapitālsabiedrību, kurai deleģētas šīs tiesības," pastāstīja Bemhens un piebilda, ka uzņēmumam ar Rīgas domi ir noslēgts pakalpojuma līgums – pašvaldība uzņēmumam pasūta šo pakalpojumu.

"Ja dome pasaka, ka uzņēmumam ir jāstrādā ar reālu peļņu un jāizmaksā dividendes īpašniekiem, sanāk absurda situācija, jo pašlaik par aptuveni 60% šo pakalpojumu finansē Rīgas dome. Tikai atlikušais nāk reāli no biļešu maksām. Ja dome finansēs vairāk, tā pēc tam paņems atpakaļ peļņu, pie reizes par to nomaksājot peļņas nodokli, tā būs pilnīgi absurda situācija," klāstīja Bemhens.

Viņš uzsvēra, ka nekur pasaulē sabiedriskais transports nav klasisks bizness – tas ir vairāk sociāls pakalpojums.

Bemhens norādīja, ka līdzīgi darbojas arī citi pašvaldības uzņēmumi. "Šādi ir ar lielāko daļu pašvaldību uzņēmumu. Kaut vai ņemam par piemēru to pašu Rīgas pašvaldības namu apsaimniekotāju "Rīgas namu pārvaldnieks". Ja tas pelnīs, tad uz pakalpojumu maksu, un rēķini, par kuriem visi tagad šausminās, būs vēl lielāki. Pēc tam atkal pašvaldība dos kaut kādus pabalstus vai atvieglojumus, lai iedzīvotāji varētu samaksāt šos rēķinus. Pilnīgi absurda situācija," teica RS vadītājs.

Viņš atgādināja, ka RS ir bijuši gadi arī ar peļņu, piemēram, 2008. un 2009.gads, taču arī tad dividendes uzņēmums nemaksāja un naudu novirzīja iepriekšējo periodu zaudējumu segšanai.

RS pagājušajā gadā strādāja ar 3,65 miljonu latu zaudējumiem, un tā neauditētais apgrozījums palielinājās līdz 96,6 miljoniem latu. 2011.gadā RS zaudējumi bija 3,189 miljoni latu.

"Rīgas satiksme" nodrošina Rīgā pasažieru pārvadājumus ar autobusiem, tramvajiem un trolejbusiem, kā arī apsaimnieko autostāvvietas pilsētas ielu malās. Uzņēmuma vienīgais īpašnieks ir Rīgas dome.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!