Foto: Publicitātes foto
Decembra dati pieliek punktu mazumtirdzniecības pērnā gada veikumam, kas nozarei ir izrādījies krasiem pavērsieniem bagāts.

Gads ir noslēdzies ar pieaugumu 4,6% apmērā, ko galvenokārt noteica nepārtikas preču tirdzniecība (+12%). Pārtikas preču tirdzniecība gada laikā augusi stipri pieticīgāk (+1,3%), kamēr auto degvielas tirdzniecība kritusies par 8,8%, kas liecina par iedzīvotāju vājo pirktspēju un tēriņu optimizācijas turpināšanos. Gada pirmajā pusē šāds pieaugums šķita pārlieku optimistiska prognoze, jo tendence iesākās ļoti nepārliecinoši. Pieaugums galvenokārt turējās uz nepārtikas preču tirdzniecības rēķina, kamēr pārtikas tirdzniecībā aktivitāte turpināja kristies. Gada otrajā pusē, nostiprinoties pozitīvajam noskaņojumam un pateicoties labvēlīgākām cenu tendencēm, aktivitāte strauji palielinājās. Joprojām lielākā aktivitāte bija vērojama nepārtikas preču tirdzniecībā, bet atdzīvojās arī pārtikas preču tirdzniecība. Gada pēdējā ceturksnī pārtikas tirdzniecība sāka augt straujāk, kamēr nepārtikas preču tirdzniecības tempi kļuva nedaudz rimtāki.

Pozitīvais noskaņojums un tūristi veidoja labvēlīgu fonu mazumtirdzniecības izaugsmei, kas decembrī uzrādīja 7,1% pieaugumu, apsteidzot 2009. un 2010.gada decembra rādītājus. Tomēr tas joprojām būtiski atpaliek no trekno gadu līmeņa. Tērētprieks joprojām nav savienojams ar iespējām un paradumi turpina pielāgošanās procesu. Par to liecina degvielas cenu ietekme uz autodegvielas tirdzniecība aktivitāti, kas decembrī gada laikā kritusies par 12,5%. Atskaitot autodegvielu, mazumtirdzniecības aktivitāte decembrī ir par 10,7% augstāka. Nedaudz brīvāk atlaist tēriņus gada nogalē ļāva arī labvēlīgie laikapstākļi un finanšu sistēmas izņemtie līdzekļi, no kuriem vismaz daļai bija lemts atsaukties veikalnieku piedāvājumiem un iegult nozares apgrozījumā.

Turpmākais vērtējums ietver nenoteiktību par un ap eiro zonas ekonomikas spējām noturēties no ieslīgšanas dziļā recesijā un tās ietekmi uz pārējo pasauli. Lielāki siltumenerģijas rēķini un piesardzīgais ārējais fons ietekmēs arī tirdzniecību, kā dēļ pirmajā gada pusē attīstība līdzināsies pērn uzrādītajai. Tas ir, pieaugums būs nepārliecinošs, nevienmērīgs, mīsies ar kritumiem. Gada otrās puses veikums būs atkarīgs no ārējiem faktoriem, kā dēļ iespējama arī stagnācija. Tomēr bāzes scenārijā sagaidāms, ka aktivitāte, ko lielā mērā turpinās balstīt iebraucēji un mērenāks cenu kāpums, var uzrādīt kāpumu 2-3% apmērā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!