Ģirts Kurmis: Likuma grozījumi gada procentu likmi samazinās līdz pat piecām reizēm
Foto: Publicitātes foto

Ieviešot grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL), gada procentu likme patēriņa aizdevumiem samazināsies līdz pat piecām reizēm. Tas veicinās ilgtermiņā sabalansētas kredītsaistības iedzīvotājiem un īsa termiņa aizdevumus padarīs neizdevīgus aizdevējiem. Tādā veidā valstī varētu mazināties ātro aizdevēju skaits, kas šobrīd jau pārsniedz 60 firmas.

Paredzēts, ka PTAL likums stāsties spēkā 2019. gada 1. jūlijā, un maksimāli atļautā gada procentu likme samazināsies vairākkārtīgi – no 138% līdz 28% patēriņa aizdevumiem, kas tiek izsniegti uz 30 dienām, un no 278% līdz 54% aizdevumiem, kas izsniegti uz gadu. Tas nozīmē, ka, piemēram, maksimāli iespējamais procentu maksājums 1000 eiro aizdevumam uz gadu samazināsies no 912 eiro līdz 255 eiro.

Likumdošanas izmaiņas arī palīdzēs cilvēkiem, kas ir iekļuvuši ātro kredītu "vāveres ritenī", no tā izkļūt, jo vairs nevarēs īstermiņā šķietami atrisināt savas finansiālās problēmas. Būs jārisina pēc būtības – apvienojot aizdevumus un atmaksājot iekrāto parādu jau par krietni zemāku likmi.

Igaunijā, kur atrodas "Bigbank" mātes banka, jau no 2015. gada tiek regulēta maksimālā gada patēriņu aizdevuma likme. Tā tiek pārskatīta katru pusgadu, ņemot vērā centrālās bankas statistiku par vidējo patēriņa aizdevumu likmi un to reizinot ar trīs. Pašlaik maksimālā likme ir 60,03%, savukārt vidējā likme nebanku aizdevējiem ir ap 40%. Šis regulējums pasargā iedzīvotājus no pārāk augstām kredītu izmaksām.

Igaunijā ir ierobežota arī patēriņu kredītu reklamēšana, taču ierobežojums attiecas uz radio un televīziju, bet internetā un avīzēs reklamēt patēriņa aizdevumus ir iespējams. Paredzams, ka reklāmas ierobežošana visos medijos Latvijā varētu atstāt nelabvēlīgu iespaidu, jo līdz šim reklāmās ieguldītā nauda tiks novirzīta lielajiem, globālajiem reklamētājiem kā "Facebook" un "Google". Pilnīgas reklāmas aizliegšana arī iedzīvotājiem padarīs sarežģītāku iespēju salīdzināt un izvēlēties labāko piedāvājumu. Igaunijā pēc reklāmas ierobežošanas bankas sektorā patēriņa kreditēšanas likme ir palielinājusies.

"Bigbank" pētījums liecina, ka patēriņa kreditēšana ir viens no populārākajiem finansēšanas veidiem cilvēku vajadzībām. Latvijā patēriņa aizņēmums ir vispieprasītākais starp visām Baltijas valstīm, un turpat katrs trešais jeb 31% latviešu ir ņēmuši patēriņa kredītu. Kamēr Igaunijā populārākais finanšu produkts ir kredītkarte, ko izmanto vairāk nekā puse igauņu, bet arī patēriņa kredītu ir ņēmuši 28% iedzīvotāju. Savukārt Lietuvā patēriņa kredītu ir izmantojuši 20% iedzīvotāju.

Pēc "Bigbank" pētījuma datiem vidēji katrs trešais patēriņa kredīts Baltijas valstīs tiek ņemts mājokļa remontam (33%) un katrs ceturtais mašīnas iegādei (26%), savukārt katrs desmitais ceļošanai (10%). Kopumā patēriņu kredītu visās Baltijas valstīs visbiežāk izvēlas cilvēki ar augstāko izglītību un ar vidēji augstiem ienākumiem.

Avots: Bigbank

Source

DELFI Bizness

Tags

Ātrie kredīti Bigbank Facebook Google
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form