Jānis Lucaus: Cīņa pret konkurentiem ir svarīgāka nekā patērētāju interešu ievērošana
Foto: Publicitātes foto

Laikā, kad energoresursu cenu kāpuma dēļ finansiāli cieš gan mājsaimniecības, gan arī uzņēmumi, ir nepieņemami turpināt uzturēt prettiesisku situāciju transporta līdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) tirgū un mākslīgi sadārdzināt OCTA polišu cenas.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Iespēja mākslīgi sadārdzināt OCTA polišu cenas ir tiešas sekas nepilnībām apdrošināšanas tirgus uzbūvē un organizācijā, viņš uzsver. Proti, OCTA norēķinu sistēmas un Garantijas fonda turētājs – Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) – darbojas kā privāta biedrība, kura jauniem biedriem var izvirzīt tādus iestāšanās noteikumus, kas ir pretrunā esošajam normatīvajam regulējumam. Turklāt, neskatoties uz to, ka LTAB pilda publisku funkciju, biroja darbībai normatīvajos aktos nav noteikti nekādi ierobežojumi un to faktiski neuzrauga neviena valsts iestāde.

Diemžēl pirms daudziem gadiem pieļautu kļūdu dēļ OCTA tirgū turpinās nelāga situācija, kas ļauj gan LTAB, gan tā biedriem – nedzīvības apdrošinātājiem ignorēt gan Latvijas iedzīvotāju intereses, gan arī godīgu konkurenci un valsts institūciju ieteikumus. Šķiet, laika gaitā ir izveidojusies visatļautības sajūta, ar kuru ir grūti cīnīties.

Ar LTAB visatļautību saskārās arī "Balcia Insurance SE" ("Balcia"), kad 2021. gada maijā sāka kārtot formalitātes darbības uzsākšanai obligātās civiltiesiskās transporta līdzekļu apdrošināšanas tirgū. Tā vietā, lai saprātīgos termiņos varētu sākt strādāt OCTA tirgū, apdrošinātāji jau daudzus mēnešus cīnās ar LTAB par netaisnīgiem un prettiesiskiem iestāšanās nosacījumiem.

Proti, Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās obligātās atbildības likums (OCTA likums) paredz, lai apdrošināšanas sabiedrība varētu sniegt OCTA pakalpojumus Latvijas iedzīvotājiem, tai ir jāsaņem Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) licence, jākļūst LTAB biedru un jāveic iemaksa Garantijas fondā (patlaban tie ir 7000 eiro). Neviens normatīvais akts nepiešķir LTAB tiesības pieprasīt iestāšanās maksu no jauna tirgus dalībnieka, kuram ir obligāts pienākums kļūt par biroja biedru.

Savukārt LTAB, īstenojot normatīvajiem aktiem neatbilstošu un negodprātīgu praksi kā privāta biedrība, kurā lēmuma pieņēmēji ir apdrošināšanas nozarē strādājošie uzņēmumi, papildu OCTA likumā noteiktajam pieprasīja "Balcia" samaksāt vienreizēju iestāšanās maksu. Tā sākotnēji tika noteikta 176 730 eiro apmērā.

"Balcia" darbojas vairāku Eiropas valstu OCTA tirgos, tādēļ ir viegli konstatēt, ka Latvijā ir teju visneizdevīgākie darbības uzsākšanas nosacījumi. Tā, piemēram, lai kļūtu par Igaunijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedru, apdrošinātājam nav jāmaksā iestāšanās maksa. Biedri veic regulārus mēneša maksājumus, 2021.gadā tie bija 3000 eiro, papildus bija jāmaksā mainīgā daļa – 2,65% no parakstīto OCTA prēmiju summas un 0,27% no izmaksātajām OCTA atlīdzību summām.

Savukārt, lai kļūtu par Polijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedru, apdrošinātājam pirmajā iestāšanās gadā jāmaksā biedra nauda minimālajā apmērā – 600 eiro, bet turpmākie biedra naudas maksājumi tiek aprēķināti proporcionāli katra biedra OCTA tirgus daļai iepriekšējā kalendārajā gadā. Kļūstot par Vācijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedru, apdrošinātājam jāmaksā vienreizēja iestāšanās maksa 25 000,00 eiro apmērā, papildus maksājot fiksētu biedra naudu vismaz 7500 eiro gadā.

Lai izveidojušos nepieņemamo situāciju atrisinātu tiesiski korektā veidā, "Balcia" uzrunāja atbildīgās institūcijas – Finanšu ministriju, Tieslietu ministriju, Konkurences padomi, u.c. Izrādās, jau 2019. gadā Konkurences padome, pētot straujo OCTA polišu cenu kāpumu, pievērsa uzmanību paviršībām tirgus uzraudzībā. Savās rekomendācijās padome ieteica Finanšu ministrijai uzlabot tirgus pārvaldību, pilnveidot normatīvo regulējumu un pārskatīt OCTA sistēmas uzraudzībā iesaistīto institūciju lomu un pilnvaras, norādot uz pārāk lielām iespējām manipulēt ar tirgu.

Kaut arī iesaistītās puses atzīst, ka 2004. gadā nodalot publisko funkciju no Finanšu ministrijas un nododot to LTAB, ir pieļautas kļūdas, proti, transportlīdzekļu īpašnieku interesēm atbilstoša obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas tirgus uzraudzība ir apgrūtināta, par nozari atbildīgajai Finanšu ministrijai patlaban ir maz reālu iespēju ātri ietekmēt biroja rīcību. Savukārt kļūdu novēršana OCTA likumā un valsts pārvaldes uzdevuma deleģējumā, kas acīmredzami apgrūtina jaunu dalībnieku ienākšanu tirgū, notiek ārkārtīgi gausi.

Gan Finanšu ministrija, gan arī Tieslietu ministrija ir vairākkārt paudušas, ka OCTA likums neparedz LTAB tiesības pieprasīt jebkāda veida iestāšanās maksas apdrošināšanas sabiedrībām. Taču LTAB turpina klaji ignorēt OCTA likumā noteikto, valsts iestāžu nostāju un neatsakās no iemaksas pieprasīšanas. Tāpat netiek ņemts vērā fakts, ka Finanšu ministrija virza likumprojektu, kura regulējums un anotācija atkārtoti norāda uz iestāšanās maksas prettiesisko raksturu.

2022. gada janvārī LTAB samazināja "Balcia" iestāšanās maksas apmēru līdz 106 911 eiro. Apdrošināšanas sabiedrības valde pieņēma lēmumu prasīto iestāšanās maksu samaksāt, vienlaikus turpinot cīnīties par godīgāku konkurenci tirgū, pieprasot tiesā kompensēt radušos zaudējumus un noteikt atbildību, kā arī par iestāšanās maksas atgriešanu.

Valsts pārvaldes iestāžu lēnās un birokrātiskās darbības dēļ mēs faktiski esam spiesti pakļauties LTAB patvaļīgajai rīcībai un samaksāt to, ko mūsu tiešie konkurenti ar biroja rokām pieprasa. Mums ir patiešām žēl, ka Latvijā netiek ņemta vērā citu Eiropas valstu prakse un ignorētas Latvijas cilvēku intereses. Īpaši tik saspringtā finanšu situācijā, kā veidojas patlaban. Tas ir neētiski un pretrunā sabiedrības interesēm, jo šīs patvaļas dēļ cieš visi transportlīdzekļu īpašnieki.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedri patlaban ir astoņas apdrošināšanas sabiedrības: AAS "BTA Baltic Insurance Company", "Ergo Insurance" Latvijas filiāle, AAS "Balta", "Gjensidige" Latvijas filiāle, "Compensa Vienna Insurance group" Latvijas filiāle, "Swedbank P&C Insurance" Latvijas filiāle, "If P&C Insurance" Latvijas filiāle, AAS "Baltijas apdrošināšanas nams".

Šis ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar "Delfi" redakcijas nostāju.
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lasi vēl
 
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.