Foto: Publicitātes foto
Tirdzniecība pamazām ir atgriezusies pie ierastās rutīnas – cilvēki atkal iepērkas klātienē, tirgotāju apgrozījums palielinās, tomēr daudzi uzņēmumi telpu īpašniekiem un iznomātājiem joprojām lūdz piešķirt nomas atlaides. Kāds tam ir iemesls un ko tas nozīmē?

Jāsāk ar to, ka nozare lielāku cilvēku plūsmu gaidīja jau martā, līdz ar Covid-19 pandēmiju ierobežojošo pasākumu atcelšanu, tomēr realitātē cilvēki tik drīz nespēja adoptēties jaunumiem, izsekot kārtībai, kas jau atļauts, kas vēl ne, līdz ar to lielāka aktivitāte atsākās tikai aprīli.

Kopumā Covid-19 posmu esam pārdzīvojuši ar nelieliem zaudējumiem, salīdzinot ar sākotnēji prognozēto. Neizdzīvoja tie, kuriem jau pirms pandēmijas bija vāji pamati, kuri nespēja pielāgoties, neatvēra e-veikalu un nespēja komunicēt ar saviem klientiem.

Strādā ar dažādām sekmēm

Šobrīd joprojām daudzi cilvēki dod priekšroku pirkumiem internetā, īpaši tas attiecas uz tādām preču kategorijām kā apģērbi un apavi, līdz ar to veikali, kas piedāvā šādas preces, uzreiz pēc ierobežojumu atcelšanas neizjuta apgrozījuma būtisku palielināšanos. Straujāk atkopās zīmoli, kompānijas, kas tirgo preces, ko tiešsaistē ir sarežģīti iegādāties, kuras veicina socializēšanos, tostarp izklaides uzņēmumi un kafejnīcas. Veiksmīgi darbojas medicīnas un skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzēji.

Interesanti, ka tieši pandēmijā fitnesa zāles un izklaides centri turpināja slēgt telpu nomas līgumus, domāja par attīstību, neraugoties uz to, ka darbība nebija atļauta. Tā izrādījās pareiza pieeja, jo, tiklīdz tirdzniecības centri tika atvērti, tieši fitnesa zāles bija tās, uz kurām cilvēki devās kuplā skaitā. Apmeklētāju pieplūdums novērots arī izklaides vietās, kur ir iespējams interesanti pavadīt laiku ar bērniem.

Patiešām labi klājas tā saucamajiem zemo cenu, atlaižu veikaliem, piemēram, "Pepco" vai "Lidl". Tiem pašlaik nav savu interneta veikalu, līdz ar to uz tiem jādodas iepirkties klātienē, un vēlme ietaupīt un iepirkties izdevīgi ir laba motivācija. Pagaidām bez atbildes paliek jautājums, vai šādas kompānijas nākotnē atvērs savus e-veikalus un kā tas mainīs nozari, ja šādas preces būs pieejamas tiešsaistē.

Un šie zemo cenu veikalu tīkli ir gatavi paplašināties mazākās pilsētās, neraugoties uz to, ka lielākā tirdzniecības aktivitāte nenoliedzami ir Rīgā. Piemēram, "Pepco" veikals ir atvērts Balvos, Gulbenē, Līvānos. Tas iedrošina arī citus zīmolus izvērtēt attīstības iespējas reģionos. Jārēķinās, ka šobrīd prasītā telpu nomas maksa mazākās pilsētās dažkārt ir pielīdzināma Rīgas līmenim.

Turpina lūgt atlaides

Vēl viena raksturīga tendence nozarē – nekur nav pazudušas atlaides telpu nomai. Kamēr valstī spēkā bija ierobežojumi tirdzniecībai, nebija pircēju plūsmas, mazumtirgotāji telpu iznomātājiem tās prasīja, lai noturētos, un tādas piešķirt šķita visai loģiski, taču šādi lūgumi turpinājās arī pēc ierobežojumu mīkstināšanas. Aprīli, aptaujājot komersantus, atklājās, ka to motivācija vairs nav tik ļoti saistīta ar pandēmijas sekām, cik ar pieaugošajām komunālajām izmaksām.

Līdz ar to šobrīd nomnieki lūdz atlaides it kā Covid-19 sakarā, bet būtībā – lai kompensētu izmaksu pieaugumu. Tāpēc telpu īpašniekiem šobrīd īpaši ir jāseko līdzi tam, kurā gadījumā šim lūgumam vēl ir saistība ar pandēmiju, bet kad tā pamatā ir jau kaut kas cits. Un tieši tāpēc tie šobrīd apsver un meklē atbildi uz nozares lielo jautājumu - vai līgumos fiksēt komunālo pakalpojumu cenas vai ne, jo neviens īsti nezina, kādi būs tarifi pat tuvākajā nākotnē.

Jāpiebilst, ka būtībā katram tirdzniecības centram ir savi līgumi ar piegādātājiem/pakalpojumu nodrošinātājiem, attiecīgi – atšķirīgi tarifi un izmaksas ir dažādas. Daļa nomnieku šo atšķirību dēļ mēdz šaubīties par telpu īpašnieku godaprātu.

"Colliers" paredz, ka šī iemesla dēļ šogad varētu sagaidīt fiksētas nomas maksas samazināšanos tirdzniecības centros, lai izlīdzinātu kopējās izmaksas. Izmaiņas gan kopumā nebūs krasas, jo inflācijas iespaidā nomas maksa tāpat būtu jāindeksē.

Tā kā nomas maksas apjoms tirdzniecības centros ir saistīts arī ar tirgotāja apgrozījumu, jo labāk iet veikalam, jo vairāk tas maksā. Līdz ar to tirdzniecības centriem, nomniekiem būs kopā jāstrādā, veidojot mārketinga stratēģiju, kampaņas, lai atšķirtos no pārējiem tirgus dalībniekiem un veicinātu pircēju plūsmu.

Ēku īpašnieku, pārvaldnieku rīcība varētu būt dažāda. Būs arī tādi, kuriem vienkāršāk šķitīs nesamazināt nomas maksu, bet dot atlaides. Citi akceptēt to, ka atlaides nav nekāda īstermiņa parādība, bet gan jaunā realitāte, izmaksu struktūra ir atšķirīga. Ikviena situācija šobrīd ir uzlūkojama no dažādām pusēm, nav vienas standarta receptes.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!