Foto: LETA

Saldumu ražotājas "Laima", kā arī pārējo "NP Foods" piederošo uzņēmumu pārdošana norvēģu koncernam "Orkla" ir globalizācijas procesu rezultāts, kas nozīmē ārvalstu investoru interesi par Baltijas uzņēmumiem ar ievērojamu tirgus daļu un labu reputāciju, atzina Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Inguna Gulbe.

"Tendence, ka Latvijas uzņēmumi tiek pārdoti, ir globalizācijas sekas, jo ienāk investori, kurus interesē tirgus daļas. Arī šajā gadījumā skaidrs, ka norvēģi pērk tirgus daļu, jo viņus neinteresē "Laimas" vecās ražošanas ēkas. Investori pērk uzņēmumus, kuri nav sadrumstaloti, un šajā gadījumā visi minētie Latvijas zīmoli ir ar ievērojamu tirgus daļu un labu reputāciju. Labāk, lai pārdot tagad, ka nesanāk kā ar "Parex", ko gribēja pārdot par miljoniem, bet pārdeva par latu," sacīja Gulbe.

Viņa arī prognozēja, ka "Laimai" un pārējiem grupas uzņēmumiem notikušais darījums "nāks tikai par labu". Savukārt Latvijas tirgū paliks nišas saldumu ražotāji, kuru starpā konkurence aizvien palielināsies.

"Turpmāk pārējiem tirgus spēlētājiem būs jākonkurē ar norvēģiem, kas "Laimu" vedīs uz izstādēm, kā arī spēs investēt ražošanā un palielināt jaudas. Jautājums, vai ar laiku nepazudīs iecienītā zīmola identitāte, ja katru konfektes ietinamo papīriņu sūtīs saskaņot uz Norvēģiju. Ceru, ka pēc darījuma saglabāsies darba vietas. Savukārt Latvijas tirgū lielu izmaiņu nebūs, bet šis darījums liks aktivizēties nišas produkcijas ražotājiem, tādiem kā "Pure Chocolate" vai "Lāči", viņiem būs jāstrādā vēl niknākas konkurences apstākļos," sacīja Gulbe.

Kā ziņots, Norvēģijas kompānija "Orkla" kļuvusi par "NP Foods" un tam piederošo šokolādes, konfekšu un konditorejas izstrādājumu ražotāju "Laima", "Staburadze", "Staburadzes konditoreja", "Margiris" un dzērienu ražotāja "Gutta" īpašnieku.

Kā norādīts "Orkla" mājaslapā, darījums dubultos koncerna pārdošanas apmērus Baltijas reģionā. Darījuma summa netiek norādīta.

"Orkla" jau ir pārstāvēta Baltijas reģionā, jo grupai pieder Latvijas dārzeņu pārstrādes uzņēmums "Spilva" un "Ādažu čipšu" ražotājs "Latfood", Igaunijas šokolādes un konfekšu ražotājs "Kalev" un pārtikas pārstrādes uzņēmums "Põltsamaa Felix", kā arī Lietuvas pārtikas pārstrādes uzņēmums "Suslavičius-Feli".

""Laimas" un pārējo atzīto zīmolu iegāde ir stratēģiski svarīga "Orkla" grupai un ievērojami stiprinās pozīcijas Baltijas reģionā," norādījis "Orkla" prezidents Peters A. Ruzicka.

"Orkla" akcijas tiek kotētas Oslo fondu biržā, un tā galvenā mītne atrodas Oslo, Norvēģijā. "Orkla" ir vadošais piegādātājs pārtikas jomā Ziemeļvalstīs un Baltijas reģionā, teikts kompānijas mājaslapā. Turklāt grupai esot labas pozīcijas noteiktās produktu kategorijās Indijā, Čehijā, Austrijā, Polijā un Krievijā. Uzņēmums esot arī nozīmīgs piegādātājs tieši Eiropas maizes tirgū. "Orkla" vīzija esot uzlabot ikdienas dzīvi ar veselīgākiem un patīkamākiem vietējiem zīmoliem.

Grupa darbojas arī alumīnija, HES un nekustamā īpašuma nozarēs.

Grupas apgrozījums 2013.gadā sasniedza 33 miljardus Norvēģijas kronu (4,13 miljardus eiro).

"NP Foods" apgrozījums 2013.gadā bija 64,32 miljoni eiro salīdzinājumā ar 58,77 miljonu apgrozījumu pirms gada. Kompānijas peļņa pērn bijusi 1,107 miljoni eiro salīdzinājumā ar 304 584 eiro peļņu 2012.gadā.

"NP Foods" īpašnieks ir Maltā reģistrētā sabiedrība "Nordic Partners Food Limited". Aģentūras LETA arhīva informācija liecina, ka 51% akciju Maltā reģistrētās sabiedrības īpašnieks ir Latvijas uzņēmējiem piederošā AS "Nordic Partners", kuras lielākais akcionārs ir Daumants Vītols.

    Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!