Foto: Publicitātes foto
Kā aiziet no labi apmaksāta darba un radīt veiksmīgu biznesu? Cik ilgi nākas cīnīties kā plikam pa nātrēm, lai dabūtu rezultātu? Šādas domas nomāc vai ik katru jaunuzņēmuma dibinātāju. Tomēr, lai cik banāla šī frāze nešķistu, jaunuzņēmumu bizness ir grūts un nav nevienas gatavas receptes, lai attīstītu veiksmīgu jaunuzņēmumu. Tas ir maratons, kurā uzvarētāji ir tikai daži, tomēr arī skrējiens var radīt gandarījumu. Lūk, 10 atziņas, kā man izdevās veiksmīgi pārdot savu jaunuzņēmumu.

1. Uzdrošinies risināt izaicinošas problēmas!

Man viss sākās kā hobijs. Gribēju izdarīt ko labu savai skolai – Rīgas Ekonomikas augstskolai, kas deva pamatus manai karjerai starptautiskos finanšu pārvaldības uzņēmumos – "Deloitte" un "E&Y". Radās ideja izveidot digitālu kampaņu, kas veicinātu ziedojumu piesaisti augstskolai. Izveidoju komandu un novadīju kampaņu, kas uzrādīja labākus rezultātus, nekā bijām plānojuši. Tas iedvesmoja turpināt attīstīt projektu un pārvērst ziedojumu piesaistes praksi biznesā. Bet ar vēlmi vien nepietika, meklēju, kā to attīstīt reāli funkcionējošā biznesā. Sāku pētīt izglītības tirgu, meklēju, kur ir lielāks pieprasījums, kā Stenforda piesaista sev finansējumu u.c.

Sākumā "Funderful" bija ziedojumu piesaistes platforma. Šobrīd tā ir arī virtuālais asistents tiešsaistes saziņai universitātēm ar studentiem un absolventiem. Mēs apmācām un integrējam šos asistentus dažādās ziņojumapmaiņas programmās, piemēram, "Facebook Messenger", īsziņu lietotnēs, tiešsaistes tērzētavās, lai tie varētu sazināties ar visiem potenciālajiem un esošajiem studentiem, un absolventiem. Pārsvarā komunicē, lai piesaistītu ziedojumus no absolventiem un jaunus studentus, kā arī atbildētu uz esošo studentu jautājumiem. Uz doto brīdi "Funderful" ir palīdzējis piesaistīt absolventu ziedojumus vairāk nekā četru miljonu eiro apmērā.

2. Domā globāli jau no pašas pirmās dienas

Ir svarīgi radīt tirgū ne tikai nepieciešamu, bet arī pārdodamu produktu. Pašam nācās mainīt produktu divas reizes, līdz pārliecinājos, ka tas nes klientiem rezultātu, ir pieprasīts un mērogojams.

Es izlēmu tēmēt uz "lielajiem" tirgus spēlētājiem – Oksfordu, Kembridžu u.c., jo tas atvērtu durvis Lielbritānijas tirgum un potenciāli arī ASV. Izglītības bizness ASV apgroza miljardiem dolāru un absolventu ziedojumi universitātēm tur veido ap 11 miljardiem ASV dolāru, tāpēc pat iegūstot nelielu tirgus daļu, tā vienalga būtu ievērojama.

3. Jāmāk vadīt biznesa sarunas

Pastāv mīts, ka veiksmīgus jaunuzņēmumus mūsdienās rada tikai jaunieši. Nepietiek ar labu produktu, lai spētu pārdot lielām organizācijām. Manā gadījumā ļoti palīdzēja 10 gadu ilgā korporatīvā pieredze – saprast, kā lielas organizācijas pieņem lēmumus, kā vadīt pārrunu procesus, kā sastādīt līgumus, uz kādām pogām spiest, lai ātrāk pieņemtu lēmumus.

4. Meklē, līdz atrodi īsto komandu

Atrast un nokomplektēt komandu, kas pēc pieredzes, prasmēm un personībām būtu ideāli piemēroti, ir izaicinājums. Vari atrast izcilu speciālistu, bet svarīgāka ir degsme un ticība misija, un uzticība viens otram – bez tās komanda neizturēs grūtos brīžus. Vienlaikus jaunam uzņēmumam var būt vilinājums piesaistīt nepieredzējušus komandas biedrus. Balstoties uz manu raibo pieredzi, mans ieteikums būtu tomēr nekautrēties uzrunāt pieredzējušus aroda pratējus un dārgākus speciālistus – tas viennozīmīgi atmaksāsies. Uzskatu savu "Funderful" komandu par izcilu, tomēr arī es viņus neatradu uzreiz. Bez Līgas, Kristīnes, Ruslana un Roberta, nebūtu iespējams uzbūvēt tik spēcīgu produktu, un novest "Funderful" līdz pārdošanai.

5. Tēmē uz Silīcija ieleju

2017. gadā pieteicos "Digital Freedom Festival" jaunuzņēmumu prezentāciju konkursā. "Funderful" izdevās uzvarēt konkursā un iegūt iespēju stažēties prestižajā "500 Startups" akceleratorā Silīcija ielejā. Tas bija pagrieziena punkts personīgi man un "Funderful" attīstībā. Iekļūt "500 Startups" akceleratorā statistiski ir grūtāk nekā iekļūt Stenfordas universitātē!

Šāda līmeņa akcelerators rada jaunuzņēmumiem labvēlīgu vidi un iespējas darboties plecu pie pleca ar citām spēcīgām komandām, pieeju investoriem un vērtīgiem kontaktiem, kā arī iegūt padomus, kas būtiski paātrinās tempu un iespējamību, ka viss izdosies.

6. Neturi sveci zem pūra. Nebaidies, ka kāds nozags!

Par savu ideju ir jārunā skaļi un jāprasa padomi. Neatsverams atbalsts ir mentorings no akceleratoru komandas, investoriem un citiem jaunuzņēmumiem, kas Silīcija ielejā un arī Latvijā veido draudzīgu kopienu. Šajā vidē valda ideoloģija, ka vienam otram ir jāpalīdz, negaidot palīdzību pretī.

Tomēr nereti divi talantīgi padomdevēji izteiks pretējus viedokļus, tāpēc būs pašam jāizvēlas, ko klausīt. Vērts atcerēties, ka savu biznesu vislabāk pārzināsi pats.

Starp citu, iesaku vairāk draudzēties ar igauņiem. Igauņu investori dzīvo ciešā kopienā un viņi pārsvarā ir paši piedalījušies globālu jaunuzņēmumu radīšanā. Viņi arī redz, ka Latvijas agrīnās stadijas jaunuzņēmumiem ir potenciāls un labprāt investē, pat nereti dodot priekšsroku mums nevis igauņu jaunuzņēmumiem.

7. Neatlaidība vienmēr atmaksājas

Ir jānoskaņo sevi pareizi. Ar pirmo mēģinājumu neviens nav iemācījies ne dziedāt, ne braukt rallijā. Iespējams, ka tev pat 10 reizes atteiks tikšanos, paies laiks līdz iegūsi klientu vai investoru. Ja iemācies atteikumu neuztvert personīgi, tas ļaus ātri nostāties atpakaļ uz kājām, mācīties un mēģināt vēlreiz līdz sanāk. Iesaku rēķināties, ka, visticamāk, neizdosies panākt ieplānoto uzreiz, lai cik drošs sākumā būtu, jo procesā var atklāties nepilnības un zemūdens akmeņi. Bet, ja tu pārvari sākotnējo izaicinājumu un neveiksmju ceļu, pēc tam nevar neizdoties, jo veiksme uzsmaida tiem, kas ir neatlaidīgi.

8. Nedari darbus paralēli

Pretēji skaļi daudzinātajai darbu darīšanai paralēli, jaunuzņēmums nav cehs un tur katram procesam jāvelta nedalīta uzmanība, tā tu palielināsi darba kvalitāti.

Līdz šim platformas attīstībā esmu piesaistījis vairāk nekā vienu miljonu ASV dolāru. Investori iekļauj gan "500 Startups" Silīcija ielejas fondu, gan citus fondus un investorus no Sanfrancisko, Ķīnas, Igaunijas, Lietuvas un Latvijas.

Jaunuzņēmumā, pretēji klasiskajam biznesa modelim, ir nepārtraukti jāattīstās, jātver apjoms. Parastos uzņēmumos, korporācijās fokusā ir stabilizācija, iesakņošanās tirgū, izplešanās, tur ir maz vietas inovācijām. Jaunuzņēmuma attīstības ritms ir straujš. Lai nepieļautu kļūdas un noturētu asumu, darbiem nedrīkst dalīt uzmanību un jāsaka biežāk nē, jo ne visi darbi ir vienlīdz prioritāri un daži ir pat lieki.

9. Bez emocionālā atblasta neiztikt

Veidojot savu jaunuzņēmumu, kāp no viena grāvja otrā – vienu dienu ir vislielākā pacilātība, otrā viss brūk un jūk. Emocionāli un psiholoģiski tu no sevis prasi daudz, bet galu galā gan psiholoģiskajai, gan fiziskajai slodzei ir savas robežas. Tāpēc man kritiski svarīgs un neatsverams atbalsts visā procesā bijusi mana sieva Karīna. Viņa bija man līdzās, kad veidoju biznesu Latvijā un pārvācos uz ASV. Karīna devās man līdzi kopā ar bērniem un palīdzēja izturēt spriedzi. Sieva palīdzēja iemācīties būt pacietīgākam, pieticīgākam, spēcīgākam.

10. Pārdod jaunuzņēmumu īstajā laikā

Jaunuzņēmuma virmērķis ir radīt pārdodamu biznesu. "Funderful" gadījumā produkts bija sasniedzis pilnību un nākamais attīstības posms bija pievienoties lielākam uzņēmumam, kas ļautu vēl straujāk apgūt tirgu.

Kad vairāki ASV tirgus spēlētāji sāka interesēties par uzņēmuma pirkšanu, es sāku nopietnāk apsvērt šādu scenāriju un ko tas dotu biznesam. Uzsāku sarunas ar "Ruffalo Noel Levitz" (RNL) un citiem lielajiem tirgus spēlētājiem. RNL ir viens no ASV tirgus līderiem ziedojumu piesaistē universitātēm, kas piedāvā šos pakalpojumus vairāk nekā 1900 universitāšu pilsētiņām. "Funderful" bija ideāls partneris RNL un pēc garām sarunām, kur ņēmu vērā arī komandas domas, investoru viedokļus, nonācu pie lēmuma pārdot uzņēmumu.

Neteikšu, ka "Funderful" ceļš bija viegls vai ka esmu gudrāks par citiem. Es gribu iedrošināt citus attīstīt savus sapņus un ambīcijas par jaunuzņēmumu, bet apzināties, ka ļoti iespējams var neizdoties ar pirmo reizi. Pirms mesties šinī piedzīvojumā, iesaku nedarīt to, ja vienīgais virzītājspēks ir nauda. Ir daudzi citi drošāki veidi, kā nopelnīt un ar mazāku nervu patēriņu. Bet nekas arī nelīdzinās tai pieredzei, gandarījumam un piepildījumam, ko gūsti, ejot šim ceļojumam cauri.

* Latvijā radīto jaunuzņēmumu "Funderful" šogad nopircis ASV tirgus līderis ziedojumu un studentu piesaistē "Ruffalo Noel Levitz". Tas ir pirmais Latvijas jaunuzņēmumu veiksmes stāsts 2019. gadā un kopumā desmitais veiksmīgi pārdotais jaunuzņēmums no Latvijas. "Funderful" nodrošina ASV universitātēm un koledžām mākslīgajā intelektā balstītus sarunvalodas virtuālos asistentus komunikācijai starp universitātēm un studentiem, kā arī ziedotājiem un absolventiem. Jaunuzņēmumu 2014. gadā dibināja Raimonds Kulbergs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!