Sadarbībā ar Mastercard un Finanšu nozares asociāciju
close-ad
Digitālie izaicinājumi: kā uzņēmumiem izmantot
e-komercijas priekšrocības?
Foto: Shutterstock
E-komercija, kas norit tiešsaistes tirdzniecības platformās, visā pasaulē, tostarp arī Latvijā, gūst arvien lielāku popularitāti. Pēdējos mēnešos Latvijā rekordtempā izveidoti vairāki simti jaunu interneta veikalu, atbildot uz straujo pircēju paradumu maiņu, radot jaunus izaicinājumus un attīstības iespējas mazumtirdzniecības nozares uzņēmumiem.
Mihails Čebotars, "Swedbank" Uzņēmumu piedāvājumu un stratēģijas izstrādes pārvaldes vadītāja pienākumu izpildītājs
Kā liecina "Mastercard" un Finanšu nozares asociācijas veiktais pētījums, 67% Latvijas iedzīvotāju ir svarīgi, ka preces un pakalpojumus var iegādāties tiešsaistē, savukārt 70% norāda, ka preču iegāde internetā liek justies drošāk par savu veselību, nekā apmeklējot veikalu klātienē. Iepirkšanās tiešsaistē arvien vairāk kļūst par ikdienu, un jau vairāk nekā trešdaļa aptaujāto visās vecuma grupās (39%) atklāj, ka internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī.

Pēdējos mēnešos iezīmējas tendence, ka daudzi uzņēmēji sākuši piedāvāt savas preces vai pakalpojumus tiešsaistē. Interneta veikalu augošo popularitāti novērojušas bankas, kas e-komercijas uzņēmumiem sniedz atbalstu maksājumu pieņemšanā.

""Swedbank" dati liecina, ka pēdējos mēnešos, sākot no marta, pieaugums e-veikalu apgrozījumā ir ap +30%, kas apsteidz pat Ziemassvētku perioda rādītājus, kas, kā ierasts, tirdzniecības sektorā ir ļoti aktīvs posms. Pašlaik vasaras mēnešos redzam, ka interese no tirgotāju puses izveidot jaunu tiešsaistes veikalu ir nedaudz mazinājusies, tomēr tā joprojām raksturojama kā augsta," atklāj Mihails Čebotars, "Swedbank" Uzņēmumu piedāvājumu un stratēģijas izstrādes pārvaldes vadītāja pienākumu izpildītājs.
E-komercijas uzvaras gājiens
Sanita Bērziņa, "Barbora.lv" valdes locekle un vadītāja
"E-komercija Latvijā noteikti kļūst arvien pieprasītāka. Ja līdz šim Latvijas attīstība e-komercijas jautājumos bija lēnāka, salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju, tad 2020. gads vērtējams kā e-komercijas uzvaras gājiens un vērojams straujš izaugsmes lēciens. Iedzīvotāji maina paradumus un arvien vairāk novērtē priekšrocības, ko sniedz iepirkšanās internetā," uzsver Sanita Bērziņa, "Barbora.lv" valdes locekle un vadītāja.

Līdzīgu tendenci pamanījis arī e-veikals "Rimi", kas tiešsaistes iepirkšanos piedāvā no pērnā gada novembra. Lielai daļai Latvijas iedzīvotāju pārtikas produktu iegāde internetā jau kļuvusi par ieradumu.

"Kā jau daudziem e-veikaliem, arī mums šī gada pavasaris bija izaicinošs laika posms, tomēr straujais pieprasījuma pieaugums ļāva mums paātrināt attīstības projektus, audzēt kapacitāti un būtiski paplašināt piegādes teritorijas," saka Didzis Kirstuks, "Rimi Latvia" e-komercijas formāta direktors.
Paradigmas maiņa
2019. gadā e-komercijas pārdošanas apjomi visā pasaulē sasniedza 3,53 triljonus ASV dolāru, un tiek prognozēts, ka līdz 2022. gadam šis rādītājs pieaugs līdz 6,54 triljoniem ASV dolāru, liecina "statista.com" dati.

"Uzņēmējdarbība tiešsaistē – tā pavisam noteikti ir jaunā paradigma," pauž "Swedbank" pārstāvis Čebotars. "Mēs, "Swedbank", mēdzam teikt, ka uzņēmums būs liels dzīvē, ja tas būs liels internetā. Ieguvumi tirgotājam no tiešsaistes veikala nav tālu jāmeklē – pēdējie mēneši ļoti spilgti parādīja, ka tas daudziem mazumtirgotājiem bija izdzīvošanas jautājums."
Didzis Kirstuks, "Rimi Latvia" e-komercijas formāta direktors
Arī vietējiem ražotājiem pārtikas tiešsaistes veikals var kļūt par papildu priekšrocību, kur piedāvāt pircējiem vietējos labumus. "Rimi vienmēr aicinājis izvēlēties Latvijā ražotu produkciju, taču šajā laika periodā tas ir īpaši svarīgi, tāpēc mēs īpaši liekam uzsvaru uz tiem produktiem, ko piedāvā vietējie ražotāji. "Rimi" atbalsts vietējiem ražotājiem veicināja arī to produktu pieprasījuma pieaugumu. Kopš šī gada marta Latvijā radīto produktu īpatsvars "Rimi" e-veikala pircēju grozos ir pieaudzis teju par 20%," atklāj Kirstuks.
Starts e-biznesam
Sākotnēji tirgotājam ir jāizšķiras, vai interneta veikalu veidot paša spēkiem, vai tam piesaistīt atbilstošus profesionāļus. "Swedbank" pārstāvis Mihails Čebotars iesaka: "Ja tirgotājam nav pašam savu resursu, viens no risinājumiem ir veidot e-veikalu uz sagatavotas platformas, piemēram, "Mozello" vai kādas citas, kur esam jau veikuši drošu maksājumu integrāciju." Viņš jaunajiem uzņēmumiem iesaka ieskatīties arī vietnē "Apvienojam spēkus, lai darbi turpinās", kur vienuviet atrodama visa informācija, kā izveidot e-veikalu no nulles.

Aptaujātie banku eksperti atklāj pēdējo mēnešu laikā novēroto, ka tieši standartizētas e-veikalu platformas guvušas lielāko piekrišanu, galvenokārt tādēļ, ka ar to palīdzību ir iespējams visātrāk nonākt no idejas līdz pirmajiem apmierinātajiem klientiem.

Kartes un "BankLink" = droši maksājumu veidi internetā
Uzņēmumam par maksājumu pieņemšanu ir jāsāk domāt jau brīdī, kad tiek apzināti pieejamie resursi tiešsaistes tirdzniecības uzsākšanai. "Mastercard" un Finanšu nozares pētījumā noskaidrots, ka Latvijas iedzīvotāji, iegādājoties preces vai pakalpojumus internetā, priekšroku dod norēķiniem ar maksājumu karti un pieslēgumu internetbankai.

Internetveikalu labā prakse ir piedāvāt pircējam veikt samaksu uzreiz par pirkumu tiešsaistē, nevis izrakstot rēķinu, kas pēc tam tiek apmaksāts. Tiešsaistes maksājumi nozīmē, ka pircējam ir iespēja norēķināties ar savu maksājumu karti vai pirkuma veikšanas brīdī izmantot pieslēgumu internetbankai.
Šobrīd tirdzniecībai internetā ir diezgan stingri regulējumi, īpaši tad, ja tirgotājs piedāvā maksājumus ar karti vai internetbanku. Fakts, ka e-veikalā ir pieejami norēķini ar karti, jau parāda tirgotāja uzticamību.
Viktors Saulītis, bankas "Luminor" E-komercijas un karšu risinājumu vadītājs
Karšu maksājumi ir drošības zīmogs
Karšu maksājumi ir drošs, uzticams un sevi pierādījis norēķinu veids, kas tirgotājam ļauj paplašināt savu biznesu, piedāvājot savas preces vai pakalpojumu visā pasaulē.

"Lai ieviestu karšu norēķinus, sākotnēji uzņēmumam ir jāizvēlas pakalpojumu sniedzējs, piemēram, banka, kura šim klientam uzticēsies, jāizpilda prasības attiecībā uz mājaslapas saturu un dizainu – preču, pakalpojumu aprakstiem, tirgotāja politiku, un tikai tad karšu pieņemšana var tikt uzsākta," stāsta Saulītis.
Viktors Saulītis, bankas "Luminor" E-komercijas un karšu risinājumu vadītājs
"Latvijā strādājošās bankas ir diezgan prasīgas attiecībā uz noteikumu ievērošanu internetveikaliem, tādējādi pircēji lielākoties var būt droši, iepērkoties pie tirgotājiem, kuru karšu pieņemšanu nodrošina tirgū esošās bankas," uzsver Saulītis. Savukārt uzņēmumiem ir svarīgi zināt, ka šīs prasības nav banku veidotas, bet gan starptautisko karšu izdevēju noteiktas, lai nodrošinātu, ka visur, kur notiek norēķini ar šādām maksājumu kartēm, tiktu ievērotas lietotāju intereses un tiesības, radot visām pusēm saprotamu, kā arī regulētu vidi drošiem norēķiniem. Karšu norēķinu apstrādes politikas no šo shēmu puses ir publiski pieejamas un ar tām var iepazīties ne vien tirgotāji, bet arī pircēji.
No maksājumu viedokļa tiešsaistē visdrošākie ir tie interneta veikali, kas karšu maksājumiem atbalsta drošu jeb divu faktoru autentifikāciju, piemēram, paroli un vēl kādu papildu attālās atpazīšanas veidu, kas zināma kā drošu kartes pirkumu lapa, ko noteikti daudzi ir pamanījuši iepirkšanās procesā. Šādu "drošības zīmogu" iegūst katrs no "Swedbank" tirgotājiem. Tas apliecina, ka tirgotājs augstu vērtē maksājumu drošību un, visticamāk, būs parūpējies arī par citiem savu IT sistēmu drošības aspektiem.
Mihails Čebotars, "Swedbank" Uzņēmumu piedāvājumu un stratēģijas izstrādes pārvaldes vadītāja pienākumu izpildītājs
"BankLink" – tirgotājam nauda kontā tajā pašā dienā
Latvijas iedzīvotāji vienlīdz aktīvi maksājumiem izmanto arī savienojumu ar internetbanku jeb "BankLink" risinājumus, kas nozīmē, ka ar pircēja internetbankas starpniecību tirgotājs var ērti sagatavot maksājuma uzdevumu apstiprināšanai.

"BankLink" priekšrocības uzsver arī Saulītis: "Šādi maksājumi ir ērti, ātri un efektīvi, jo pārdevējs var nekavējoties uzzināt par naudas pārskaitīšanas faktu un uzsākt preces piegādi vai pakalpojuma sniegšanu. Šajā jomā pēdējā pusgada laikā ir notikusi būtiska inovācija – Eiropas līmenī regulētā vidē ir tapis jauns "BankLink", ko dēvē par "maksājumu ierosināšanas pakalpojumu".

Eksperts skaidro, ka no pircēju un tirgotāja skatu punkta šis jauninājums ir tikpat drošs kā "BankLink", tomēr tirgotājam tas sniedz būtiskas priekšrocības – viņam lielākoties pietiks tikai ar vienu kontu vienā bankā, un ar vienu līgumu, lai varētu saņemt maksājumus no visām lielākajām Baltijas bankām un to klientiem tikpat ērtā veidā, kā tas bija caur "BankLink" pakalpojumu. Tam vajadzēt samazināt arī paša tirgotāja izmaksas, jo kontu uzturēšanai vajadzēs veltīt daudz mazāk laika un līdzekļu, kā arī pakalpojumu ieviešana, izvēloties partneri, būs stipri ātrāka un vieglāka – nebūs jādomā par piemērošanos banku dažādām specifikācijām.

E-komercijas snaudošais potenciāls
Digitālā transformācija un e-komercija ir sevi pierādījušas kā būtiskus uzņēmējdarbības saglabāšanas elementus, un to loma nākotnē Latvijā un globāli tikai pieaugs. Kā raksturīgākos e-komercijas ieguvumus eksperti izceļ iespēju uzņēmumiem efektīvi attīstīt savu biznesu un samazināt izmaksas, ko rada fiziska veikala uzturēšana un skaidras naudas apkalpošana. Iepirkšanās paradumu maiņa ietekmē ne tikai to kur izvēlamies iepirkties, bet arī kā, kad un kāpēc. Interneta veikals klientiem ir pieejams jebkurā diennakts laikā, turklāt digitālie risinājumi pircējam sniedz iespēju veikt izpēti vēl pirms preces iegādes, tādējādi izdarot pārdomātus un ilgtspējīgus pirkumus, bet tirgotājam veidojot ciešu kontaktu ar esošajiem un potenciālajiem lietotājiem.
Projekta ''#viedpircēja vēstniecība"' veidotāji: saturs tapis sadarbībā ar "Mastercard" un Finanšu nozares asociāciju, redaktores – Kristīne Melne un Sabīne Košeļeva, dizains – Natālija Šindikova, izstrāde – Kārlis Simanovičs, projekta vadītāja – Anta Akantjeva-Ummere.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.