Sadarbībā ar Mastercard un Finanšu nozares asociāciju
Esi #viedpircējs — atbildīgs iepirkumu grozs arī tiešsaistē
Esi #viedpircējs — atbildīgs iepirkumu grozs arī tiešsaistē
Foto: Shutterstock
Latvijas iedzīvotāji arvien biežāk rīkojas kā viedpircēji, un digitālie iepirkšanās paradumi turpina attīstīties. "Mastercard" un Finanšu nozares asociācijas jaunākā pētījuma dati liecina, ka vairāk nekā trešdaļa (38 %) iedzīvotāju internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī. Tiek minēti dažādi iemesli, kāpēc priekšroka tiek dota e-veikaliem, — 63 % aptaujāto atklāj, ka iepirkšanās tiešsaistē sniedz iespēju ātri un ērti salīdzināt cenas un piedāvājumus dažādos veikalos, savukārt laika ietaupījumu izceļ 51 % respondentu. Šīm priekšrocībām pievienojas arī iespēja ietaupīt resursu patēriņu.
Iepirkšanās un ilgtspēja — jēdzieni, kuru apvienošana prasa daudz vairāk nekā tikai skatīšanos uz produkta sastāvu vai izcelsmi. Lai gan pašā būtībā arvien jaunu preču iegāde nesaskan ar ilgtspējas jēdzienu, jo nozīmē pieaugošu patēriņu, šīs koncepcijas ir iespējams veiksmīgi savienot — pircējiem veicot apzinātus un ilgtermiņā vērtīgus pirkumus, kā arī tirgotājam, veidojot atbildīgu piedāvājumu un pārdomātu preču piegādes stratēģiju.
Ilgtspēja — attālināti vai klātienē?
Adriāna Kauliņa, "Swedbank" Ilgtspējas attīstības vadītāja Latvijā
Runājot par ilgtspējīgu iepirkšanos, jāizšķir trīs aspekti: paša pirkuma ilgtspēja jeb preces īpašības, šīs preces lietošanas veids — dārgāka prece var būt lētāka lietošanā, jo patērē mazāk resursu, kā arī mūsu paradumi, kas ir mainīgais lielums ilgtspējas vienādojumā — tieši tie mūsu dzīvesveidu, tostarp iepirkšanos, spēj padarīt ilgtspējīgāku. Pircēju ilgtspējīgu izvēļu pamatā ir zināšanas un izpratne par savas rīcības ietekmi, kā vērtību izvirzot kvalitāti. Domāt ilgtspējīgi iespējams, arī liekot preci digitālajā pirkumu grozā.

"Tirgojot un iepērkoties tiešsaistē, dažādos veidos iespējams aiztaupīt lieku resursu patēriņu — tirgotājs ietaupa, jo viņam nav vajadzīgs fizisks veikals, kura iekārtošanai nepieciešami materiāli un kura uzturēšana patērē enerģiju gan apkurei, gan apgaismojumam, gan citiem preču klātienes tirgošanas darbiem, uzņēmējam pietiek ar noliktavu. Tāpat tirgotāja izvēlētais preču piegādes transports var optimāli plānot maršrutus — kopumā tiek iztērēts mazāk degvielas. Īpaši atbildīgā gadījumā piegādes transports darbojas ar atjaunīgo enerģiju, tādējādi palīdzot ietaupīt vēl vairāk resursu. Patērētājam savukārt nav nepieciešams transports, lai apmeklētu e-veikalu. Iepērkoties internetā, pircējs var vieglāk, bez steigas un kārdinājumiem apdomāt savu pirkumu grozu, kā arī izpētīt, no kāda ražotāja tiek veikts pirkums," skaidro Adriāna Kauliņa, "Swedbank" Ilgtspējas attīstības vadītāja Latvijā.

Tomēr brīdī, kad iepirkšanās tiešsaistē kļūst par brīvā laika pavadīšanu, tiešsaistes veikalu vides draudzīgās priekšrocības ātri izplēn. Pircēji mēdz spontāni iegādāties preci, tad impulsīvi tiek nopirkta vēl kāda. Vēlāk, tās saņemot, tiek secināts, ka pirkums tomēr nav vajadzīgs, nepatīk un tiek sūtīts atpakaļ. Vai arī, ja atpakaļ sūtīšana ir dārga vai negribas "ķēpāties", mēdzam to ielikt skapī un nākošajā skapja revīzijas reizē vienkārši izmetam ārā. Visas lietas, kas izrādās liekas, vairo atkritumus, tāpēc jācenšas tām atrast optimālu pielietojumu, sniegt otro dzīvi vai, vissliktākajā gadījumā, nodot tās šķirošanas konteineros.
Ceļā uz atbildīgu biznesa modeli
Lai tiešsaistes tirgotājs spētu padarīt pirkšanas pārdošanas procesu ilgtspējīgu no savas puses, jāpārskata tā uzņēmējdarbības modelis. Pirmkārt, jāsaprot, ko patiešām veikals pārdod un kas ir tas, ko klienti pērk? Vai uzņēmējs saprot, kur un kā e-veikala plauktos stāvošā prece tiek ražota? Tas ir stāsts par zināšanām par saviem sadarbības partneriem. Otrkārt, jārūpējas par savu piegādes ķēdi un loģistiku. Jāpatur prātā ne tikai klimata aspekts, bet jāskatās arī uz sociālo atbildību un pārvaldību kopumā.
Viktors Toropovs, "SEB bankas" Ilgtspējas attīstības vadītājs
Viktors Toropovs, "SEB bankas" Ilgtspējas attīstības vadītājs, stāsta: "Šobrīd uzņēmējdarbības sektorā par ilgtspēju runāt viennozīmīgi ir moderni, tomēr arvien vairāk uzņēmumu sāk risināt šos jautājumus patiešām vērīgi un komunicē par jau padarītiem darbiem. Ja salīdzinām situāciju pirms pāris gadiem un šodien, jāsaka, ka ilgtspējas tēma iegūst jau konkrētu ietvaru, pateicoties virknei Eiropas Savienības un dažādu citu regulējošu institūciju prasību. Banku sektors ir pirmais, kurā tiesību aktu noteiktās prasības stājušās spēkā, jo bankām ir liela teikšana par kapitālu, kas tiek iepludināts ekonomikā — tā šie jautājumi nonāk līdz uzņēmumiem, kas tiek motivēti arvien vairāk izprast un sekot līdzi labajai praksei ilgtspējības ieviešanā."
Kā pazīt ilgtspējīgu tiešsaistes veikalu — trīs pamatpazīmes
E-veikals sniedz detalizētu informāciju par produktiem
Klientiem jānodrošina pēc iespējas precīzāks produktu apraksts, piemēram, labs izmēru, sastāva vai funkciju apraksts, lai pirkums būtu pēc iespējas trāpīgāks. Tas palīdz pircējiem izvairīties no vilšanās, bet tirgotājiem — no preču atpakaļ saņemšanas.
Dabai draudzīgs iepakojums
Preces nepieciešams transportēt optimālā iepakojumā — bez liekām pārpakošanām un nesamērīgi lielām kastēm. Šobrīd ir tendence lietot pārmērīgu iepakojumu, kas noteikti nav ilgtspējīga prakse.
Transporta pakalpojumu nodrošinātājs
Ilgtspējīgi e-veikali izmanto kurjerpakalpojumus ar pēc iespējas zaļāku transporta veidu optimizētiem preču piegādes maršrutiem.
Kamēr dažiem uzņēmējiem jālauza galva par to, kā pārvērst savu darbības modeli, lai atbilstu sabiedrības un investoru gaidām, citi savu biznesu jau sākotnēji ir būvējuši ar ilgtspējīgiem pamatiem. Elīna Novada, "Svaigi.lv" interneta veikala īpašniece, komentē: "Savu biznesu esam radījuši, jau no paša sākuma domājot par ilgtspēju gan ekonomiski, gan sociāli, gan ar fokusu uz vidi. Izvirzām un stiprinām vietējos ražotājus, lai vietējais saimnieks būtu līdzvērtīgs pārtikas tirgus dalībnieks ar taisnīgu samaksu par ieguldīto darbu. Izvēlamies sadarboties ar bioloģiski sertificētām saimniecībām, kas darbojas dabai draudzīgi. Kopā ar saimniecībām risinām iepakojuma jautājumus, lai produkti tiktu iesaiņoti dabai draudzīgos materiālos, un kopā ar klientiem darbojamies pie iepakojumu atkārtotas izmantošanas.
Elīna Novada, "Svaigi.lv" interneta veikala īpašniece
"Svaigi.lv" ir pirmais, lielākais un veiksmīgākais īsās pārtikas piegādes ķēdes izveidotājs Latvijā. Mēs gadā savedam kopā tuvu pie 200 pašmāju saimnieku, piedāvājot pircējiem alternatīvu izvēles iespēju konvencionālai pārtikai un lielveikalu iepirkšanās ķēdēm. Ar savu darbu piegādājam kvalitatīvu pārtiku Latvijas ģimenēm, stiprinām Latvijas lauku reģionus un izglītojam sabiedrību."
Uldis Iltners, AS "MADARA Cosmetics" valdes loceklis
Ja uzņēmums jau no tā dibināšanas ir ilgtspējībā balstīts, tā e-komerciju ir vieglāk attīstīt līdzvērtīgās vērtībās. "Ilgtspējīga e-veikala attīstība prasa būtiskus laika un finanšu resursus – ir nepieciešams līdz sīkākajai detaļai izprast iekšējos procesus, lai saprastu, kā tos optimizēt. Piemēram, mūsu e-veikala kastītes ir pielāgotas gan pārvadātāju izmēriem, gan arī mūsu pašu produktu izmēriem un to kombinācijām. Rūpējoties par vidi, nodrošinām CO2 neitrālu piegāžu opcijas gan Latvijā, gan eksporta tirgos, sūtām produktus 100 % pārstrādājamās kastītēs, iepakojumam neizmantojam burbuļplēves, ļaujam pircējam pašam izvēlēties, vai un kādus produktu paraudziņus viņš vēlas saņemt pie sava sūtījuma, kā arī citos veidos veidojam mūsu darbību arvien pārdomātāk. Šādu risinājumu ieviešana prasa būtisku dažādu departamentu iedziļināšanos un nemitīgu jaunu risinājumu meklēšanu. Jauniem e-komercijas spēlētājiem iesakām domāt un plānot ilgtspējīgus procesus jau no pašiem pirmsākumiem, jo vēlāk procesus pārveidot būs dārgāk un sarežģītāk," atklāj Uldis Iltners, AS "MADARA Cosmetics" valdes loceklis.

Uldis Iltners uzsver arī kvalitatīva e-veikala satura veidošanas nozīmi. "Interneta veikala dizains ir pielāgots, lai palīdzētu pēc iespējas precīzāk izvēlēties savām vēlmēm piemērotu produktu un samazinātu risku, ka produkts nebūs konkrētajam pircējam atbilstošs un attiecīgi netiks lietots. To darām, nodrošinot lielāku bilžu skaitu nekā vairumā internetveikalu, atrādot produkta tekstūras, nodrošinot kvalitatīvus aprakstus u. tml. Šim mērķim labi kalpo arī atsauksmes, kas sniedz iespēju pircējam uzzināt objektīvu trešās puses viedokli un veikt pārdomātāku pirkumu."
Katrs pirkums ir ilgtermiņā nozīmīga izvēle
Nora Pastore, "Signet Bank" Biznesa attīstības daļas vadītāja
Vai tas ir pirkums fiziskā veikalā vai interneta vidē, pircējiem ir jāsaprot, kas un no kā tiek iegādāts. Gandrīz puse Latvijas iedzīvotāju (47 %) apliecina, ka, iepērkoties tiešsaistē, pievērš uzmanību preces izejvielām/sastāvdaļām un to izcelsmei. Tāpat katrs ceturtais norāda, ka viņam rūp, lai preces tiktu iepakotas pārstrādājamā iepakojumā. Taču klimata jautājumi ir mūsu visu problēma. Veikt pārdomātas un apzinātas izvēles mēdz būt dārgāk īstermiņā, tomēr laika gaitā tās atmaksājas, un ieguvēji no ilgtspējīga patēriņa esam mēs visi. Pircēji ar tirgotājiem darbojas viens otru ietekmējot, tāpēc ikviens no mums ar saviem paradumiem un izvēlēm ietekmē tirgotāju lēmumus un to, kā strādā uzņēmumi.

"Preču patēriņš ir viens no būtiskākajiem katalizatoriem gan klimata pārmaiņām, gan citiem ilgtspējīgas attīstības riskiem. To ražošanai, piegādei un pārstrādei tiek tērēts milzum daudz resursu, un šie procesi atstāj lielu nospiedumu aiz sevis. Protams, mēs nevaram pārtraukt patērēt preces pilnībā, tomēr varam mainīt savus patēriņa ieradumus, lai mazinātu tā negatīvo ietekmi. Pirmkārt, rūpīgi izvērtējot, vai prece tiešām mums ir nepieciešama. Otrkārt, izvēloties kvalitatīvāku preci, kas tās paredzētajam mērķim kalpos pēc iespējas ilgāk. Šobrīd dzīvojam ātra patēriņa kultūrā, un ražotāji tam ir pielāgojušies, radot arvien pieejamākas un lētākas preces, taču bieži vien tas ir uz materiālu un ražošanas kvalitātes rēķina.

Pasaule mums ir viena, un tās resursi ir limitēti. Turpinot tos tērēt neapdomīgi, neatgriezeniski pienāks tas brīdis, kurā šo resursu vai nu nebūs, vai nu tie kļūs ārkārtīgi dārgi. Pārmaiņas klimatā izjūtam jau šobrīd, un mums jārīkojas — ja ne mūsu pašu, tad vismaz mūsu bērnu un mazbērnu dēļ," izceļ Nora Pastore, "Signet Bank" Biznesa attīstības daļas vadītāja.
Esi #viedpircējs — veic pirkumus ilgtspējīgi!
Domā līdzi, cik daudz ikdienā pērc un patērē, un centies identificēt lieko!
Atceries, ka pirkuma iegāde ir tikai daļa no izdevumiem un resursiem. Otru pusi veido preces lietošana.
Iegādājies preces bez steigas, dodot sev laiku apdomāt, vai pirkums patiešām ir nepieciešams!
Izvairies no eksprespiegādēm – ļauj veikalam plānot piegādes optimāli!
Dod priekšroku vietējiem ražotājiem un tirgotājiem!
Izvēlies kvalitāti pār kvantitāti!
Projekta ''#viedpircēja vēstniecība"' veidotāji: saturs tapis sadarbībā ar "Mastercard" un Finanšu nozares asociāciju, redaktores – Kristīne Melne, Līga Švāne, Sabīne Košeļeva, dizains – Inga Čujevska, izstrāde – Ervīns Malnačs, projekta vadītājs - Ēriks Radželis, aģentūru grupas vadītaja – Inese Skaraine.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.