Sadarbībā ar Mastercard un Finanšu nozares asociāciju
close-ad
Esi #viedpircējs! Kas jāzina par drošu iepirkšanos internetā?
Foto: Shutterstock
Pircēji Latvijā arvien vairāk dod priekšroku ne tikai bezkontakta maksājumiem veikalā, bet arī izvēlas iepirkties tiešsaistē. Būtiskākais secinājums – digitālo risinājumu klātbūtne un nozīme ikdienas dzīvē tikai pieaug, tāpēc svarīgi, lai gan uzņēmēji, gan iedzīvotāji ne tikai gudri izmantotu digitālo rīku priekšrocības, bet arī prastu parūpēties par savu digitālo drošību, izvēloties uzticamus tiešsaistes veikalus un drošus maksājumu veidus.
#viedpircējs domā un rīkojas digitāli — veic ikdienas pirkumus tiešsaistē un lieto dažādus maksājumu rīkus, spēj atpazīt uzticamus tiešsaistes veikalus un izvēlas drošus maksājumu veidus, sevi pasargājot no iespējamiem krāpšanas riskiem.

Kā liecina "Mastercard" un Finanšu nozares asociācijas pētījums, Latvijas iedzīvotāji ikdienas maksājumiem arvien biežāk dod priekšroku tieši bezkontakta norēķiniem — ikdienas maksājumiem tos lieto 70% (2018. gadā tie bija vien 37%), un bezkontakta karšu lietotāju skaits pieaudzis pēdējā pusgada laikā. Skaidrojums šai tendencei ir gana vienkāršs — norēķini ar maksājumu kartēm un pirkumi tiešsaistē ir ērti, droši un sniedz tēriņu kontroli.
Vieda iepirkšanās=veselīga iepirkšanās
"Mastercard" un Finanšu nozares asociācijas pētījumā par Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem internetā noskaidrots, ka 70% Latvijas iedzīvotāju ir svarīgi, ka uzņēmumu preces un pakalpojumus var iegādāties tiešsaistē, tostarp tā jūtas drošāk par savu veselību. Vairāk nekā trešdaļa respondentu (39%) internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī, un visbiežāk to dara iedzīvotāji vecumā no 25 līdz 34 gadiem. Tieši šī vecuma grupa tiešsaistē iepērkas visaktīvāk — vairākas reizes mēnesī —, turklāt sievietes to dara biežāk nekā vīrieši.
Kā galvenos tiešsaistes iepirkšanās ieguvumus iedzīvotāji visbiežāk min iespēju ātri un ērti salīdzināt cenas piedāvājumus dažādos veikalos (63%), laika ietaupījumu (54%), plašāku sortimentu (32%), kā arī bezkontakta piegādi (29%).

Iespēju iepirkties tiešsaistē visbiežāk izmanto augstākā vai vidējā līmeņa vadītāji un speciālisti, kā arī jaunās māmiņas (41%). Savukārt senioru vidū iespēju iepirkties internetā reizi mēnesī vai biežāk izmanto katrs septītais, novērtējot bezkontakta iepirkšanās ērtumu un to, ka preces tiek nogādātas līdz dzīvesvietai.

Iepirkšanās internetā ir būtiski retāk izplatīta gados vecāku iedzīvotāju vidū, turklāt senioru vidū katrs ceturtais novērtējis savas zināšanas par drošu iepirkšanos internetā kā sliktas. Vājā finanšu pratība par iepirkšanos internetā visticamāk arī veicina retāku interneta izmantošanu ikdienas pirkumiem. Tāpēc šobrīd īpaši svarīgi runāt par drošu iepirkšanos tiešsaistē, lai veicinātu senioru uzticēšanos šim iepirkšanās veidam un mazinātu nepieciešamību apmeklēt veikalus klātienē un mazinātu sabiedrības veselības riskus. Citiem vārdiem, būtiski, ka arī šī vecuma grupa kļūst par viedpircēju, zina tiešsaistes iepirkšanās priekšrocības un kā izvairīties no krāpniecības riskiem. Ņemot vērā, ka iepirkšanās tiešsaistē un labas zināšanas par drošu iepirkšanos internetā ir visbiežāk sastopama jauniešu vidū, viņiem arī jāsniedz palīdzīga roka saviem vecākiem un vecvecākiem apgūt zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas, lai droši iepirktos internetā!
Pētnieks un sociologs Andris Saulītis
Kas būtu jāzina par drošiem maksājumiem internetā?
Kā liecina aptauja par Latvijas iedzīvotāju tiešsaistes iepirkšanās paradumiem, iegādājoties preces vai pakalpojumus internetā, iedzīvotāji dod priekšroku maksājumiem ar karti vai izmanto pieslēgumu internetbankai. Pēc ekspertu domām tās ir drošas maksājumu metodes. Galvenais pašiem rīkoties gudri un ievērot pamatlietas, lai sevi pasargātu.
Finanšu nozares asociācijas IT drošības darba grupas vadītājs, SEB bankas Informācijas drošības vadītājs Oskars Blumbergs
"Lai arī kopumā iedzīvotāji kļūst arvien zinošāki un ieklausās banku norādījumos un skaidrojumos, kā rīkoties, lai nekļūtu par krāpnieku upuri, tomēr joprojām gana daudz ir to gadījumu, kuros neuzmanīgāki klienti var uzķerties uz krāpnieku ēsmas. Runājot tieši par drošu iepirkšanos ar maksājumu karti, pats galvenais ir pielāgot karšu drošības uzstādījumus tieši savām vajadzībām – pieslēgt un atslēgt iespēju iepirkties internetā, kā arī noteikt atbilstošus limitus. Daudzi nemaz par šādu iespēju nezina vai arī neaizdomājas, taču drošības uzstādījumu maiņa aizņem vienas dažas minūtes," atklāj Finanšu nozares asociācijas IT drošības darba grupas vadītājs, SEB bankas Informācijas drošības vadītājs Oskars Blumbergs.
Ieteicams maksājumu kartēm noteikt atļautos limitus – gan darījumu, gan pirkumu, gan arī skaidras naudas izņemšanas dienas limitu. Izmanto arī ērtus maksājumus ar viedtālruni. Šī funkcija ir droša, jo darījumu veikšanai digitālās kartes dati tiek izmantoti šifrētā veidā.

Eksperti arī atgādina par spēcīgu paroļu nozīmi.
Bankas "Citadele" Informācijas tehnoloģiju drošības daļas vadītājs Kaspars Briška
"Svarīgs aspekts ir tiešsaistes kontu (e-pasts, sociālie tīkli, internetveikali utt.) drošība, jo viens no izplatītākajiem veidiem, kā kibernoziedznieki ielaužas šajos kontos, ir vāju paroļu atminēšana vai uzlaušana. Visbiežāk tas notiek, ja tiek uzlauzta kāda vietne, un tad no šīs vietnes nozagtās paroles tiek pārbaudītas citos tiešsaistes kontos. Tā kā vienādas paroles ļoti bieži tiek izmantotas vairākos kontos vienlaikus, tad noziedzniekiem diezgan viegli pārņemt šos kontus savā kontrolē. Tādēļ galvenais drošību veicinošais faktors ir unikālas un garas paroles izvēle katram atsevišķam tiešsaistes pakalpojumam," uzsver bankas "Citadele" Informācijas tehnoloģiju drošības daļas vadītājs Kaspars Briška.

Zini savas tiesības
Ja noticis neautorizēts maksājums, t.i., maksājuma kartes lietotājs nav devis piekrišanu tā izpildei, bankai naudu atmaksās vienas dienas laikā. Savukārt, ja iepērkoties internetā, pakalpojums vai prece nav piegādāta vai ir bojāta, klientam sākumā būtu jāvēršas pie tirgotāja. Ja ar tirgotāju neizdodas vienoties par naudas atmaksu, klientam jāvēršas savā bankā. Banka katru gadījumu izvērtēs individuāli – ja pirkums veikts ar maksājumu karti, klients naudu atgūs, naudas atmaksa var ilgt līdz 90 dienām.
Jauni paradumi – gan iedzīvotājiem, gan krāpniekiem
"Luminor" biznesa attīstības vadītāja Jekaterina Zinica
"Līdz ar Covid-19 dēļ noteiktajiem ierobežojumiem ievērojami mainījās arī cilvēku ieradumi, rīkojoties ar naudu un sazinoties ar banku. "Luminor" apkopotie dati liecina, ka kopš marta klienti arvien vairāk izmanto bezskaidras naudas norēķinus, īpaši bezkontakta kartes, ievērojami kritās darījumu skaits bankomātos, pieauga tēriņi interneta veikalos, un saziņai ar banku klienti arvien vairāk izmanto attālinātās iespējas," atklāj "Luminor" biznesa attīstības vadītāja Jekaterina Zinica.

Viņa uzsver, ka visbiežāk problēmas digitālajā vidē rodas, kad krāpnieki cenšas izvilināt klientu privātos un bankas datus, vai kad cilvēki paši iepērkas viltus interneta veikalos, vai nepievērš uzmanību "Smart-ID" drošības prasībām. Izplatīta krāpniecības metode ir arīdzan uzdošanās par bankas pārstāvjiem, cenšoties internetā, caur e-pastu, sociālajos tīklos vai pa tālruni no klienta izvilināt privātus datus – internetbankas pieejas, maksājumu kartes informāciju un citus datus.

Tāpat Zinica atgādina: "Ja tomēr ir aizdomas, ka nauda ir pārskaitīta krāpniekam, vai kredītkartes, internetbankas dati ir iedoti neuzticamam pārdevējam, pēc iespējas ātrāk par to jāziņo savai bankai. Savukārt – ja esi pazaudējis bankas karti vai tā nonākusi nepareizās rokās, nekavējoties bloķē to savā internetbankā vai mobilajā aplikācijā"

Tiešsaistes iepirkšanās neizbēgami aizvien vairāk ienāks mūsu ikdienā, sniedzot neskaitāmas priekšrocības, un galvenais ļauj ietaupīt vērtīgāko — savu laiku. Tāpēc eksperti uzsver finanšu un digitālās pratības nozīmi, lai Latvijā ir vairāk viedpircēju, kuri veikli orientējas e-veikalu piedāvājumos, drošos maksājumu līdzekļos, kā arī nepieciešamības gadījumā zina, kā rīkoties.
Kas ir #viedpircējs?
1
Domā un rīkojas digitāli
2
Bieži veic ikdienas pirkumus tiešsaistē
3
Lieto dažādus maksājumu rīkus
4
Iepērkas gudri un droši
Projekta ''#viedpircēja vēstniecība"' veidotāji: saturs tapis sadarbībā ar "Mastercard" un Finanšu nozares asociāciju, redaktores – Kristīne Melne un Sabīne Košeļeva, dizains – Natālija Šindikova, izstrāde – Kārlis Simanovičs, projekta vadītāja – Anta Akantjeva-Ummere.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.