Sadarbībā ar Mastercard un Finanšu nozares asociāciju
Esi #viedveikals – drošas maksājumu metodes interneta veikalam
Esi #viedveikals – drošas maksājumu metodes interneta veikalam
Foto: Shutterstock
E-komercijas uzvaras gājiens turpinās
Jaunākās "Mastercard" un Finanšu nozares asociācijas aptaujas dati liecina, ka 78% Latvijas iedzīvotāju ir svarīgi, ka uzņēmumu preces un pakalpojumus var iegādāties tiešsaistē. Pircējiem vecumā no 18 līdz 25 gadiem tas ir vissvarīgāk – to norādījuši 90% aptaujāto šajā vecuma grupā. Iepirkšanās internetā ir svarīga arī senioriem – 64 % to atzīmē kā nozīmīgu. Abās vecuma grupās tas ir 10% pieaugums, salīdzinot ar iepriekšējo aptauju 2020. gadā. Likumsakarīgi, ka arī tiešsaistes veikalu skaits turpina palielināties.
Interneta veikaliem jādomā par savām konkurences priekšrocībām, un mūsdienīgi un droši maksājumu rīki ir veiksmīgas e-komercijas pamats. Uzņēmuma izvēlētā maksājumu metode darbojas kā tilts starp interneta veikalu un ikvienu tā klientu – sniedz iespēju pircējam veikt maksājumu un apstrādā darījumu. Veicot apmaksu, potenciālais pircējs kļūst par klientu, tāpēc uzņēmējiem ir īpaši svarīgi izvērtēt dažādās maksājumu metodes, lai izvēlētos piemērotāko risinājumu savam uzņēmējdarbības veidam un padarītu pircēja pieredzi pēc iespējas ērtāku.
Laiks ir nauda – konkurence turpina pieaugt
Mārtiņš Bergmanis, "Industra Bank" E-komercijas attīstības vadītājs
Maksājumu tehnoloģiju attīstība ietekmē iedzīvotāju maksāšanas paradumus. Sen pagājuši tie laiki, kad maksājumus pieņēma tikai skaidrā naudā. Pateicoties tehnoloģijām, ir pieejamas dažādas tūlītēju maksājumu metodes. Parādās arvien jauni tirgus spēlētāji, piemēram, dažādi mobilie maksājumi, digitālie maciņi. Ieguvēji no digitālās attīstības ir gan tirgotāji, gan pakalpojumu sniedzēji. Maksājumu metodes palīdz tirgotājiem strādāt efektīvāk, samazināt izmaksas, bet pircējiem ietaupīt vērtīgāko – savu laiku.

Mārtiņš Bergmanis, "Industra Bank" E-komercijas attīstības vadītājs komentē: "Norēķinu metožu klāstam pievienojas arvien jauni apmaksas veidi, jauno risinājumu izstrādātāji pievieno savu artavu jau esošajām maksājumu metodēm, par lietotāju skaitu cīnās, galvenokārt izmantojot "UI-user interface" jeb lietotāju saskarnes ērtumu. Ja tas tiek uzlabots, arī pavisam jauns maksājumu veids var veiksmīgi konkurēt – piesaistīt lietotājus un gūt pietiekamu tirgus daļu. Eiropas tirgus kopumā ir atvērts jauniem norēķinu spēlētājiem, un, kā mēs zinām, konkurence veicina attīstību – tā ir pozitīvā ziņa. Tomēr vienlaikus tas ir stipri segmentēts. Ir daudz dažādu valstu, līdz ar to arī regulējumu, kuriem jāpielāgojas, tāpēc bieži vien jaunie maksājumu veidi interneta veikalos paliek pieejami tikai lokāli."
Kādas maksājumu metodes pastāv?
Maksājumu saņemšanai no klientiem interneta veikalos ir dažādi risinājumi. Vienkāršākais no tiem – rēķina izrakstīšana un norēķins ar bankas pārskaitījumu. Tam gan ir vairāki trūkumi. Pirmkārt, šī metode ir laikietilpīgākā – papildu darbības apgrūtina gan pircēju, kam rekvizīti un rēķina numurs ir jāievada internetbankā manuāli, gan arī tirgotāju, kam jāsagatavo rēķins un jāiegrāmato ienākošais maksājums. Otrkārt, darījumu slēgšanas procesā pircējs var pārdomāt, kā arī rēķins var noklīst e-pastā kā mēstule. Treškārt, var gadīties, ka klients izvēlas darījumu vispār nenoslēgt, apzinoties, ka strīda gadījumā starp pircēju un pārdevēju naudas atgūšanas iespējas pircējam būs daudz mazākas.

Daudz populārāks maksājumu veids ir norēķini ar kartēm. Šāda norēķināšanās ir uzticamāka un ērtāka. Atšķirībā no citiem maksājumu veidiem klienta ieguvumiem pievienojas iespēja atgūt naudu krāpšanas gadījumos. Papildu pircēja drošībai bankas piedāvā internetbankā ērti ieslēgt un atslēgt tiešsaistes maksājumus kartei. Tirgotājs savukārt, izmantojot šo maksājumu metodi, var ērti pārraudzīt kartes maksājuma statusu, kā arī ļaut norēķināties tiem pircējiem, kas izvēlēsies veikt lielākus pirkumus, tērējot savai kartei piesaistīto limitu.
Viktors Saulītis, "Luminor" E-komercijas un karšu risinājumu nodaļas vadītājs
Viktors Saulītis, "Luminor" E-komercijas un karšu risinājumu nodaļas vadītājs atklāj, ka "karšu maksājumi ir pārbaudīts un no pircēja perspektīvas drošākais maksājumu veids. Karšu shēmas, piemēram, Mastercard, paredz, ka kartes turētājs var prasīt naudas atmaksu no sava kartes izdevēja par nepiegādātām precēm vai nesniegtiem pakalpojumiem, samazinot iespēju tikt apkrāptam. Tas palīdzēs arī tad, ja tirgotājs būs bankrotējis.

Karšu shēmas ir ieinteresētas radīt drošu un saprotamu norēķinu vidi karšu pieņēmējiem un lietotājiem. Norēķinos ir iesaistīta "3D secure" autentifikācija – ievadot karšu datus, tiek prasīta arī internetbankas validācija ar lietotāju numuru, veicinot papildu drošību norēķinos tiešsaistē. Karšu norēķiniem ir arī īpaši būtiska loma atkārtoto maksājumu gadījumā, lai lieki neapgrūtinātu maksātāju – tas ir īpaši populāri, sniedzot dažādu nomas pakalpojumus klientiem".

Pēdējos gados Latvijā arvien populārākas kļūst citas norēķinu alternatīvas – iegādājoties preces vai pakalpojumus internetā, vairāk nekā katrs piektais (21%) norēķinās ar "Pay Pal", bet 10 % izvēlas maksāt, izmantojot salīdzinoši jaunos "Apple Pay" vai "Google Pay"digitālos maciņus, kas praktiski balstīti uz kartes norēķina idejas, bet tehniski tiek izpildīti krietni ātrāk, klientam biometriski identificējoties savā viedtālrunī.

Vēl viena iecienīta maksājumu metode ir "BankLink" risinājums jeb savienojums ar internetbanku, kas tirgū ir jau 20 gadus. Tas dod iespēju maksājuma uzdevumu sagatavot tieši pircēja internetbankā vai mobilajā lietotnē, kur pircējs to var nekavējoties arī apstiprināt, tātad norēķins tiek veikts uzreiz, veicot pasūtījumu.
Ar vienu risinājumu nepietiek
Māris Pietkēvičs, "Citadele" eksperts e-komercijas risinājumos
Lai mazinātu pircēju atteikšanos no jau piepildītiem pirkuma groziem, vēlams klientiem piedāvāt vairākas maksājumu metodes, lai pircēji var izvēlēties tās, pie kurām ir pieraduši. Nodrošinot vairāk nekā vienu maksājumu metodi, interneta veikals var apkalpot plašāku klientu loku – alternatīvu maksājumu veidu piedāvāšana palīdz sasniegt mērķauditoriju dažādos ģeogrāfiskos reģionos un palielināt konversijas iespējas.

"Katrs e-veikals vēlas panākt, lai pircējs, kurš salicis iepirkumu grozu, par to arī samaksā un aiziet no mājaslapas apmierināts. Veiksmīgi pabeigto pirkumu apjoms jeb konversija ir mēraukla, kas parāda to vietnes apmeklētāju daļu, kas ir kļuvuši par klientiem. Jo augstāks konversijas rādītājs, jo laimīgāks e-komercijas veikala īpašnieks. Lai klients neatteiktos no darījuma nepiemērotu maksājumu veidu dēļ, veiksmīgi tirgotāji nodrošina vairākas norēķinu iespējas.

E-komercijas iesācējam vai mazākam uzņēmumam, kas fokusēsies tikai un vienīgi uz Baltijas tirgu, iespējams, pietiek vienīgi ar maksājumu veikšanu ar internetbanku. Tas, ka ar interneta veikala palīdzību var pārdot jebkur, tā tiešām ir taisnība, un to saprot arī uzņēmēji. E-komercijas process šobrīd ir kļuvis daudz vienkāršāks, ērtāks un lētāks. Var just, ka lielākā daļa tirgotāju domā un jau virzās uz plašāku mērogu," skaidro Māris Pietkēvičs, "Citadele" eksperts e-komercijas risinājumos.
Sinerģija ar klientiem kā galvenais izvēles faktors
Kā lai izvēlas piemērotākos maksājuma veidus tieši savam tiešsaistes veikalam? Viens nozīmīgs aspekts, protams, ir izmaksas, kas īpaši izšķiroši mēdz būt jauno e-komersantu vidū. Vērtējot minētās maksājumu metodes interneta veikaliem no izmaksu viedokļa, jārēķinās, ka tās izmaksās 1–3% no darījuma summas. Atkarībā no bankas var tikt piemērota arī minimālā maksa par darījumu vai pievienotā maksa par katru darījumu. Tāpat atkarībā no bankas var tikt piemērota arī fiksēta ikmēneša maksa par pakalpojuma izmantošanu vai kontu apkalpošanu.

Nav šaubu, ka ir svarīgi izvēlēties biznesam finansiāli izdevīgu maksājumu metodi, taču jāņem vērā arī pats svarīgākais faktors – mijiedarbība ar klientiem. Pirms izlemt, kuras elektronisko maksājumu metodes piedāvāt, jānosaka sava mērķauditorija. Ņemot vērā klientu daudzveidību, iepirkšanās paradumi var atšķirties, un tas, kā pircēji reaģē uz dažādām maksājumu tehnoloģijām, var mainīties. Vispirms ir jāanalizē, ko auditorija gaida, jānosaka uzņēmējdarbības niša. Tikai pēc tam jāizvērtē dažādi elektronisko maksājumu veidi, lai atrastu tos, kas vislabāk atbilst uzņēmuma prasībām.

Nozare turpina attīstīties un piedāvā arvien jaunas iespējas e-komercijas spēlētājiem. Eksperti ir pārliecināti, ka maksājumu metodes gan tirgotājiem, gan pircējiem nākotnē kļūs vēl ērtākas un, kas svarīgākais, uz arvien veiksmīgāku mijiedarbību vērstas.
Projekta ''#viedpircēja vēstniecība"' veidotāji: saturs tapis sadarbībā ar "Mastercard" un Finanšu nozares asociāciju, redaktores – Kristīne Melne, Līga Švāne, Sabīne Košeļeva, dizains – Inga Čujevska, izstrāde – Ervīns Malnačs, projekta vadītājs - Ēriks Radželis, aģentūru grupas vadītaja – Inese Skaraine.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.