Foto: Shutterstock
Vēlies bērnam uzlabot rokrakstu? Pārtrauc spiest viņu rakstīt! Slikts rokraksts, protams, ir uzlabojams ar glītrakstīšanu, bet daudzi vecāki kopā ar bērniem cieš fiasko līniju, cilpiņu un visu pārējo skaisto lietu jūklī.

Labs rokraksts ir saistīts ar veselu prasmju komplektu – sīko pirkstu motoriku, spēju vērot, pacietību utt., un ir vērts pamēģināt darboties radoši, lai rokrakstu uzlabotu netieši. Tas var palīdzēt mazināt bērna riebumu pret burtnīcām un pildpalvu, kas neizbēgami iestājas, spiežot viņu pret savu gribu veikt glītrakstīšanas aktivitātes, savā blogā norāda Līga Bērziņa, "Uzvediba.lv" vadītāja, Latvijas Autisma apvienības vadītāja, kura jau vairāk nekā desmit gadus strādā ar psihosociāliem riskiem darba vidē, kā arī skolās.

Kā palīdzēt bērnam vieglā, jautrā un radošā veidā

Sāc ar mūsu daudzu bērnības mīļāko nodarbi – zīmējumu izšūšanu. Lai bērns iemācītos noturēt labi pildspalvu rokā, viņam ir jāapgūst vismaz septiņas citas prasmes, kas saistītas ar sīko pirkstu motoriku, un spēja darboties ar adatu un diegu palīdzēs šajā ceļā.

Tātad izdrukā uz cietāka papīra zīmējumu vai ļauj bērnam to pašam uzzīmēt. Tad ar īlenu sadur caurumus, sameklē pa kastītēm (vai veikaliem) krāsainus diegus, ierādi bērnam šūšanas mākslu, un ar prieku vēro, kā bērni aizraujas. Tā var izšūt gan mašīnas, gan skaistas mandalas.

Dod bērniem uzdevumus, kur nepieciešama precizitāte un koordinācija. Piemēram, krēslu kārtošanas spēles, Jenga, jā, arī šahs, dambrete, riču-raču un citas, kur nepieciešama precizitāte. Ja redzi, ka bērns pie galda mēģina visus tomātus sakārtot vienā traukā, bet tie ripo nost, nepārtrauc šo kaitinošo nodarbību! Tas arī uzlabo rokrakstu.

Spēlējiet rūtiņu vilkšanas diktātu, ciparu savienošanas spēles, krustvārdu mīklas utt. Spēlējiet visas spēles, kas prasa vilkt vai nu pa līniju vai arī līnijā. Veiciniet bērna interesi par krāsošanu, it īpaši tādu krāsošanu, kur nepieciešams strādāt ar sīkiem laukumiem. Nomierinoša un attīstoša ir tā pati mandalu krāsošana, turklāt mandalas var atrast par jebkādu tēmu un pat bērni var izgatavot savējās. Ir vērts uzmest acī arī tepat Latvijā tapušajām Burtu Bildēm.

Dod bērnam kaut ko pārzīmēt pret logu. Sameklē kādu grāmatu, kuru tev nav žēl upurēt, veco labo koppapīru un bērni atvērsies eksperimentiem. Atceries, kā tu pats kopēji bērnībā?

  • Rokraksts, starp citu, var daudz ko pavēstīt arī par bērna rakstura iezīmēm. Plašāk par to lasi šajā rakstā.

Labirinti! Neaizmirsti labirintus. Ļauj bērnam vilkt ar zīmuli, iet cauri labirintiem, sekot līnijām, bet ar laiku ierādi, ka pašam zīmēt labirintus nav nemaz tik sarežģīti, un izaicini viņu dot uzdevumu tev.

Nopērc vienkāršu un lētu magnētisko tāfelīti, uz kuras zīmēt un dzēst. Vislētāko. Sarakstieties ar tās palīdzību, zīmējiet, muļķojaties. Bērniem, kuri vēlas būt perfekcionisti, bet viņu sīko pirkstu motorika nav tik labi attīstīta, tāfelīte ir lielisks instruments, jo uzrakstīto tūlīt var nodzēst, un nepaliek pierādījumi. Galvenais, lai bērns trenējas. Ja bērnam ir trauksme, ļauj bērnam rakstīt ar zīmuli un izmantot dzēšgumiju.
Foto: Shutterstock

Izaiciniet viens otru ar zīmēšanas diktātu palīdzību. Noliec uz galda jebkādu sadzīves priekšmetu, piemēram, šķēres un mēģini to uzzīmēt. Jā, arī tu kā vecāks! Doma, ka jūs arī ciešat un jums arī ir izaicinājumi, ir ļoti mierinoša. Paņem putnu grāmatu, komiksu grāmatu un mēģiniet pārzīmēt elementus no tās. Šādi diktāti attīsta skatīšanas prasmi, jo bērniem var nesanākt rakstīšana, jo viņiem, piemēram, nav prasmju pamanīt, kā savienojas burtiņi savā starpā.

Apzīmējiet dažādus priekšmetus. Lai bērns zīmē, krāso uz kartona kastēm, ar pasteļkrītiņiem – uz rotaļlietām, ar krītiņiem uz asfalta, ievies apzīmējamu, apgleznojamu sienu (ja nervu sistēma to ļauj. Ja neļauj, izritiniet tapešu rulli uz grīdas). Apgūstiet dažādas virsmas, tekstūras, materiālus. Šī ir ļoti sarežģīta aktivitāte, kas attīsta smadzenes labāk nekā dārgas attīstošās rotaļlietas.

Nenovērtē par zemu darbošanos ar mālu. Māls ir ciets, bet tas ir tas, kas ir vajadzīgs – mīcīšanās pa cietu plastilīnu, mālu attīstīs roku muskulatūru, un tas var palīdzēt noturēt ilgāk pildspalvu. Mīkstie veidošanas materiāli ir patīkami, tie arī der, bet cietajiem materiāliem ir cits, ļoti svarīgs uzdevums.

  • Te iepazīsties ar 10 vingrinājumiem, kas palīdzēs uztrenēt bērna roku rakstīšanai.

Par vidi

Atrod pildspalvu, kas bērnam patiešām iet pie sirds. Ejiet uz veikalu un kopīgi piemeklējiet pildspalvu, kas bērnam labi iegulst rokās, kas nav par aukstu vai siltu, kas rakstās pietiekami viegli, kas atbilst bērna pirkstiņiem. Nopērc uzreiz vairākas, lai nav sirdssāpes par tās pazušanu.

Ja bērnam ir zems pacietības līmenis, nosliece uz hiperaktivitāti vai viņš vienkārši ir ļoti aktīvs bērns, maini mērogus. Ir bērni, kuriem mazie formāti vienkārši ir par mazu. Tad A4 formāta vietā izmanto A3, A3 vietā – tapešu rulli vai vecus plakātus. Galvenais, lai bērns zīmē, glezno, tur rokās kaut ko citu, nekā pulti vai mobilo tālruni.

Atceries, cik patīkami bija sākt rakstīt jaunās burtnīcās! Ļauj bērnam sākt no "jaunas lapas". Tas viņam dos iedvesmu un ļoti bieži – arī cerību, ka šoreiz viss izdosies labāk.

Aicini bērnu pievienoties ikdienas darbos, kas prasa koordināciju. Piemēram, tortes dekorēšanā, krāsošanā un citos darbiņos, kur ir gan atbildība, gan redzams rezultāts. Tas, ka bērns ierauga savu rezultātu dzīvē, palīdzēs daudz labāk, nekā abstrakti stāsti.

Slavē bērnu par katru veiksmi, nevis norādi uz neveiksmēm. Ja sanāca viens burtiņš no 18, uzlīmē tam klāt sirsniņu. Bērns redzēs paraugu, uz kuru tiekties, un tas viņam sniegs labu sajūtu, ka ir vērts censties, un ka progress ir. Kaut par pusmilimetru.

Māci bērnu nomierināties.

Ja tomēr nepadodas ne rakstīšana, ne aktivitātes, ja bērnam rokas ātri nogurst, sāp, ir vērts pieteikties uz konsultāciju pie ergoterapeita. Viņš vispusīgi novērtēs situāciju, palīdzēs saprast izaicinājumu iemeslus un risinājumus, un ieteiks vingrinājumus spēļu, rotaļu un citu aktivitāšu formātā. Iespējams, arī kādu no iepriekš minētajiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!