Kā bērnu mudināt kļūt par gudru patērētāju, krājēju un plānotāju
Foto: Shutterstock

Cik saldējumu var nopirkt par 10 eiro? Cik pelna audzinātāja? Vai par mantu kārtošanu būs kabatas nauda? Bērnu interese par naudu aug reizē ar jautājumu skaitu, un vecākiem jāsagatavo praktiskas atbildes, kurām var būt nozīmīga ietekme uz atvases turpmākajām attiecībām ar finansēm.

Mazo ekspertu skolas un centra "Skalbes" psiholoģe Zane Avotiņa piedāvā piecas stratēģijas, kā bērnu mudināt kļūt par gudru patērētāju, krājēju, plānotāju, pelnītāju un arī devēju.

Psiholoģe iesaka piecas tehnikas dažādu vecumu bērniem. Izmēģini, kura no tām šķiet saistošāka tavam mazajam, un atceries, ka tavs uzdevums ir dot izvēles iespējas, nevis uzspiest savu viedokli.

Viegli un rotaļīgi

Vecumā no diviem līdz trīs gadiem noderēs spēles un rotaļas. Šajā posmā bērns lielāku vērtību piešķir pēc izskata lielākajām monētām, savukārt papīra nauda netiek asociēta ar naudu. Tāpēc māci atpazīt monētu lielumu un vērtību – mudini mazo savietot monētas rindā pēc to lieluma vai arī noliec monētas zem papīra un krāso tām pāri ar parasto zīmuli. Pēc tam tās izgriez un spēlējies, stāstot par katras "naudiņas" vērtību.

"Pieaugušo" pasaule un "īstā dzīve"

Vecumā no četriem līdz septiņiem gadiem sāc bērnu iesaistīt finanšu plānošanā, piemēram, pastāsti, kādi ir ģimenes tēriņi un ienākumi. Arī ietaupīt var mācīties visa ģimene kopā. Izveidojiet kopīgu krājkasīti – iesaisti bērnu tās izveidē un noformēšanā. Stāsti bērnam, ka tā kalpos vienam mērķim, piemēram, ceļojumam vai vasaras nometnei.

Viens otra spogulis

Runā ar bērnu atklāti – nemānies, ka naudas nav. Tā vietā izskaidro prioritātes vai iemeslus, kādēļ kādu lietu nevarat patlaban iegādāties. Ejot iepirkties, izveido sarakstu un pieturies pie tā – bērns kopē vecākus, tādēļ nemet iepirkumu grozā visu haotiski un spontāni. Izrunājies ar mazo, kādēļ pērkat konkrēto lietu, cik tā maksā un kā noderēs ikdienā.

Mazais uzņēmējs

Veids, kā mācīties nopelnīt, var būt arī pirmā tirgošanās ar pašu sagatavotajām lietām.

• Vecumā no diviem līdz pieciem gadiem "spēlē veikalos". Tādā veidā mazie izgatavo savas preces un naudiņu no dažādiem materiāliem (papīra, oļiem, lapām, žetoniem, pudeļu korķīšiem u.tml.). Gan jautri, gan noderīgi.

• Radoši kopā ar četrus līdz sešus gadus vecu bērnu pagatavo preci, ko mazais var pārdot, piemēram, vecākajām māsām un brāļiem vai vecvecākiem. Tā bērns sapratīs – lai kaut ko iegūtu, pirms tam ir jāpastrādā.

• Piecu sešu gadu vecumā bērnam sniedz iespēju naudiņu nopelnīt, darot kādus īpašus darbus, kurus viņš apsola paveikt. Izmanto atalgojumu kā iespēju izglītot bērnu finanšu jautājumos. Izstāsti, ka paša nopelnīto var plānot dažādiem mērķiem:

  • tērēšanai – naudiņu lieto, kā vēlas, un, kad tā ir beigusies, tā ir beigusies;
  • krāšanai – vienoties par kādu lielāku vēlmi un krāt tai;
  • ziedošanai – atlikt kādu daļu no naudas labdarībai; izrunājiet kopīgi, kam iespējams palīdzēt, proti, citiem bērniem, dzīvnieku patversmēm vai veciem cilvēkiem;
  • ieguldījumam – uzkrāt līdzekļus nākotnei, piemēram, vasaras nometnei vai hobijam. Ja iespējas ļauj, vari atvērt uzkrājumu kontu.

Matemātika pirmajā vietā

Neradi bērnam maldīgu izjūtu, ka jāsaņem nauda par visu, ko viņš dara, lai palīdzētu ģimenei. Tā vietā izmēģini stratēģiju – likt uzsvaru uz loģisko domāšanu un matemātiku. Mazākiem noderēs vienkārši uzdevumi skaitļu atpazīšanai, vecākiem bērniem vari dot sarežģītākus uzdevumus.

Tags

Bērna audzināšana Bērndārznieka audzināšana Bērndārznieks Mazuļa audzināšana Mazulis Sākumskola

Comment Form